Zelfregulering door online platforms: een waar wondermiddel tegen online desinformatie? external link

Mediaforum, vol. 2019, num: 1, pp: 2-13, 2019

Abstract

In aanloop naar de Europese parlementsverkiezingen van mei 2019 heeft de Europese Commissie haar inspanningen in de bestrijding van online desinformatie opgevoerd. Veel hoop is daarbij gevestigd op een initiatief van zelfregulering door online platforms en de advertentie-industrie in de vorm van een Code of Practice. In dit artikel wordt de rol die de Europese Commissie momenteel voor zichzelf weggelegd ziet voor zelfregulering kritisch beschouwd en wordt aansluiting gezocht bij een pleidooi voor een meer gezamenlijke aanpak van het probleem van online desinformatie.

desinformatie, frontpage, Mediarecht, Online platforms, Vrijheid van meningsuiting, zelfregulering

Bibtex

Article{Til2019b, title = {Zelfregulering door online platforms: een waar wondermiddel tegen online desinformatie?}, author = {Til, G. van}, url = {https://www.ivir.nl/publicaties/download/Mediaforum_2019_1_vanTil.pdf}, year = {0329}, date = {2019-03-29}, journal = {Mediaforum}, volume = {2019}, number = {1}, pages = {2-13}, abstract = {In aanloop naar de Europese parlementsverkiezingen van mei 2019 heeft de Europese Commissie haar inspanningen in de bestrijding van online desinformatie opgevoerd. Veel hoop is daarbij gevestigd op een initiatief van zelfregulering door online platforms en de advertentie-industrie in de vorm van een Code of Practice. In dit artikel wordt de rol die de Europese Commissie momenteel voor zichzelf weggelegd ziet voor zelfregulering kritisch beschouwd en wordt aansluiting gezocht bij een pleidooi voor een meer gezamenlijke aanpak van het probleem van online desinformatie.}, keywords = {desinformatie, frontpage, Mediarecht, Online platforms, Vrijheid van meningsuiting, zelfregulering}, }

Online politieke microtargeting: Een zegen of een vloek voor de democratie? external link

Zuiderveen Borgesius, F., Möller, J., Dobber, T., Kruikemeier, S., Irion, K., Stapel, S., Fahy, R., Bodó, B. & Vreese, C.H. de
Nederlands Juristenblad (NJB), vol. 2019, num: 10, pp: 528-669, 2019

Abstract

Voor online politieke microtargeting wordt het online-gedrag van mensen in kaart gebracht en worden de verzamelde gegevens gebruikt om mensen gerichte politieke advertenties te tonen. Microtargeting is vanuit de VS komen overwaaien naar Europa en heeft voor- en nadelen voor de democratie. Microtargeting kan politieke partijen helpen om mensen effectief te bereiken en kan politieke betrokkenheid stimuleren. Maar microtargeting kan ook een bedreiging vormen voor de democratie. Zo kan een politieke partij zich verschillend voordoen aan verschillende mensen. Bovendien bedreigt het verzamelen van persoonsgegevens onze privacy. Dit artikel brengt de beloftes en bedreigingen van microtargeting voor de democratie in kaart en schetst mogelijkheden voor beleidsmakers om het gebruik van microtargeting te reguleren.

advertenties, democratie, frontpage, microtargeting, Persoonsgegevens, politiek, Privacy

Bibtex

Article{Borgesius2019b, title = {Online politieke microtargeting: Een zegen of een vloek voor de democratie?}, author = {Zuiderveen Borgesius, F. and Möller, J. and Dobber, T. and Kruikemeier, S. and Irion, K. and Stapel, S. and Fahy, R. and Bodó, B. and Vreese, C.H. de}, url = {https://www.ivir.nl/publicaties/download/NJB_2019.pdf}, year = {0319}, date = {2019-03-19}, journal = {Nederlands Juristenblad (NJB)}, volume = {2019}, number = {10}, pages = {528-669}, abstract = {Voor online politieke microtargeting wordt het online-gedrag van mensen in kaart gebracht en worden de verzamelde gegevens gebruikt om mensen gerichte politieke advertenties te tonen. Microtargeting is vanuit de VS komen overwaaien naar Europa en heeft voor- en nadelen voor de democratie. Microtargeting kan politieke partijen helpen om mensen effectief te bereiken en kan politieke betrokkenheid stimuleren. Maar microtargeting kan ook een bedreiging vormen voor de democratie. Zo kan een politieke partij zich verschillend voordoen aan verschillende mensen. Bovendien bedreigt het verzamelen van persoonsgegevens onze privacy. Dit artikel brengt de beloftes en bedreigingen van microtargeting voor de democratie in kaart en schetst mogelijkheden voor beleidsmakers om het gebruik van microtargeting te reguleren.}, keywords = {advertenties, democratie, frontpage, microtargeting, Persoonsgegevens, politiek, Privacy}, }

Kroniek Telecommunicatierecht external link

KwartaalSignaal Ars Aequi, vol. 2019, num: 150, pp: 8813-8814, 2019

frontpage, Kronieken, Telecommunicatierecht

Bibtex

Article{vanEijk2019, title = {Kroniek Telecommunicatierecht}, author = {van Eijk, N.}, url = {https://www.ivir.nl/publicaties/download/AA_150_telecom.pdf}, year = {0314}, date = {2019-03-14}, journal = {KwartaalSignaal Ars Aequi}, volume = {2019}, number = {150}, pages = {8813-8814}, keywords = {frontpage, Kronieken, Telecommunicatierecht}, }

Heks’nkaas or the "Fifty Shades of Taste" Explained by the CJEU through EU Copyright Law external link

European Intellectual Property Review, vol. 2019, num: 3, pp: 173-180, 2019

Abstract

If the CJEU were to grant a prize to the 2018 most "original" copyright dispute, Levola Hengola v Smilde Foods (C-310/17) (the Heks’nkaas case) would undoubtedly stand among the nominees. The main reason why this case hit the spotlight is most probably because it touched upon the fundamentals of EU copyright law, namely its protectable subject-matter. Intriguingly, the complexities of copyright were unveiled by the following question: "Does Union law preclude the taste of food—as the author’s own intellectual creation—from being protected by copyright?" Notwithstanding the court’s dissenting answer, which clarified the scope of EU copyright law, it is of paramount importance to also discuss and unravel the ruling’s preceding procedure, including the Opinion by the Advocate General, as it shed light on the many existing controversies within copyright law.

Auteursrecht, Europees recht, frontpage, kaas

Bibtex

Article{Coche2019b, title = {Heks’nkaas or the "Fifty Shades of Taste" Explained by the CJEU through EU Copyright Law}, author = {Coche, E.}, url = {http://uba-sfx.hosted.exlibrisgroup.com/uva-linker?url_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/sfxit.com:azlist&sfx.ignore_date_threshold=1&rft.object_id=110978977740233&disable_directlink=true&sfx.directlink=off;}, year = {0312}, date = {2019-03-12}, journal = {European Intellectual Property Review}, volume = {2019}, number = {3}, pages = {173-180}, abstract = {If the CJEU were to grant a prize to the 2018 most "original" copyright dispute, Levola Hengola v Smilde Foods (C-310/17) (the Heks’nkaas case) would undoubtedly stand among the nominees. The main reason why this case hit the spotlight is most probably because it touched upon the fundamentals of EU copyright law, namely its protectable subject-matter. Intriguingly, the complexities of copyright were unveiled by the following question: "Does Union law preclude the taste of food—as the author’s own intellectual creation—from being protected by copyright?" Notwithstanding the court’s dissenting answer, which clarified the scope of EU copyright law, it is of paramount importance to also discuss and unravel the ruling’s preceding procedure, including the Opinion by the Advocate General, as it shed light on the many existing controversies within copyright law.}, keywords = {Auteursrecht, Europees recht, frontpage, kaas}, }

The science of piracy, the piracy of science. Who are the science pirates and where do they come from: Part 1 external link

Kluwer Copyright Blog, vol. 2019, 2019

Auteursrecht, frontpage, piraterij

Bibtex

Article{Bodó2019b, title = {The science of piracy, the piracy of science. Who are the science pirates and where do they come from: Part 1}, author = {Bodó, B.}, url = {http://copyrightblog.kluweriplaw.com/2019/03/06/the-science-of-piracy-the-piracy-of-science-who-are-the-science-pirates-and-where-do-they-come-from-part-1/}, year = {0307}, date = {2019-03-07}, journal = {Kluwer Copyright Blog}, volume = {2019}, pages = {}, keywords = {Auteursrecht, frontpage, piraterij}, }

The EU Counterfeit & Piracy Watch List: political aims and legal challenges external link

Kluwer Copyright Blog, vol. 2019, 2019

Copyright, enforcement, European Union, frontpage, infringement, piracy

Bibtex

Article{Delinavelli2019, title = {The EU Counterfeit & Piracy Watch List: political aims and legal challenges}, author = {Delinavelli, G.}, url = {http://copyrightblog.kluweriplaw.com/2019/03/05/the-eu-counterfeit-piracy-watch-list-political-aims-and-legal-challenges/}, year = {2019}, date = {2019-03-07}, journal = {Kluwer Copyright Blog}, volume = {2019}, pages = {}, keywords = {Copyright, enforcement, European Union, frontpage, infringement, piracy}, }

Annotatie bij Rb. Den Haag 19 november 2018 (TVS / Revo) external link

AMI, vol. 2019, num: 1, pp: 40-41, 2019

Annotaties, Auteursrecht, downloaden, frontpage, inbreuk, Software, websites

Bibtex

Article{vanEechoud2019b, title = {Annotatie bij Rb. Den Haag 19 november 2018 (TVS / Revo)}, author = {van Eechoud, M.}, url = {https://www.ivir.nl/publicaties/download/Annotatie_AMI_2019_1_p40.pdf}, year = {0221}, date = {2019-02-21}, journal = {AMI}, volume = {2019}, number = {1}, pages = {40-41}, keywords = {Annotaties, Auteursrecht, downloaden, frontpage, inbreuk, Software, websites}, }

Annotatie bij Hoge Raad 8 juni 2018 (Pearson) external link

AMI, vol. 2019, num: 1, pp: 34-39, 2019

Annotaties, Auteursrecht, Databankenrecht, frontpage

Bibtex

Article{vanEechoud2019, title = {Annotatie bij Hoge Raad 8 juni 2018 (Pearson)}, author = {van Eechoud, M.}, url = {https://www.ivir.nl/publicaties/download/Annotatie_AMI_2019_1.pdf}, year = {0221}, date = {2019-02-21}, journal = {AMI}, volume = {2019}, number = {1}, pages = {34-39}, keywords = {Annotaties, Auteursrecht, Databankenrecht, frontpage}, }

Openbaarheid van tarieven en licentievoorwaarden van cbo’s external link

AMI, vol. 2019, num: 1, pp: 1-8, 2019

Abstract

Op grond van de Wet toezicht zijn collectieve beheersorganisaties verplicht ‘standaardlicentieovereenkomsten en normaal toepasselijke tarieven’ actief openbaar te maken. Over de betekenis en reikwijdte van deze verplichting bestaat in Nederland onduidelijkheid en zelfs onenigheid, maar (nog) geen jurisprudentie. In dit artikel wordt gepoogd om, mede aan de hand van een analyse van de rechtsgronden van deze verplichting, te komen tot een juiste en in de praktijk hanteerbare interpretatie van de openbaarheidsplicht.

Auteursrecht, collectieve beheersorganisaties, frontpage, licenties, openbaarheid, tarieven

Bibtex

Article{Hugenholtz2019b, title = {Openbaarheid van tarieven en licentievoorwaarden van cbo’s}, author = {Hugenholtz, P.}, url = {https://www.ivir.nl/publicaties/download/AMI_2019_1_PBH.pdf}, year = {0221}, date = {2019-02-21}, journal = {AMI}, volume = {2019}, number = {1}, pages = {1-8}, abstract = {Op grond van de Wet toezicht zijn collectieve beheersorganisaties verplicht ‘standaardlicentieovereenkomsten en normaal toepasselijke tarieven’ actief openbaar te maken. Over de betekenis en reikwijdte van deze verplichting bestaat in Nederland onduidelijkheid en zelfs onenigheid, maar (nog) geen jurisprudentie. In dit artikel wordt gepoogd om, mede aan de hand van een analyse van de rechtsgronden van deze verplichting, te komen tot een juiste en in de praktijk hanteerbare interpretatie van de openbaarheidsplicht.}, keywords = {Auteursrecht, collectieve beheersorganisaties, frontpage, licenties, openbaarheid, tarieven}, }

Smaak, auteursrecht en objectafbakening: over perceptie en bepaalbaarheid external link

van Gompel, S.
AMI, vol. 2019, num: 1, pp: 9-16, 2019

Abstract

Het hoge woord is eruit: op smaak rust geen auteursrecht. Dit volgt direct uit het Levola/Smilde-arrest, waarin het Hof van Justitie van de Europese Unie (HvJ EU) vaststelt dat de Auteursrechtrichtlijn (Richtlijn 2001/29) ‘eraan in de weg staat dat de smaak van een voedingsmiddel op grond van deze richtlijn auteursrechtelijk wordt beschermd en dat een nationale wettelijke regeling in die zin wordt uitgelegd dat zij auteursrechtelijke bescherming verleent aan een dergelijke smaak’. De reden om smaak van auteursrechtelijk bescherming uit te sluiten is dat smaak onvoldoende nauwkeurig en objectief bepaalbaar is om object van bescherming te zijn. Als verklaring wijst het HvJ EU op de subjectiviteit en variabiliteit van de smaakperceptie en het ontbreken van technische middelen voor smaakbepaling. Zoals in deze bijdrage wordt uiteengezet, is deze argumentatie niet overtuigend en zelfs ondeugdelijk. Het bepaalbaarheidsvereiste is evenwel plausibel en navolgenswaardig, omdat het beoogt om meer rechtszekerheid te creëren over het object van auteursrechtelijke bescherming.

Auteursrecht, bescherming, frontpage, object, smaak

Bibtex

Article{vanGompel2019d, title = {Smaak, auteursrecht en objectafbakening: over perceptie en bepaalbaarheid}, author = {van Gompel, S.}, url = {https://www.ivir.nl/publicaties/download/AMI_2019_1.pdf}, year = {0221}, date = {2019-02-21}, journal = {AMI}, volume = {2019}, number = {1}, pages = {9-16}, abstract = {Het hoge woord is eruit: op smaak rust geen auteursrecht. Dit volgt direct uit het Levola/Smilde-arrest, waarin het Hof van Justitie van de Europese Unie (HvJ EU) vaststelt dat de Auteursrechtrichtlijn (Richtlijn 2001/29) ‘eraan in de weg staat dat de smaak van een voedingsmiddel op grond van deze richtlijn auteursrechtelijk wordt beschermd en dat een nationale wettelijke regeling in die zin wordt uitgelegd dat zij auteursrechtelijke bescherming verleent aan een dergelijke smaak’. De reden om smaak van auteursrechtelijk bescherming uit te sluiten is dat smaak onvoldoende nauwkeurig en objectief bepaalbaar is om object van bescherming te zijn. Als verklaring wijst het HvJ EU op de subjectiviteit en variabiliteit van de smaakperceptie en het ontbreken van technische middelen voor smaakbepaling. Zoals in deze bijdrage wordt uiteengezet, is deze argumentatie niet overtuigend en zelfs ondeugdelijk. Het bepaalbaarheidsvereiste is evenwel plausibel en navolgenswaardig, omdat het beoogt om meer rechtszekerheid te creëren over het object van auteursrechtelijke bescherming.}, keywords = {Auteursrecht, bescherming, frontpage, object, smaak}, }