Niet Bern maar Brussel: assimilatie en reciprociteit tussen RAAP en VITRA download

Auteursrecht, iss. : 2, pp: 67-76, 2023

Abstract

De vraag hoe traditionele reciprociteitsbepalingen uit het internationale auteursrecht uitgelegd moeten worden in het licht van EU recht treedt bij vlagen op de voorgrond. Nadat het HvJ EU met het RAAP/PPI-arrest een golf van onrust door het muzieklandschap veroorzaakte, krijgt het binnenkort de gelegenheid om zich uit te spreken over reciprociteit bij vormgeving. De Hoge Raad gaat in het geschil Kwantum/Vitra Collections prejudiciële vragen stellen. Mogen lidstaten artikel 2(7) van de Berner Conventie op eigen houtje toepassen, of is het deels of geheel aan de EU om te bepalen of werken van toegepaste kunst van buiten de EU gelijke behandeling verdienen? Deze bijdrage beziet die vraag vanuit het perspectief van intellectuele eigendom als fundamenteel recht, de uitdijende bevoegdheid van de EU en in het licht van aankomende wijzigingen in het Europese modellenrecht.

Auteursrecht, Intellectuele eigendom, kunst, modellenrecht, reciprociteit, vormgeving

Bibtex

Article{nokey, title = {Niet Bern maar Brussel: assimilatie en reciprociteit tussen RAAP en VITRA}, author = {van Eechoud, M.}, url = {https://www.ivir.nl/nl/publications/niet-bern-maar-brussel-assimilatie-en-reciprociteit-tussen-raap-en-vitra/auteursrecht_2023_2/}, year = {2023}, date = {2023-05-23}, journal = {Auteursrecht}, issue = {2}, abstract = {De vraag hoe traditionele reciprociteitsbepalingen uit het internationale auteursrecht uitgelegd moeten worden in het licht van EU recht treedt bij vlagen op de voorgrond. Nadat het HvJ EU met het RAAP/PPI-arrest een golf van onrust door het muzieklandschap veroorzaakte, krijgt het binnenkort de gelegenheid om zich uit te spreken over reciprociteit bij vormgeving. De Hoge Raad gaat in het geschil Kwantum/Vitra Collections prejudiciële vragen stellen. Mogen lidstaten artikel 2(7) van de Berner Conventie op eigen houtje toepassen, of is het deels of geheel aan de EU om te bepalen of werken van toegepaste kunst van buiten de EU gelijke behandeling verdienen? Deze bijdrage beziet die vraag vanuit het perspectief van intellectuele eigendom als fundamenteel recht, de uitdijende bevoegdheid van de EU en in het licht van aankomende wijzigingen in het Europese modellenrecht.}, keywords = {Auteursrecht, Intellectuele eigendom, kunst, modellenrecht, reciprociteit, vormgeving}, }

Gebruikersrechten door de achterdeur. Nationale implementaties van artikel 17 DSM-richtlijn en de uitspraak van het HvJ EU in de zaak Polen/EU (C-401/19) download

Auteursrecht, iss. : 1, pp: 12-17, 2023

Abstract

Meer dan drie en een half jaar na de aanname van de richtlijn Auteursrecht in de eengemaakte digitale markt (CDSM), en anderhalf jaar na de deadline voor de implementatie, blijft het effect van de meest controversiële bepaling ervan, artikel 17, grotendeels onduidelijk. Voor een buitenstaander is het nog steeds moeilijk om negatieve of positieve gevolgen te zien van de nieuwe aansprakelijkheidsregeling voor aanbieders van onlinediensten voor het delen van inhoud (OCSSPs), anders dan dat de overdreven beweringen dat artikel 17 ‘het einde van het internet zou betekenen of ‘de creatieve industrie zou redden’ onjuist zijn gebleken. In deze bijdrage wordt beschreven wat er met artikel 17 is gebeurd sinds het verstrijken van de implementatiedeadline. Wat weten we over nationale implementaties en de gevolgen daarvan voor platforms en hun gebruikers?

Art. 17 CDSM Directive, Auteursrecht

Bibtex

Article{nokey, title = {Gebruikersrechten door de achterdeur. Nationale implementaties van artikel 17 DSM-richtlijn en de uitspraak van het HvJ EU in de zaak Polen/EU (C-401/19)}, author = {Keller, P.}, url = {https://www.ivir.nl/nl/publications/gebruikersrechten-door-de-achterdeur-nationale-implementaties-van-artikel-17-dsm-richtlijn-en-de-uitspraak-van-het-hvj-eu-in-de-zaak-polen-eu-c-401-19/auteursrecht_2023_1/}, year = {2023}, date = {2023-02-23}, journal = {Auteursrecht}, issue = {1}, abstract = {Meer dan drie en een half jaar na de aanname van de richtlijn Auteursrecht in de eengemaakte digitale markt (CDSM), en anderhalf jaar na de deadline voor de implementatie, blijft het effect van de meest controversiële bepaling ervan, artikel 17, grotendeels onduidelijk. Voor een buitenstaander is het nog steeds moeilijk om negatieve of positieve gevolgen te zien van de nieuwe aansprakelijkheidsregeling voor aanbieders van onlinediensten voor het delen van inhoud (OCSSPs), anders dan dat de overdreven beweringen dat artikel 17 ‘het einde van het internet zou betekenen of ‘de creatieve industrie zou redden’ onjuist zijn gebleken. In deze bijdrage wordt beschreven wat er met artikel 17 is gebeurd sinds het verstrijken van de implementatiedeadline. Wat weten we over nationale implementaties en de gevolgen daarvan voor platforms en hun gebruikers?}, keywords = {Art. 17 CDSM Directive, Auteursrecht}, }

Polen is plotseling de verdediger van de Europese grondwet. Een beschouwing over de zaak Polen/Europees Parlement: HvJ EU 22 april 2022, zaak C-401/19 download

Auteursrecht, vol. 2022, iss. : 4, pp: 219-227,

Abstract

Dit artikel bevat een inleiding waarin de verandering in de communicatienetwerkomgeving wordt geschetst om te verduidelijken dat het systeem van de e-Commercerichtlijn niet goed meer past, maar waar toch nog dikwijls aan wordt gerefereerd (par. 1). Vervolgens wordt stilgestaan bij de constitutionele toetsing die het VEU introduceert (par. 2). Hiermee hangt samen dat een abstracte constitutionele toetsing aan de beperkingsclausules van het Handvest ingewikkeld is, een aspect dat in deze vorm in het auteursrecht nog niet eerder aan de orde is geweest (par. 3). Dat een dergelijke constitutionele toetsing heel verschillend kan worden aangepakt, blijkt uit de conclusie van de A-G en het Hof, die daarom tegenover de aanpak van het Hof wordt gezet (par. 4 en 5). Het artikel rondt af met een analyse dat de inzet van de zaak is vrijheid van meningsuiting, maar dat het resultaat is meer overheidsinvloed op de filtertechnieken die censuur moeten voorkomen (par. 6).

Auteursrecht, censuur, Grondrechten, Vrijheid van meningsuiting

Bibtex

Article{nokey, title = {Polen is plotseling de verdediger van de Europese grondwet. Een beschouwing over de zaak Polen/Europees Parlement: HvJ EU 22 april 2022, zaak C-401/19}, author = {Dommering, E.}, url = {https://www.ivir.nl/nl/publications/polen-is-plotseling-de-verdediger-van-de-europese-grondwet-een-beschouwing-over-de-zaak-polen-europees-parlement-hvj-eu-22-april-2022-zaak-c-401-19/auteursrecht_2022_4/}, year = {}, date = {DATE ERROR: pub_date = }, journal = {Auteursrecht}, volume = {2022}, issue = {4}, pages = {219-227}, abstract = {Dit artikel bevat een inleiding waarin de verandering in de communicatienetwerkomgeving wordt geschetst om te verduidelijken dat het systeem van de e-Commercerichtlijn niet goed meer past, maar waar toch nog dikwijls aan wordt gerefereerd (par. 1). Vervolgens wordt stilgestaan bij de constitutionele toetsing die het VEU introduceert (par. 2). Hiermee hangt samen dat een abstracte constitutionele toetsing aan de beperkingsclausules van het Handvest ingewikkeld is, een aspect dat in deze vorm in het auteursrecht nog niet eerder aan de orde is geweest (par. 3). Dat een dergelijke constitutionele toetsing heel verschillend kan worden aangepakt, blijkt uit de conclusie van de A-G en het Hof, die daarom tegenover de aanpak van het Hof wordt gezet (par. 4 en 5). Het artikel rondt af met een analyse dat de inzet van de zaak is vrijheid van meningsuiting, maar dat het resultaat is meer overheidsinvloed op de filtertechnieken die censuur moeten voorkomen (par. 6).}, keywords = {Auteursrecht, censuur, Grondrechten, Vrijheid van meningsuiting}, }

Compliance of National TDM Rules with International Copyright Law: An Overrated Nonissue? external link

IIC - International Review of Intellectual Property and Competition Law, vol. 53, pp: 1477-1505, 2022

Abstract

Seeking to devise an adequate regulatory framework for text and data mining (TDM), countries around the globe have adopted different approaches. While considerable room for TDM can follow from the application of fair use provisions (US) and broad statutory exemptions (Japan), countries in the EU rely on a more restrictive regulation that is based on specific copyright exceptions. Surveying this spectrum of existing approaches, lawmakers in countries seeking to devise an appropriate TDM regime may wonder whether the adoption of a restrictive approach is necessary in the light of international copyright law. In particular, they may feel obliged to ensure compliance with the three-step test laid down in Art. 9(2) of the Berne Convention, Art. 13 of the TRIPS Agreement and Art. 10 of the WIPO Copyright Treaty. Against this background, the analysis raises the question whether international copyright law covers TDM activities at all. TDM does not concern a traditional category of use that could have been contemplated at the diplomatic conferences leading to the current texts of the Berne Convention, the TRIPS Agreement and the WIPO Copyright Treaty. It is an automated, analytical type of use that does not affect the expressive core of literary and artistic works. Arguably, TDM constitutes a new category of copying that falls outside the scope of international copyright harmonization altogether.

Artificial intelligence, Auteursrecht, text and data mining

Bibtex

Article{nokey, title = {Compliance of National TDM Rules with International Copyright Law: An Overrated Nonissue?}, author = {Senftleben, M.}, url = {https://link.springer.com/article/10.1007/s40319-022-01266-8}, doi = {https://doi.org/10.1007/s40319-022-01266-8}, year = {2022}, date = {2022-11-25}, journal = {IIC - International Review of Intellectual Property and Competition Law}, volume = {53}, pages = {1477-1505}, abstract = {Seeking to devise an adequate regulatory framework for text and data mining (TDM), countries around the globe have adopted different approaches. While considerable room for TDM can follow from the application of fair use provisions (US) and broad statutory exemptions (Japan), countries in the EU rely on a more restrictive regulation that is based on specific copyright exceptions. Surveying this spectrum of existing approaches, lawmakers in countries seeking to devise an appropriate TDM regime may wonder whether the adoption of a restrictive approach is necessary in the light of international copyright law. In particular, they may feel obliged to ensure compliance with the three-step test laid down in Art. 9(2) of the Berne Convention, Art. 13 of the TRIPS Agreement and Art. 10 of the WIPO Copyright Treaty. Against this background, the analysis raises the question whether international copyright law covers TDM activities at all. TDM does not concern a traditional category of use that could have been contemplated at the diplomatic conferences leading to the current texts of the Berne Convention, the TRIPS Agreement and the WIPO Copyright Treaty. It is an automated, analytical type of use that does not affect the expressive core of literary and artistic works. Arguably, TDM constitutes a new category of copying that falls outside the scope of international copyright harmonization altogether.}, keywords = {Artificial intelligence, Auteursrecht, text and data mining}, }

EU copyright law round up – second trimester of 2022 external link

Trapova, A. & Quintais, J.
Kluwer Copyright Blog, 2022

Auteursrecht, frontpage

Bibtex

Article{nokey, title = {EU copyright law round up – second trimester of 2022}, author = {Trapova, A. and Quintais, J.}, url = {http://copyrightblog.kluweriplaw.com/2022/07/07/eu-copyright-law-round-up-second-trimester-of-2022/}, year = {0708}, date = {2022-07-08}, journal = {Kluwer Copyright Blog}, keywords = {Auteursrecht, frontpage}, }

Algorithmic propagation: do property rights in data increase bias in content moderation? – Part II external link

Margoni, T., Quintais, J. & Schwemer, S.
Kluwer Copyright Blog, 2022

Art. 17 CDSM Directive, Artificial intelligence, Auteursrecht, frontpage

Bibtex

Article{nokey, title = {Algorithmic propagation: do property rights in data increase bias in content moderation? – Part II}, author = {Margoni, T. and Quintais, J. and Schwemer, S.}, url = {http://copyrightblog.kluweriplaw.com/2022/06/09/algorithmic-propagation-do-property-rights-in-data-increase-bias-in-content-moderation-part-ii/}, year = {0609}, date = {2022-06-09}, journal = {Kluwer Copyright Blog}, keywords = {Art. 17 CDSM Directive, Artificial intelligence, Auteursrecht, frontpage}, }

Algorithmic propagation: do property rights in data increase bias in content moderation? Part I external link

Margoni, T., Quintais, J. & Schwemer, S.
Kluwer Copyright Blog, 2022

algoritmes, Art. 17 CDSM Directive, Artificial intelligence, Auteursrecht, Europees recht, frontpage

Bibtex

Article{nokey, title = {Algorithmic propagation: do property rights in data increase bias in content moderation? Part I}, author = {Margoni, T. and Quintais, J. and Schwemer, S.}, url = {http://copyrightblog.kluweriplaw.com/2022/06/08/algorithmic-propagation-do-property-rights-in-data-increase-bias-in-content-moderation-part-i/}, year = {0608}, date = {2022-06-08}, journal = {Kluwer Copyright Blog}, keywords = {algoritmes, Art. 17 CDSM Directive, Artificial intelligence, Auteursrecht, Europees recht, frontpage}, }

Annotatie bij Hoge Raad 12 december 2021 (SENA/Organisatoren Dance Events) external link

Auteursrecht, iss. : 2, num: 4, pp: 107-109, 2022

Abstract

De zaak draait om de hoogte van de billijke vergoeding voor openbaarmaking van commerciële fonogrammen tijdens dance-evenementen. De Hoge Raad bekrachtigt het arrest van het gerechtshof Den Haag, dat tot uitgangspunt had genomen dat tussen de ‘ticketprijs’ en de ‘prijs per bezoeker’ geen recht evenredig verband bestaat.

Annotaties, Auteursrecht, billijke vergoeding, frontpage, muziek, openbaarmaking

Bibtex

Article{nokey, title = {Annotatie bij Hoge Raad 12 december 2021 (SENA/Organisatoren Dance Events)}, author = {Poort, J.}, url = {https://www.ivir.nl/annotatie_auteursrecht_2022_2/}, year = {0607}, date = {2022-06-07}, journal = {Auteursrecht}, issue = {2}, number = {4}, abstract = {De zaak draait om de hoogte van de billijke vergoeding voor openbaarmaking van commerciële fonogrammen tijdens dance-evenementen. De Hoge Raad bekrachtigt het arrest van het gerechtshof Den Haag, dat tot uitgangspunt had genomen dat tussen de ‘ticketprijs’ en de ‘prijs per bezoeker’ geen recht evenredig verband bestaat.}, keywords = {Annotaties, Auteursrecht, billijke vergoeding, frontpage, muziek, openbaarmaking}, }

De playlists van Spotify: Hoe ver reikt het nabuurrechtelijke vergoedingsrecht met betrekking tot audiostreamingdiensten? external link

Auteursrecht, iss. : 2, pp: 75-84, 2022

Abstract

Op grond van art. 7 lid 1 WNR vallen onder het vergoedingsrecht voor ‘secundair gebruik’ alle mogelijke vormen van openbaarmaking van commercieel uitgebrachte fonogrammen, doch niet het online beschikbaar stellen. Algemeen wordt aangenomen dat het vergoedingsrecht niet geldt voor het streamen via Spotify en dergelijke diensten. Maar geldt dat ook voor de door Spotify aangeboden playlists en vergelijkbare omroepachtige diensten? In dit artikel wordt een poging gedaan criteria te formuleren aan de hand waarvan het ‘beschikbaar stellen’ van andere vormen van openbaarmaking kan worden onderscheiden.

Auteursrecht, frontpage, muziek, Naburige rechten, streamingdiensten

Bibtex

Article{nokey, title = {De playlists van Spotify: Hoe ver reikt het nabuurrechtelijke vergoedingsrecht met betrekking tot audiostreamingdiensten?}, author = {Hugenholtz, P.}, url = {https://www.ivir.nl/auteursrecht_2022_2/}, year = {0607}, date = {2022-06-07}, journal = {Auteursrecht}, issue = {2}, abstract = {Op grond van art. 7 lid 1 WNR vallen onder het vergoedingsrecht voor ‘secundair gebruik’ alle mogelijke vormen van openbaarmaking van commercieel uitgebrachte fonogrammen, doch niet het online beschikbaar stellen. Algemeen wordt aangenomen dat het vergoedingsrecht niet geldt voor het streamen via Spotify en dergelijke diensten. Maar geldt dat ook voor de door Spotify aangeboden playlists en vergelijkbare omroepachtige diensten? In dit artikel wordt een poging gedaan criteria te formuleren aan de hand waarvan het ‘beschikbaar stellen’ van andere vormen van openbaarmaking kan worden onderscheiden.}, keywords = {Auteursrecht, frontpage, muziek, Naburige rechten, streamingdiensten}, }

The Meaning of “Additional” in the Poland ruling of the Court of Justice: Double Safeguards – Ex Ante Flagging and Ex Post Complaint Systems – are Indispensable external link

Kluwer Copyright Blog, 2022

Auteursrecht, frontpage

Bibtex

Article{nokey, title = {The Meaning of “Additional” in the Poland ruling of the Court of Justice: Double Safeguards – Ex Ante Flagging and Ex Post Complaint Systems – are Indispensable}, author = {Senftleben, M.}, url = {http://copyrightblog.kluweriplaw.com/2022/06/01/the-meaning-of-additional-in-the-poland-ruling-of-the-court-of-justice-double-safeguards-ex-ante-flagging-and-ex-post-complaint-systems-are-indispensable/}, year = {0602}, date = {2022-06-02}, journal = {Kluwer Copyright Blog}, keywords = {Auteursrecht, frontpage}, }