International Copyright: Principles, Law, and Practice external link

Goldstein, P. & Hugenholtz, P.
Oxford University Press, 1223

Auteursrecht, frontpage

Bibtex

Book{Goldstein2019, title = {International Copyright: Principles, Law, and Practice}, author = {Goldstein, P. and Hugenholtz, P.}, url = {https://global.oup.com/academic/product/international-copyright-9780190060619?q=goldstein%20hugenholtz&lang=en&cc=nl}, year = {1223}, date = {2019-12-23}, keywords = {Auteursrecht, frontpage}, }

Article 17 stakeholder dialogue: What we have learned so far – Part 2 external link

Kluwer Copyright Blog, 2020

Art. 17 CDSM Directive, Auteursrecht, frontpage

Bibtex

Article{Keller2020b, title = {Article 17 stakeholder dialogue: What we have learned so far – Part 2}, author = {Keller, P.}, url = {http://copyrightblog.kluweriplaw.com/2020/01/14/article-17-stakeholder-dialogue-what-we-have-learned-so-far-part-2/}, year = {0116}, date = {2020-01-16}, journal = {Kluwer Copyright Blog}, keywords = {Art. 17 CDSM Directive, Auteursrecht, frontpage}, }

Article 17 stakeholder dialogue: What we have learned so far – Part 1 external link

Kluwer Copyright Blog, 2020

Art. 17 CDSM Directive, Auteursrecht, frontpage

Bibtex

Article{Keller2020, title = {Article 17 stakeholder dialogue: What we have learned so far – Part 1}, author = {Keller, P.}, url = {http://copyrightblog.kluweriplaw.com/2020/01/13/article-17-stakeholder-dialogue-what-we-have-learned-so-far-part-1/}, year = {0116}, date = {2020-01-16}, journal = {Kluwer Copyright Blog}, keywords = {Art. 17 CDSM Directive, Auteursrecht, frontpage}, }

Artikel 15 DSM-richtlijn: bescherming van perspublicaties met betrekking tot onlinegebruik (persuitgeversrecht) external link

AMI, vol. 2019, num: 6, pp: 197-202, 2020

Abstract

Het in 2016 voorgestelde naburig recht op perspublicaties was – met de licentieverplichting voor platforms – het meest omstreden onderdeel van de DSM-richtlijn. In dit blad en elders zijn nut, noodzaak en (negatieve) effecten uitgebreid besproken. Nu ligt er dan een ten opzichte van het oorspronkelijke Commissievoorstel uitgekleed recht voor uitgevers (art. 15 DSM-richtlijn), dat wordt geïmplementeerd in de Wet op de naburige rechten (nieuw art. 7b Wnr). Dit artikel geeft een korte analyse van de belangrijkste kenmerken van het nieuwe recht, en van de (on)zekerheden die het meebrengt.

Art. 15 DSM-richtlijn, Auteursrecht, frontpage, perspublicaties, persuitgeversrecht

Bibtex

Article{vanEechoud2020, title = {Artikel 15 DSM-richtlijn: bescherming van perspublicaties met betrekking tot onlinegebruik (persuitgeversrecht)}, author = {van Eechoud, M.}, url = {https://www.ivir.nl/publicaties/download/AMI_2019_6_DSM.pdf}, year = {0107}, date = {2020-01-07}, journal = {AMI}, volume = {2019}, number = {6}, pages = {197-202}, abstract = {Het in 2016 voorgestelde naburig recht op perspublicaties was – met de licentieverplichting voor platforms – het meest omstreden onderdeel van de DSM-richtlijn. In dit blad en elders zijn nut, noodzaak en (negatieve) effecten uitgebreid besproken. Nu ligt er dan een ten opzichte van het oorspronkelijke Commissievoorstel uitgekleed recht voor uitgevers (art. 15 DSM-richtlijn), dat wordt geïmplementeerd in de Wet op de naburige rechten (nieuw art. 7b Wnr). Dit artikel geeft een korte analyse van de belangrijkste kenmerken van het nieuwe recht, en van de (on)zekerheden die het meebrengt.}, keywords = {Art. 15 DSM-richtlijn, Auteursrecht, frontpage, perspublicaties, persuitgeversrecht}, }

De arresten Funke Medien, Spiegel Onlineen Pelham van het HvJ EU van 29 juli 2019 external link

AMI, vol. 2019, num: 6, pp: 185-191, 2020

Abstract

29 juli 2019 was het D-Day voor het Europese auteursrecht. Toen deed een Grote Kamer van het Hof van Justitie uitspraak in drie zaken waarin het Duitse Bundesgerichtshof prejudiciële vragen had gesteld over de uitleg en toepassing van de Auteursrechtrichtlijn (Richtlijn 2001/29/EG) in relatie tot het Europese Handvest en indirect ook tot het Europese Verdrag voor de Rechten van de Mens. Het waren alledrie ‘borderline cases’. In de zaak Funke Medien gaat het om de perspublicatie van een proces-verbaal van een periodieke verslaggeving van de buitenlandse interventies van de Bundeswehr, bedoeld voor beperkt gebruik voor bepaalde afgevaardigden in de Bondsdag. Een van deze rapportages was uitgelekt en de Bondsregering probeerde verspreiding tegen te gaan met een beroep op haar auteursrecht; het proces-verbaal zou een ‘werk’ zijn in de zin van het door de richtlijn geharmoniseerde Duitse auteursrecht. In de Spiegel Online-zaak gaat het om de reikwijdte van het citaatrecht in het geval dat er door middel van een hyperlink op het web naar het werk wordt verwezen. De zaak bevat ook de vraag of het werk waaruit werd geciteerd op geoorloofde manier openbaar was gemaakt en of dat een omstandigheid was die citeren kon verhinderen. In de Pelham-zaak gaat het om de vraag of het gebruik van zeer korte muziekfragmenten (‘soundsampling’) moet worden aangemerkt als een geoorloofd citaat in de zin van artikel 5 lid 3 onder d van de richtlijn (beperking van het muziekreproductierecht).

Auteursrecht, auteursrechtrichtlijn, citaatrecht, frontpage, muziek, pers

Bibtex

Article{Dommering2020, title = {De arresten Funke Medien, Spiegel Onlineen Pelham van het HvJ EU van 29 juli 2019}, author = {Dommering, E.}, url = {https://www.ivir.nl/publicaties/download/AMI_2019_6.pdf}, year = {0107}, date = {2020-01-07}, journal = {AMI}, volume = {2019}, number = {6}, pages = {185-191}, abstract = {29 juli 2019 was het D-Day voor het Europese auteursrecht. Toen deed een Grote Kamer van het Hof van Justitie uitspraak in drie zaken waarin het Duitse Bundesgerichtshof prejudiciële vragen had gesteld over de uitleg en toepassing van de Auteursrechtrichtlijn (Richtlijn 2001/29/EG) in relatie tot het Europese Handvest en indirect ook tot het Europese Verdrag voor de Rechten van de Mens. Het waren alledrie ‘borderline cases’. In de zaak Funke Medien gaat het om de perspublicatie van een proces-verbaal van een periodieke verslaggeving van de buitenlandse interventies van de Bundeswehr, bedoeld voor beperkt gebruik voor bepaalde afgevaardigden in de Bondsdag. Een van deze rapportages was uitgelekt en de Bondsregering probeerde verspreiding tegen te gaan met een beroep op haar auteursrecht; het proces-verbaal zou een ‘werk’ zijn in de zin van het door de richtlijn geharmoniseerde Duitse auteursrecht. In de Spiegel Online-zaak gaat het om de reikwijdte van het citaatrecht in het geval dat er door middel van een hyperlink op het web naar het werk wordt verwezen. De zaak bevat ook de vraag of het werk waaruit werd geciteerd op geoorloofde manier openbaar was gemaakt en of dat een omstandigheid was die citeren kon verhinderen. In de Pelham-zaak gaat het om de vraag of het gebruik van zeer korte muziekfragmenten (‘soundsampling’) moet worden aangemerkt als een geoorloofd citaat in de zin van artikel 5 lid 3 onder d van de richtlijn (beperking van het muziekreproductierecht).}, keywords = {Auteursrecht, auteursrechtrichtlijn, citaatrecht, frontpage, muziek, pers}, }

Sample, sample in my song, can they tell where you are from? The Pelham judgment – Part II external link

Quintais, J. & Jütte, B.J.
Kluwer Copyright Blog, 2019

Auteursrecht, frontpage, music, sampling

Bibtex

Article{Quintais2019i, title = {Sample, sample in my song, can they tell where you are from? The Pelham judgment – Part II}, author = {Quintais, J. and Jütte, B.J.}, url = {http://copyrightblog.kluweriplaw.com/2019/11/19/sample-sample-in-my-song-can-they-tell-where-you-are-from-the-pelham-judgment-part-ii/}, year = {1119}, date = {2019-11-19}, journal = {Kluwer Copyright Blog}, keywords = {Auteursrecht, frontpage, music, sampling}, }

Safeguarding User Freedoms in Implementing Article 17 of the Copyright in the Digital Single Market Directive: Recommendations from European Academics external link

Kluwer Copyright Blog, 2019

Auteursrecht, Digital Single Market Directive, frontpage

Bibtex

Article{Quintais2019h, title = {Safeguarding User Freedoms in Implementing Article 17 of the Copyright in the Digital Single Market Directive: Recommendations from European Academics}, author = {Quintais, J.}, url = {http://copyrightblog.kluweriplaw.com/2019/11/12/safeguarding-user-freedoms-in-implementing-article-17-of-the-copyright-in-the-digital-single-market-directive-recommendations-from-european-academics/}, year = {1112}, date = {2019-11-12}, journal = {Kluwer Copyright Blog}, keywords = {Auteursrecht, Digital Single Market Directive, frontpage}, }

Safeguarding User Freedoms in Implementing Article 17 of the Copyright in the Digital Single Market Directive: Recommendations from European Academics external link

Quintais, J., Frosio, G., van Gompel, S., Hugenholtz, P., Husovec, M., Jütte, B.J. & Senftleben, M.
2019

Abstract

On 17 May 2019 the new Directive (EU) 2019/790 on copyright and related rights in the Digital Single Market was officially published (DSM Directive). Article 17 (ex-Article 13) is one of its most controversial provisions. Article 17(10) tasks the Commission with organising stakeholder dialogues to ensure uniform application of the obligation of cooperation between online content-sharing service providers (OCSSPs) and rightholders, and to establish best practices with regard to appropriate industry standards of professional diligence. This document offers recommendations on user freedoms and safeguards included in Article 17 of the DSM Directive – namely in its paragraphs (7) and (9) – and should be read in the context of the stakeholder dialogue mentioned in paragraph (10).

Auteursrecht, Digital Single Market Directive, frontpage

Bibtex

Article{Quintais2019g, title = {Safeguarding User Freedoms in Implementing Article 17 of the Copyright in the Digital Single Market Directive: Recommendations from European Academics}, author = {Quintais, J. and Frosio, G. and van Gompel, S. and Hugenholtz, P. and Husovec, M. and Jütte, B.J. and Senftleben, M.}, url = {https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3484968}, year = {1112}, date = {2019-11-12}, abstract = {On 17 May 2019 the new Directive (EU) 2019/790 on copyright and related rights in the Digital Single Market was officially published (DSM Directive). Article 17 (ex-Article 13) is one of its most controversial provisions. Article 17(10) tasks the Commission with organising stakeholder dialogues to ensure uniform application of the obligation of cooperation between online content-sharing service providers (OCSSPs) and rightholders, and to establish best practices with regard to appropriate industry standards of professional diligence. This document offers recommendations on user freedoms and safeguards included in Article 17 of the DSM Directive – namely in its paragraphs (7) and (9) – and should be read in the context of the stakeholder dialogue mentioned in paragraph (10).}, keywords = {Auteursrecht, Digital Single Market Directive, frontpage}, }

Sample, sample in my song, can they tell where you are from? The Pelham judgment – Part I external link

Jütte, B.J. & Quintais, J.
Kluwer Copyright Blog, 2019

Auteursrecht, frontpage, muziek, Pelham, samples

Bibtex

Article{Jütte2019c, title = {Sample, sample in my song, can they tell where you are from? The Pelham judgment – Part I}, author = {Jütte, B.J. and Quintais, J.}, url = {http://copyrightblog.kluweriplaw.com/2019/11/06/sample-sample-in-my-song-can-they-tell-where-you-are-from-the-pelham-judgment-part-i/}, year = {1107}, date = {2019-11-07}, journal = {Kluwer Copyright Blog}, keywords = {Auteursrecht, frontpage, muziek, Pelham, samples}, }

Over artikel 14 DSM-richtlijn: Das Kunstwerk im Zeitalter seiner digitalen Reproduzierbarkeit: Reactie van een fijnproever external link

AMI, vol. 2019, num: 5, pp: 172-173, 2019

Abstract

In 1935 schreef de Duitse filosoof Walter Benjamin (1892-1940) in Parijs het invloedrijke essay ‘Das Kunstwerk im Zeitalter seiner technischen Reproduzierbarkeit’ waarin hij de cultuurtheoretische gevolgen van (fotografische) reproducties van werken van beeldende kunst analyseerde. In het licht van de snelle opkomst van fotografie en de toenemende kwaliteit van fotografische reproducties postuleerde hij dat de originaliteit van kunstwerken gebaseerd was op hun eenmaligheid in het “hier und jetzt”. Reproducties van kunstwerken kenmerken zich volgens Benjamin door het verlies van de aan het originele kunstwerk eigen zijnde “aura”.

Auteursrecht, DSM-richtlijn, frontpage, kunst, reproducties

Bibtex

Article{Keller2019, title = {Over artikel 14 DSM-richtlijn: Das Kunstwerk im Zeitalter seiner digitalen Reproduzierbarkeit: Reactie van een fijnproever}, author = {Keller, P.}, url = {https://www.ivir.nl/publicaties/download/AMI_2019_5-1.pdf}, year = {1031}, date = {2019-10-31}, journal = {AMI}, volume = {2019}, number = {5}, pages = {172-173}, abstract = {In 1935 schreef de Duitse filosoof Walter Benjamin (1892-1940) in Parijs het invloedrijke essay ‘Das Kunstwerk im Zeitalter seiner technischen Reproduzierbarkeit’ waarin hij de cultuurtheoretische gevolgen van (fotografische) reproducties van werken van beeldende kunst analyseerde. In het licht van de snelle opkomst van fotografie en de toenemende kwaliteit van fotografische reproducties postuleerde hij dat de originaliteit van kunstwerken gebaseerd was op hun eenmaligheid in het “hier und jetzt”. Reproducties van kunstwerken kenmerken zich volgens Benjamin door het verlies van de aan het originele kunstwerk eigen zijnde “aura”.}, keywords = {Auteursrecht, DSM-richtlijn, frontpage, kunst, reproducties}, }