Over artikel 14 DSM-richtlijn: Das Kunstwerk im Zeitalter seiner digitalen Reproduzierbarkeit: Reactie van een fijnproever external link

AMI, vol. 2019, num: 5, pp: 172-173, 2019

Abstract

In 1935 schreef de Duitse filosoof Walter Benjamin (1892-1940) in Parijs het invloedrijke essay ‘Das Kunstwerk im Zeitalter seiner technischen Reproduzierbarkeit’ waarin hij de cultuurtheoretische gevolgen van (fotografische) reproducties van werken van beeldende kunst analyseerde. In het licht van de snelle opkomst van fotografie en de toenemende kwaliteit van fotografische reproducties postuleerde hij dat de originaliteit van kunstwerken gebaseerd was op hun eenmaligheid in het “hier und jetzt”. Reproducties van kunstwerken kenmerken zich volgens Benjamin door het verlies van de aan het originele kunstwerk eigen zijnde “aura”.

Auteursrecht, DSM-richtlijn, frontpage, kunst, reproducties

Bibtex

Article{Keller2019, title = {Over artikel 14 DSM-richtlijn: Das Kunstwerk im Zeitalter seiner digitalen Reproduzierbarkeit: Reactie van een fijnproever}, author = {Keller, P.}, url = {https://www.ivir.nl/publicaties/download/AMI_2019_5-1.pdf}, year = {1031}, date = {2019-10-31}, journal = {AMI}, volume = {2019}, number = {5}, pages = {172-173}, abstract = {In 1935 schreef de Duitse filosoof Walter Benjamin (1892-1940) in Parijs het invloedrijke essay ‘Das Kunstwerk im Zeitalter seiner technischen Reproduzierbarkeit’ waarin hij de cultuurtheoretische gevolgen van (fotografische) reproducties van werken van beeldende kunst analyseerde. In het licht van de snelle opkomst van fotografie en de toenemende kwaliteit van fotografische reproducties postuleerde hij dat de originaliteit van kunstwerken gebaseerd was op hun eenmaligheid in het “hier und jetzt”. Reproducties van kunstwerken kenmerken zich volgens Benjamin door het verlies van de aan het originele kunstwerk eigen zijnde “aura”.}, keywords = {Auteursrecht, DSM-richtlijn, frontpage, kunst, reproducties}, }

Artikelen 3 en 4 DSM-richtlijn: tekst- en datamining external link

AMI, vol. 2019, num: 5, pp: 167-171, 2019

Abstract

Tekst- en datamining (TDM) – het geautomatiseerd analyseren van grote hoeveelheden ongestructureerde tekst en data – is niet meer weg te denken uit de wetenschap, en speelt daarnaast een steeds grotere rol in een veelheid van andere domeinen, variërend van journalistiek tot artificiële intelligentie. De nieuwe DSMrichtlijn voorziet daarom in een tweetal beperkingen van het auteursrecht en het databankenrecht ten aanzien van tekst- en datamining: de ene ten behoeve van nonprofit wetenschappelijk onderzoek (art. 3), de andere voor andere doeleinden (art. 4). Daarmee ontstaat de indruk dat de richtlijn voor TDM ruim baan heeft gemaakt, maar deze schijn bedriegt. Rechthebbenden kunnen door middel van een ‘opt-out’ tekst- en datamining voor commerciële doeleinden uitsluiten of aan licenties onderwerpen. In dit artikel worden de TDM-bepalingen van de DSMrichtlijn kritisch besproken. Daaraan gaat vooraf een kort exposé over tekst- en datamining en de stand van zaken naar huidig auteursrecht.

Auteursrecht, Databankenrecht, DSM-richtlijn, frontpage, tekst- en datamining

Bibtex

Article{Hugenholtz2019i, title = {Artikelen 3 en 4 DSM-richtlijn: tekst- en datamining}, author = {Hugenholtz, P.}, url = {https://www.ivir.nl/publicaties/download/AMI_2019_5.pdf}, year = {1031}, date = {2019-10-31}, journal = {AMI}, volume = {2019}, number = {5}, pages = {167-171}, abstract = {Tekst- en datamining (TDM) – het geautomatiseerd analyseren van grote hoeveelheden ongestructureerde tekst en data – is niet meer weg te denken uit de wetenschap, en speelt daarnaast een steeds grotere rol in een veelheid van andere domeinen, variërend van journalistiek tot artificiële intelligentie. De nieuwe DSMrichtlijn voorziet daarom in een tweetal beperkingen van het auteursrecht en het databankenrecht ten aanzien van tekst- en datamining: de ene ten behoeve van nonprofit wetenschappelijk onderzoek (art. 3), de andere voor andere doeleinden (art. 4). Daarmee ontstaat de indruk dat de richtlijn voor TDM ruim baan heeft gemaakt, maar deze schijn bedriegt. Rechthebbenden kunnen door middel van een ‘opt-out’ tekst- en datamining voor commerciële doeleinden uitsluiten of aan licenties onderwerpen. In dit artikel worden de TDM-bepalingen van de DSMrichtlijn kritisch besproken. Daaraan gaat vooraf een kort exposé over tekst- en datamining en de stand van zaken naar huidig auteursrecht.}, keywords = {Auteursrecht, Databankenrecht, DSM-richtlijn, frontpage, tekst- en datamining}, }

Annotatie bij Rb Noord-Nederland 24 juli 2019 (Piet Hein Eek / Dudink) external link

AMI, vol. 2019, num: 5, pp: 180-181, 2019

Abstract

Meubelontwerper Piet Hein Eek heeft auteursrecht op de door hem ontworpen meubels van sloophout. Een aantal van de door gedaagde vervaardigde sloophouten tafels en stoelen maken wegens overeenstemmende totaalindrukken inbreuk op het auteursrecht van Eek. Vordering tot vergoeding van schade wegens winstderving toelaatbaar. Geen vergoeding wegens waardevermindering van het auteursrecht.

Annotaties, Auteursrecht, frontpage, meubels

Bibtex

Article{Hugenholtz2019h, title = {Annotatie bij Rb Noord-Nederland 24 juli 2019 (Piet Hein Eek / Dudink)}, author = {Hugenholtz, P.}, url = {https://www.ivir.nl/publicaties/download/Annotatie_AMI_2019_5.pdf}, year = {1031}, date = {2019-10-31}, journal = {AMI}, volume = {2019}, number = {5}, pages = {180-181}, abstract = {Meubelontwerper Piet Hein Eek heeft auteursrecht op de door hem ontworpen meubels van sloophout. Een aantal van de door gedaagde vervaardigde sloophouten tafels en stoelen maken wegens overeenstemmende totaalindrukken inbreuk op het auteursrecht van Eek. Vordering tot vergoeding van schade wegens winstderving toelaatbaar. Geen vergoeding wegens waardevermindering van het auteursrecht.}, keywords = {Annotaties, Auteursrecht, frontpage, meubels}, }

Fixing Copyright Reform: A Better Solution to Online Infringement external link

JIPITEC, vol. 10, num: 2, 2019

Abstract

The newly-adopted Directive on Copyright in the Digital Single Market (DSMD) will fundamentally reshape EU copyright law. Among its most controversial offerings is Article 17, the so-called “value gap” provision, aimed at solving the alleged mismatch between the value that online content-sharing platforms extract from creative content and the revenue returned to the copyright-holders. This article argues that the new rules are misguided, misconceiving the real problems afflicting modern copyright. These are the proliferation of copyright infringement online in general – not only through content-sharing platforms – and the current piecemeal harmonisation of the rules on the liability of the intermediaries whose services are used to access and disseminate copyright-protected content. The current outdated and fragmented EU legal framework is ill-equipped to address these problems. Instead, it creates legal uncertainty for users and intermediaries in the online environment, while also failing to compensate creators fairly. The new rules will not change this. This article examines the pre-DSMD acquis and proposes a better solution than Article 17, consisting of two key changes: (a) the introduction of a harmonised EU framework for accessory liability for third party copyright infringement; and (b) the adoption of an alternative compensation system for right-holders covering non-commercial direct copyright use by the end-users of certain online platforms.

Auteursrecht, frontpage, inbreuk

Bibtex

Article{Angelopoulos2019, title = {Fixing Copyright Reform: A Better Solution to Online Infringement}, author = {Angelopoulos, C. and Quintais, J.}, url = {https://www.jipitec.eu/issues/jipitec-10-2-2019/4913}, year = {1011}, date = {2019-10-11}, journal = {JIPITEC}, volume = {10}, number = {2}, pages = {}, abstract = {The newly-adopted Directive on Copyright in the Digital Single Market (DSMD) will fundamentally reshape EU copyright law. Among its most controversial offerings is Article 17, the so-called “value gap” provision, aimed at solving the alleged mismatch between the value that online content-sharing platforms extract from creative content and the revenue returned to the copyright-holders. This article argues that the new rules are misguided, misconceiving the real problems afflicting modern copyright. These are the proliferation of copyright infringement online in general – not only through content-sharing platforms – and the current piecemeal harmonisation of the rules on the liability of the intermediaries whose services are used to access and disseminate copyright-protected content. The current outdated and fragmented EU legal framework is ill-equipped to address these problems. Instead, it creates legal uncertainty for users and intermediaries in the online environment, while also failing to compensate creators fairly. The new rules will not change this. This article examines the pre-DSMD acquis and proposes a better solution than Article 17, consisting of two key changes: (a) the introduction of a harmonised EU framework for accessory liability for third party copyright infringement; and (b) the adoption of an alternative compensation system for right-holders covering non-commercial direct copyright use by the end-users of certain online platforms.}, keywords = {Auteursrecht, frontpage, inbreuk}, }

Polderpiraten voor anker external link

Poort, J., Ende, M. van der & Yagafarova, A.
TPEdigitaal, vol. 13, num: 2, pp: 97-111, 2019

Abstract

Dit artikel bespreekt hoe de verwerving en consumptie van muziek, films, series, games en boeken zich tussen 2012 en 2017 in Nederland heeft ontwikkeld. Voor al deze soorten materiaal is de omzet in die periode gestegen, behalve voor boeken. De groep die weleens materiaal downloadt of streamt uit illegale bronnen is kleiner geworden voor muziek en games, gelijk gebleven voor films en series en licht gestegen voor boeken. Piraten consumeren echter veel vaker betaalde content dan niet-piraten. De vrees voor piraterij zou de ontwikkeling van e-boekabonnementen daarom niet in de weg moeten staan.

Auteursrecht, boeken, film, frontpage, games, muziek, nederland, piraterij

Bibtex

Article{Poort2019d, title = {Polderpiraten voor anker}, author = {Poort, J. and Ende, M. van der and Yagafarova, A.}, url = {http://www.tpedigitaal.nl/artikel/polderpiraten-voor-anker}, year = {1001}, date = {2019-10-01}, journal = {TPEdigitaal}, volume = {13}, number = {2}, pages = {97-111}, abstract = {Dit artikel bespreekt hoe de verwerving en consumptie van muziek, films, series, games en boeken zich tussen 2012 en 2017 in Nederland heeft ontwikkeld. Voor al deze soorten materiaal is de omzet in die periode gestegen, behalve voor boeken. De groep die weleens materiaal downloadt of streamt uit illegale bronnen is kleiner geworden voor muziek en games, gelijk gebleven voor films en series en licht gestegen voor boeken. Piraten consumeren echter veel vaker betaalde content dan niet-piraten. De vrees voor piraterij zou de ontwikkeling van e-boekabonnementen daarom niet in de weg moeten staan.}, keywords = {Auteursrecht, boeken, film, frontpage, games, muziek, nederland, piraterij}, }

Conference on Freedom of Expression and Copyright: Luxembourg, 7 November 2019 external link

Jütte, B.J. & Quintais, J.
Kluwer Copyright Blog, 2019

Auteursrecht, frontpage, Vrijheid van meningsuiting

Bibtex

Article{Jütte2019b, title = {Conference on Freedom of Expression and Copyright: Luxembourg, 7 November 2019}, author = {Jütte, B.J. and Quintais, J.}, url = {http://copyrightblog.kluweriplaw.com/2019/09/24/conference-on-freedom-of-expression-and-copyright-luxembourg-7-november-2019/}, year = {0926}, date = {2019-09-26}, journal = {Kluwer Copyright Blog}, keywords = {Auteursrecht, frontpage, Vrijheid van meningsuiting}, }

Annotatie bij Hoge Raad 29 maart 2019 (Dijkstra / De 4 Jaargetijden): Is artikel 25 Aw nu eindelijk helemaal af? external link

AMI, vol. 2019, num: 3, pp: 96-99, 2019

Annotaties, Art. 25 Aw, Auteursrecht, frontpage, reputatieschade

Bibtex

Article{Kabel2019b, title = {Annotatie bij Hoge Raad 29 maart 2019 (Dijkstra / De 4 Jaargetijden): Is artikel 25 Aw nu eindelijk helemaal af?}, author = {Kabel, J.}, url = {https://www.ivir.nl/publicaties/download/Annotatie_AMI_2019_3.pdf}, year = {0726}, date = {2019-07-26}, journal = {AMI}, volume = {2019}, number = {3}, pages = {96-99}, keywords = {Annotaties, Art. 25 Aw, Auteursrecht, frontpage, reputatieschade}, }

The New Copyright Directive: Text and Data Mining (Articles 3 and 4) external link

Kluwer Copyright Blog, 2019

Auteursrecht, frontpage, tdm

Bibtex

Article{Hugenholtz2019e, title = {The New Copyright Directive: Text and Data Mining (Articles 3 and 4)}, author = {Hugenholtz, P.}, url = {http://copyrightblog.kluweriplaw.com/2019/07/24/the-new-copyright-directive-text-and-data-mining-articles-3-and-4/}, year = {0725}, date = {2019-07-25}, journal = {Kluwer Copyright Blog}, keywords = {Auteursrecht, frontpage, tdm}, }

The New Copyright Directive: Article 14 or when the Public Domain Enters the New Copyright Directive external link

Kluwer Copyright Blog, 2019

Art. 14, Auteursrecht, Copyright Directive, frontpage, public domain

Bibtex

Article{Giannopoulou2019b, title = {The New Copyright Directive: Article 14 or when the Public Domain Enters the New Copyright Directive}, author = {Giannopoulou, A.}, url = {http://copyrightblog.kluweriplaw.com/2019/06/27/the-new-copyright-directive-article-14-or-when-the-public-domain-enters-the-new-copyright-directive/}, year = {0628}, date = {2019-06-28}, journal = {Kluwer Copyright Blog}, keywords = {Art. 14, Auteursrecht, Copyright Directive, frontpage, public domain}, }

Light Bulb external link

van Gompel, S.
A History of Intellectual Property in 50 Objects, Cambridge University Press, 0626, pp: 104-111, ISBN: 9781108325806

Auteursrecht, frontpage, Intellectual property

Bibtex

Chapter{vanGompel2019e, title = {Light Bulb}, author = {van Gompel, S.}, url = {https://www.ivir.nl/publicaties/download/Light_Bulb.pdf}, doi = {https://doi.org/10.1017/9781108325806}, year = {0626}, date = {2019-06-26}, volume = {2019}, pages = {104-111}, keywords = {Auteursrecht, frontpage, Intellectual property}, }