Annotatie bij Hoge Raad 8 juni 2018 (Pearson) external link

AMI, vol. 2019, num: 1, pp: 34-39, 2019

Annotaties, Auteursrecht, Databankenrecht, frontpage

Bibtex

Article{vanEechoud2019, title = {Annotatie bij Hoge Raad 8 juni 2018 (Pearson)}, author = {van Eechoud, M.}, url = {https://www.ivir.nl/publicaties/download/Annotatie_AMI_2019_1.pdf}, year = {0221}, date = {2019-02-21}, journal = {AMI}, volume = {2019}, number = {1}, pages = {34-39}, keywords = {Annotaties, Auteursrecht, Databankenrecht, frontpage}, }

Openbaarheid van tarieven en licentievoorwaarden van cbo’s external link

AMI, vol. 2019, num: 1, pp: 1-8, 2019

Abstract

Op grond van de Wet toezicht zijn collectieve beheersorganisaties verplicht ‘standaardlicentieovereenkomsten en normaal toepasselijke tarieven’ actief openbaar te maken. Over de betekenis en reikwijdte van deze verplichting bestaat in Nederland onduidelijkheid en zelfs onenigheid, maar (nog) geen jurisprudentie. In dit artikel wordt gepoogd om, mede aan de hand van een analyse van de rechtsgronden van deze verplichting, te komen tot een juiste en in de praktijk hanteerbare interpretatie van de openbaarheidsplicht.

Auteursrecht, collectieve beheersorganisaties, frontpage, licenties, openbaarheid, tarieven

Bibtex

Article{Hugenholtz2019b, title = {Openbaarheid van tarieven en licentievoorwaarden van cbo’s}, author = {Hugenholtz, P.}, url = {https://www.ivir.nl/publicaties/download/AMI_2019_1_PBH.pdf}, year = {0221}, date = {2019-02-21}, journal = {AMI}, volume = {2019}, number = {1}, pages = {1-8}, abstract = {Op grond van de Wet toezicht zijn collectieve beheersorganisaties verplicht ‘standaardlicentieovereenkomsten en normaal toepasselijke tarieven’ actief openbaar te maken. Over de betekenis en reikwijdte van deze verplichting bestaat in Nederland onduidelijkheid en zelfs onenigheid, maar (nog) geen jurisprudentie. In dit artikel wordt gepoogd om, mede aan de hand van een analyse van de rechtsgronden van deze verplichting, te komen tot een juiste en in de praktijk hanteerbare interpretatie van de openbaarheidsplicht.}, keywords = {Auteursrecht, collectieve beheersorganisaties, frontpage, licenties, openbaarheid, tarieven}, }

Smaak, auteursrecht en objectafbakening: over perceptie en bepaalbaarheid external link

van Gompel, S.
AMI, vol. 2019, num: 1, pp: 9-16, 2019

Abstract

Het hoge woord is eruit: op smaak rust geen auteursrecht. Dit volgt direct uit het Levola/Smilde-arrest, waarin het Hof van Justitie van de Europese Unie (HvJ EU) vaststelt dat de Auteursrechtrichtlijn (Richtlijn 2001/29) ‘eraan in de weg staat dat de smaak van een voedingsmiddel op grond van deze richtlijn auteursrechtelijk wordt beschermd en dat een nationale wettelijke regeling in die zin wordt uitgelegd dat zij auteursrechtelijke bescherming verleent aan een dergelijke smaak’. De reden om smaak van auteursrechtelijk bescherming uit te sluiten is dat smaak onvoldoende nauwkeurig en objectief bepaalbaar is om object van bescherming te zijn. Als verklaring wijst het HvJ EU op de subjectiviteit en variabiliteit van de smaakperceptie en het ontbreken van technische middelen voor smaakbepaling. Zoals in deze bijdrage wordt uiteengezet, is deze argumentatie niet overtuigend en zelfs ondeugdelijk. Het bepaalbaarheidsvereiste is evenwel plausibel en navolgenswaardig, omdat het beoogt om meer rechtszekerheid te creëren over het object van auteursrechtelijke bescherming.

Auteursrecht, bescherming, frontpage, object, smaak

Bibtex

Article{vanGompel2019d, title = {Smaak, auteursrecht en objectafbakening: over perceptie en bepaalbaarheid}, author = {van Gompel, S.}, url = {https://www.ivir.nl/publicaties/download/AMI_2019_1.pdf}, year = {0221}, date = {2019-02-21}, journal = {AMI}, volume = {2019}, number = {1}, pages = {9-16}, abstract = {Het hoge woord is eruit: op smaak rust geen auteursrecht. Dit volgt direct uit het Levola/Smilde-arrest, waarin het Hof van Justitie van de Europese Unie (HvJ EU) vaststelt dat de Auteursrechtrichtlijn (Richtlijn 2001/29) ‘eraan in de weg staat dat de smaak van een voedingsmiddel op grond van deze richtlijn auteursrechtelijk wordt beschermd en dat een nationale wettelijke regeling in die zin wordt uitgelegd dat zij auteursrechtelijke bescherming verleent aan een dergelijke smaak’. De reden om smaak van auteursrechtelijk bescherming uit te sluiten is dat smaak onvoldoende nauwkeurig en objectief bepaalbaar is om object van bescherming te zijn. Als verklaring wijst het HvJ EU op de subjectiviteit en variabiliteit van de smaakperceptie en het ontbreken van technische middelen voor smaakbepaling. Zoals in deze bijdrage wordt uiteengezet, is deze argumentatie niet overtuigend en zelfs ondeugdelijk. Het bepaalbaarheidsvereiste is evenwel plausibel en navolgenswaardig, omdat het beoogt om meer rechtszekerheid te creëren over het object van auteursrechtelijke bescherming.}, keywords = {Auteursrecht, bescherming, frontpage, object, smaak}, }

Bastei Lübbe: “Fundamental Rights as a defence to circumvent enforcement of Copyright protection? No!”, says CJEU. external link

Kluwer Copyright Blog, vol. 2019, 2019

aansprakelijkheid, Auteursrecht, frontpage, fundamentele rechten, inbreuk

Bibtex

Article{Thije2019b, title = {Bastei Lübbe: “Fundamental Rights as a defence to circumvent enforcement of Copyright protection? No!”, says CJEU.}, author = {Thije, P. ten}, url = {http://copyrightblog.kluweriplaw.com/2019/02/11/bastei-lubbe-fundamental-rights-as-a-defence-to-circumvent-enforcement-of-copyright-protection-no-says-cjeu/}, year = {0212}, date = {2019-02-12}, journal = {Kluwer Copyright Blog}, volume = {2019}, pages = {}, keywords = {aansprakelijkheid, Auteursrecht, frontpage, fundamentele rechten, inbreuk}, }

German BGH – Does YouTube Perform Acts of Communication to the Public? external link

Kluwer Copyright Blog, vol. 2018, 2019

aansprakelijkheid, Auteursrecht, frontpage

Bibtex

Article{Mil2019, title = {German BGH – Does YouTube Perform Acts of Communication to the Public?}, author = {Mil, J. van}, url = {http://copyrightblog.kluweriplaw.com/2019/01/27/german-bgh-does-youtube-perform-acts-of-communication-to-the-public/}, year = {0129}, date = {2019-01-29}, journal = {Kluwer Copyright Blog}, volume = {2018}, pages = {}, keywords = {aansprakelijkheid, Auteursrecht, frontpage}, }

Annotatie bij Rb. Overijssel 12 juni 2018 (Eiser / Rijksuniversiteit Groningen) external link

van Gompel, S.
AMI, vol. 2018, num: 6, pp: 259-260, 2019

Auteursrecht, frontpage, werkgeversauteursrecht

Bibtex

Article{vanGompel2019c, title = {Annotatie bij Rb. Overijssel 12 juni 2018 (Eiser / Rijksuniversiteit Groningen)}, author = {van Gompel, S.}, url = {https://www.ivir.nl/publicaties/download/Annotatie_AMI_2018_6_259.pdf}, year = {0118}, date = {2019-01-18}, journal = {AMI}, volume = {2018}, number = {6}, pages = {259-260}, keywords = {Auteursrecht, frontpage, werkgeversauteursrecht}, }

Annotatie bij Rb. Amsterdam 27 augustus 2018 (Rutten / RF Mediaproducties) external link

van Gompel, S.
AMI, vol. 2018, num: 6, pp: 257, 2019

Auteursrecht, foto's, frontpage, inbreuk, openbaarmaking

Bibtex

Article{vanGompel2019b, title = {Annotatie bij Rb. Amsterdam 27 augustus 2018 (Rutten / RF Mediaproducties)}, author = {van Gompel, S.}, url = {https://www.ivir.nl/publicaties/download/Annotatie_AMI_2018_6_257.pdf}, year = {0118}, date = {2019-01-18}, journal = {AMI}, volume = {2018}, number = {6}, pages = {257}, keywords = {Auteursrecht, foto's, frontpage, inbreuk, openbaarmaking}, }

Related rights in United States law external link

AMI, vol. 2018, num: 6, pp: 245-251, 2019

Abstract

This article explains the origin of the rights of performers, sound recording producers, audiovisual producers and broadcasters in the United States. As US law does not formally recognize a category of ‘related rights’, some of those rights exist under copyright law and are, therefore, subject to copyright rules such as the originality requirement, the possibility for authors to claim rights back 35 years after a transfer by contract, and the work-made-for-hire doctrine. Other rights are protected under different statutes.

Auteursrecht, frontpage, Verenigde Staten, wet op de naburige rechten

Bibtex

Article{Gervais2019, title = {Related rights in United States law}, author = {Gervais, D.J.}, url = {https://www.ivir.nl/publicaties/download/AMI_2018_6-2.pdf}, year = {0111}, date = {2019-01-11}, journal = {AMI}, volume = {2018}, number = {6}, pages = {245-251}, abstract = {This article explains the origin of the rights of performers, sound recording producers, audiovisual producers and broadcasters in the United States. As US law does not formally recognize a category of ‘related rights’, some of those rights exist under copyright law and are, therefore, subject to copyright rules such as the originality requirement, the possibility for authors to claim rights back 35 years after a transfer by contract, and the work-made-for-hire doctrine. Other rights are protected under different statutes.}, keywords = {Auteursrecht, frontpage, Verenigde Staten, wet op de naburige rechten}, }

De naburige rechten hebben hun tijd gehad external link

AMI, vol. 2018, num: 6, pp: 243-244, 2019

Auteursrecht, frontpage, wet op de naburige rechten

Bibtex

Article{Hugenholtz2019, title = {De naburige rechten hebben hun tijd gehad}, author = {Hugenholtz, P.}, url = {https://www.ivir.nl/publicaties/download/AMI_2018_6-3.pdf}, year = {0111}, date = {2019-01-11}, journal = {AMI}, volume = {2018}, number = {6}, pages = {243-244}, keywords = {Auteursrecht, frontpage, wet op de naburige rechten}, }

Ten geleide: ‘A je to!’ 25 jaar Wet op de naburige rechten external link

van Gompel, S.
AMI, vol. 2018, num: 6, pp: 235, 2019

Auteursrecht, frontpage, wet op de naburige rechten

Bibtex

Article{vanGompel2019, title = {Ten geleide: ‘A je to!’ 25 jaar Wet op de naburige rechten}, author = {van Gompel, S.}, url = {https://www.ivir.nl/publicaties/download/AMI_2018_6.pdf}, year = {0111}, date = {2019-01-11}, journal = {AMI}, volume = {2018}, number = {6}, pages = {235}, keywords = {Auteursrecht, frontpage, wet op de naburige rechten}, }