Een nieuwe Auteurswet voor Suriname – Achtergronden, internationale verdragen en bespreking van het concept-wetsvoorstel external link

Batenburg, S.E., Schepers, K., Kabel, J., Mom, G.J.H.M. & Wiersma, C.
pp: 114, 2009

Auteursrecht, Intellectuele eigendom

Bibtex

Article{nokey, title = {Een nieuwe Auteurswet voor Suriname – Achtergronden, internationale verdragen en bespreking van het concept-wetsvoorstel}, author = {Batenburg, S.E. and Schepers, K. and Kabel, J. and Mom, G.J.H.M. and Wiersma, C.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/Suriname_rapport_oktober_2008.pdf}, year = {0211}, date = {2009-02-11}, keywords = {Auteursrecht, Intellectuele eigendom}, }

The Orphan Works Chimera and How to Defeat It: A View From Across the Atlantic external link

van Gompel, S.
Berkeley Technology Law Journal, num: 3, pp: 1347-1378., 2013

Auteursrecht, Intellectuele eigendom

Bibtex

Article{nokey, title = {The Orphan Works Chimera and How to Defeat It: A View From Across the Atlantic}, author = {van Gompel, S.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/BTLJ_2013_3.pdf}, year = {0326}, date = {2013-03-26}, journal = {Berkeley Technology Law Journal}, number = {3}, keywords = {Auteursrecht, Intellectuele eigendom}, }

Boekman’s Bedenkingen external link

pp: 23-29., 2009

Abstract

In 1966 publiceert Sonja Boekman (1922-2000), de advocaat van de gedaagde in de zaak "Teddy van Z., echtg. van H. Scholten te Rijswijk tegen de N.V. Overzeese Sigaretten Handelsmaatschappij, te Rotterdam" een artikel in het Bijblad voor de Industriële Eigendom waarin zij de systematiek van de rechtsbescherming van de geportretteerde op de korrel neemt. Haar bedenkingen tegen die systematiek leiden haar rechtstreeks naar de rechtvaardiging voor het 'commerciële portretrecht', en die betrek ik dan ook graag in deze bijdrage.

Auteursrecht, Intellectuele eigendom

Bibtex

Other{nokey, title = {Boekman’s Bedenkingen}, author = {Kabel, J.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/kabel/boekman's_bedenkingen.pdf}, year = {1113}, date = {2009-11-13}, abstract = {In 1966 publiceert Sonja Boekman (1922-2000), de advocaat van de gedaagde in de zaak "Teddy van Z., echtg. van H. Scholten te Rijswijk tegen de N.V. Overzeese Sigaretten Handelsmaatschappij, te Rotterdam" een artikel in het Bijblad voor de Industriële Eigendom waarin zij de systematiek van de rechtsbescherming van de geportretteerde op de korrel neemt. Haar bedenkingen tegen die systematiek leiden haar rechtstreeks naar de rechtvaardiging voor het 'commerciële portretrecht', en die betrek ik dan ook graag in deze bijdrage.}, keywords = {Auteursrecht, Intellectuele eigendom}, }

Annotatie bij Vzr. Rb. Zwolle-Lelystad 14 juli 2010, external link

AMI, num: 1, pp: 32-36, 2011

Abstract

Bewijslevering filmproducentschap. Verwatering criteria art. 45 lid 1 sub 3 Aw.

Auteursrecht, Intellectuele eigendom

Bibtex

Case note{nokey, title = {Annotatie bij Vzr. Rb. Zwolle-Lelystad 14 juli 2010,}, author = {Kabel, J.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/Annotatie_AMI_2011_1.pdf}, year = {0319}, date = {2011-03-19}, journal = {AMI}, number = {1}, abstract = {Bewijslevering filmproducentschap. Verwatering criteria art. 45 lid 1 sub 3 Aw.}, keywords = {Auteursrecht, Intellectuele eigendom}, }

Annotatie bij Hof Amsterdam 5 juli 2011 (Maas / Armada) external link

AMI, num: 5, pp: 217-223., 2012

Abstract

Het format van de Flodder-films is niet het afgeleide van de films maar het ligt integendeel daaraan ten grondslag. Dit format is een zelfstandig auteursrechtelijk beschermd werk. Scenarioschrijver is rechthebbende op het format van de filmserie. Uitleg van de verschillende overeenkomsten leidt niet tot de conclusie dat pp. beoogd hebben een volledige overdracht van de auteursrechten op het format te bewerkstelligen. Overdracht van de rechten op de films en de tv serie omvatten derhalve niet mede de rechten op het format.

Auteursrecht, Intellectuele eigendom

Bibtex

Case note{nokey, title = {Annotatie bij Hof Amsterdam 5 juli 2011 (Maas / Armada)}, author = {Kabel, J.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/Annotatie_AMI_2012_5.pdf}, year = {1101}, date = {2012-11-01}, journal = {AMI}, number = {5}, abstract = {Het format van de Flodder-films is niet het afgeleide van de films maar het ligt integendeel daaraan ten grondslag. Dit format is een zelfstandig auteursrechtelijk beschermd werk. Scenarioschrijver is rechthebbende op het format van de filmserie. Uitleg van de verschillende overeenkomsten leidt niet tot de conclusie dat pp. beoogd hebben een volledige overdracht van de auteursrechten op het format te bewerkstelligen. Overdracht van de rechten op de films en de tv serie omvatten derhalve niet mede de rechten op het format.}, keywords = {Auteursrecht, Intellectuele eigendom}, }

De betekenis van het arrest Luksan / Van der Let voor het Nederlandse auteursrecht: Commentaar bij Hof van Justitie EU 9 februari 2012, C-277/10 external link

AMI, num: 5, pp: 195-201., 2012

Abstract

De uitspraak van het Hof geeft aan dat de hoofdregisseur als originaire maker van een filmwerk moet worden aangewezen, dat wettelijke overdracht van zijn exploitatierechten alleen mogelijk is bij wijze van een weerlegbaar vermoeden van overdracht en dat de hoofdregisseur geen afstand kan doen, via die overdracht, van de vergoeding die hij of zij behoort te krijgen voor thuiskopieën van zijn werk. Het Hof harmoniseert dus als het ware het belangrijkste gedeelte van het filmrecht. In dit commentaar ga ik in op de achterliggende redenering van het Hof en probeer ik te onderzoeken wat op basis van die redenering de verdere consequenties kunnen zijn van deze uitspraak voor het Nederlandse bestaande en komende auteurs (contracten)recht, met name voor het fictieve makerschap van de artikelen 7 en 8 Aw en voor de vergoedingsrechten buiten die voor de thuiskopie.

Auteursrecht, Intellectuele eigendom

Bibtex

Other{nokey, title = {De betekenis van het arrest Luksan / Van der Let voor het Nederlandse auteursrecht: Commentaar bij Hof van Justitie EU 9 februari 2012, C-277/10}, author = {Kabel, J.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/AMI_2012_5.pdf}, year = {1101}, date = {2012-11-01}, journal = {AMI}, number = {5}, abstract = {De uitspraak van het Hof geeft aan dat de hoofdregisseur als originaire maker van een filmwerk moet worden aangewezen, dat wettelijke overdracht van zijn exploitatierechten alleen mogelijk is bij wijze van een weerlegbaar vermoeden van overdracht en dat de hoofdregisseur geen afstand kan doen, via die overdracht, van de vergoeding die hij of zij behoort te krijgen voor thuiskopieën van zijn werk. Het Hof harmoniseert dus als het ware het belangrijkste gedeelte van het filmrecht. In dit commentaar ga ik in op de achterliggende redenering van het Hof en probeer ik te onderzoeken wat op basis van die redenering de verdere consequenties kunnen zijn van deze uitspraak voor het Nederlandse bestaande en komende auteurs (contracten)recht, met name voor het fictieve makerschap van de artikelen 7 en 8 Aw en voor de vergoedingsrechten buiten die voor de thuiskopie.}, keywords = {Auteursrecht, Intellectuele eigendom}, }

E-learning, corsi on-line e diritto d’autore external link

Diritto dell'Internet, num: 6, pp: 22, 2012

Auteursrecht, Intellectuele eigendom

Bibtex

Article{nokey, title = {E-learning, corsi on-line e diritto d’autore}, author = {Margoni, T.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/ElearningDirAut_2007.pdf}, year = {0329}, date = {2012-03-29}, journal = {Diritto dell'Internet}, number = {6}, keywords = {Auteursrecht, Intellectuele eigendom}, }

Remunerating creativity, freeing knowledge: File sharing and extended collective licenses external link

Ciurcina, M., Martin, J.C. de, Morando, F., Ricolfi, M. & Margoni, T.
pp: 9, 2012

Auteursrecht, Intellectuele eigendom

Bibtex

Presentation{nokey, title = {Remunerating creativity, freeing knowledge: File sharing and extended collective licenses}, author = {Ciurcina, M. and Martin, J.C. de and Morando, F. and Ricolfi, M. and Margoni, T.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/Position_paper_Nexa_2009.pdf}, year = {0330}, date = {2012-03-30}, keywords = {Auteursrecht, Intellectuele eigendom}, }

Il Three-Step Test nel diritto d’autore: tra necessità di bilanciamento e mancanza di ragionevolezza external link

Diritto dell'informazione e dell'informatica, num: 1, pp: 14, 2012

Auteursrecht, Intellectuele eigendom

Bibtex

Article{nokey, title = {Il Three-Step Test nel diritto d’autore: tra necessità di bilanciamento e mancanza di ragionevolezza}, author = {Margoni, T.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/Diritto_2009_1.pdf}, year = {0331}, date = {2012-03-31}, journal = {Diritto dell'informazione e dell'informatica}, number = {1}, keywords = {Auteursrecht, Intellectuele eigendom}, }

From music tracks to Google maps: Who owns computer-generated works? external link

Computer Law & Security Review, num: 6, pp: 621-629, 2012

Abstract

Increasingly the digital content used in everyday life has little or no human intervention in its creation. Typically, when such content is delivered to consumers it comes with attached claims of copyright. However, depending on the jurisdiction, approaches to ownership of computer-generated works vary from legislated to uncertain. In this paper we look at the various approaches taken by the common law, such as in Canada, and the legislative approach taken in the United Kingdom. The options for how computer-generated works may be treated and suggestions for their best placement in copyright are discussed.

Auteursrecht, Intellectuele eigendom

Bibtex

Article{nokey, title = {From music tracks to Google maps: Who owns computer-generated works?}, author = {Margoni, T.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/CLSR_2010_6.pdf}, year = {0403}, date = {2012-04-03}, journal = {Computer Law & Security Review}, number = {6}, abstract = {Increasingly the digital content used in everyday life has little or no human intervention in its creation. Typically, when such content is delivered to consumers it comes with attached claims of copyright. However, depending on the jurisdiction, approaches to ownership of computer-generated works vary from legislated to uncertain. In this paper we look at the various approaches taken by the common law, such as in Canada, and the legislative approach taken in the United Kingdom. The options for how computer-generated works may be treated and suggestions for their best placement in copyright are discussed.}, keywords = {Auteursrecht, Intellectuele eigendom}, }