‘Non, non, rien n’a changé’: Over vergoedingsaanspraken voor makers uit hoofde van exploitatiecontracten external link

van Gompel, S.
Auteursrecht, vol. 2021, num: 1, pp: 3-9, 2021

Abstract

‘Auteurs en artiesten profiteren nog weinig van Wet Auteurscontractenrecht’, zo luidt de titel van het persbericht van het WODC bij de publicatie van het evaluatierapport van genoemde wet in oktober 2020. Makers geven onder meer aan dat zij hun aanspraak op een billijke vergoeding (art. 25c lid 1 Aw) of de aanvullende billijke vergoeding bij exploitatiesucces (art. 25d Aw) niet durven in te roepen of te handhaven jegens exploitanten. Het is daarom de vraag of de vergoeding die makers van exploitanten ontvangen voor de contractueel verleende exploitatiebevoegdheid van hun werken wel altijd ‘billijk’ is. Mede in het licht van art. 18 e.v. DSM-richtlijn, die eveneens beogen een passende en evenredige vergoeding voor auteurs en uitvoerende kunstenaars in exploitatiecontracten te waarborgen, bespreekt dit artikel juridische en praktische maatregelen om makers makkelijker in staat te stellen hun vergoedingsaanspraken uit exploitatiecontracten te effectueren.

auteurscontractenrecht, Auteursrecht, frontpage, uitvoerende kunstenaars, vergoedingen

Bibtex

Article{vanGompel2021, title = {‘Non, non, rien n’a changé’: Over vergoedingsaanspraken voor makers uit hoofde van exploitatiecontracten}, author = {van Gompel, S.}, url = {https://www.ivir.nl/publicaties/download/Auteursrecht-2021-1.pdf}, year = {0429}, date = {2021-04-29}, journal = {Auteursrecht}, volume = {2021}, number = {1}, pages = {3-9}, abstract = {‘Auteurs en artiesten profiteren nog weinig van Wet Auteurscontractenrecht’, zo luidt de titel van het persbericht van het WODC bij de publicatie van het evaluatierapport van genoemde wet in oktober 2020. Makers geven onder meer aan dat zij hun aanspraak op een billijke vergoeding (art. 25c lid 1 Aw) of de aanvullende billijke vergoeding bij exploitatiesucces (art. 25d Aw) niet durven in te roepen of te handhaven jegens exploitanten. Het is daarom de vraag of de vergoeding die makers van exploitanten ontvangen voor de contractueel verleende exploitatiebevoegdheid van hun werken wel altijd ‘billijk’ is. Mede in het licht van art. 18 e.v. DSM-richtlijn, die eveneens beogen een passende en evenredige vergoeding voor auteurs en uitvoerende kunstenaars in exploitatiecontracten te waarborgen, bespreekt dit artikel juridische en praktische maatregelen om makers makkelijker in staat te stellen hun vergoedingsaanspraken uit exploitatiecontracten te effectueren.}, keywords = {auteurscontractenrecht, Auteursrecht, frontpage, uitvoerende kunstenaars, vergoedingen}, }

EU copyright law round up – first trimester of 2021 external link

Trapova, A. & Quintais, J.
Kluwer Copyright Blog, 2021

Auteursrecht, EU, frontpage

Bibtex

Article{Trapova2021b, title = {EU copyright law round up – first trimester of 2021}, author = {Trapova, A. and Quintais, J.}, url = {http://copyrightblog.kluweriplaw.com/2021/04/06/eu-copyright-law-round-up-first-trimester-of-2021/}, year = {0407}, date = {2021-04-07}, journal = {Kluwer Copyright Blog}, keywords = {Auteursrecht, EU, frontpage}, }

Nieuws in de platformeconomie external link

De Hofvijver, vol. 11, num: 118, 2021

Abstract

De media stond de afgelopen weken bol van het nieuws dat Google en Facebook op grond van een nieuwe Australische wet moeten gaan betalen voor het gebruik van ‘news content’. In de EU hebben we al een paar jaar zo’n wet, in de vorm van een richtlijn (2019/790) die inmiddels in de Wet op de naburige rechten is geïmplementeerd. Deze zomer treed de herziene wet in werking en hebben uitgevers van perspublicaties aan het auteursrecht vergelijkbare exclusieve rechten ten aanzien van het online (commercieel) gebruik van hun digitale uitgaven. Net als in Australië gebeurde, ging de totstandkoming van de Europese wet gepaard met groot retorisch geweld van zowel de kant van traditionele media als van platformen. Digitale platforms zouden advertentie-inkomsten stelen van kranten en rijk worden over de rug van traditionele media. Persuitgevers zouden voorstander zijn van een de-facto belasting op hyperlinks, gebrek aan innovatiekracht tonen en miskennen hoezeer sociale media en zoekmachines hun bereik exponentieel vergroten, en dat gratis.

Auteursrecht, frontpage, Mediarecht, pers, Platforms

Bibtex

Article{vanEechoud2021, title = {Nieuws in de platformeconomie}, author = {van Eechoud, M.}, url = {https://www.montesquieu-instituut.nl/id/vlhef5g0pisa/nieuws/nieuws_in_de_platformeconomie}, year = {0329}, date = {2021-03-29}, journal = {De Hofvijver}, volume = {11}, number = {118}, pages = {}, abstract = {De media stond de afgelopen weken bol van het nieuws dat Google en Facebook op grond van een nieuwe Australische wet moeten gaan betalen voor het gebruik van ‘news content’. In de EU hebben we al een paar jaar zo’n wet, in de vorm van een richtlijn (2019/790) die inmiddels in de Wet op de naburige rechten is geïmplementeerd. Deze zomer treed de herziene wet in werking en hebben uitgevers van perspublicaties aan het auteursrecht vergelijkbare exclusieve rechten ten aanzien van het online (commercieel) gebruik van hun digitale uitgaven. Net als in Australië gebeurde, ging de totstandkoming van de Europese wet gepaard met groot retorisch geweld van zowel de kant van traditionele media als van platformen. Digitale platforms zouden advertentie-inkomsten stelen van kranten en rijk worden over de rug van traditionele media. Persuitgevers zouden voorstander zijn van een de-facto belasting op hyperlinks, gebrek aan innovatiekracht tonen en miskennen hoezeer sociale media en zoekmachines hun bereik exponentieel vergroten, en dat gratis.}, keywords = {Auteursrecht, frontpage, Mediarecht, pers, Platforms}, }

Artikel 18-23 DSM-richtlijn: Exploitatiecontracten external link

AMI, vol. 2020, num: 6, pp: 187-192, 2020

Abstract

De DSM-richtlijn van 17 april 2019 bevat een zestal bepalingen op het gebied van het auteurscontractenrecht. Artikelen 18 tot en met 23 hebben niet alleen betrekking op de ‘billijke vergoeding van auteurs en uitvoerende kunstenaars in exploitatiecontracten’, zoals het opschrift van titel IV, hoofdstuk 3 van de richtlijn belooft, maar ook op transparantie, geschillenbeslechting en het recht op herroeping van verleende rechten. Hoewel de meeste van deze onderwerpen reeds een plaats hebben gevonden in hoofdstuk 1a van de huidige Auteurswet, noopt de richtlijn op een aantal punten tot wetswijziging. Dat geldt in het bijzonder voor de transparantieplicht, die in de huidige wet niet voorkomt. In deze bijdrage, onderdeel van een reeks van AMI-artikelen over de DSM-richtlijn, worden de auteurscontractenrechtelijke bepalingen van de richtlijn en de omzetting ervan besproken.

Auteursrecht, DSM-richtlijn, exploitatiecontracten, frontpage

Bibtex

Article{Hugenholtz2020h, title = {Artikel 18-23 DSM-richtlijn: Exploitatiecontracten}, author = {Hugenholtz, P.}, url = {https://www.ivir.nl/publicaties/download/AMI_2020_6.pdf}, year = {1218}, date = {2020-12-18}, journal = {AMI}, volume = {2020}, number = {6}, pages = {187-192}, abstract = {De DSM-richtlijn van 17 april 2019 bevat een zestal bepalingen op het gebied van het auteurscontractenrecht. Artikelen 18 tot en met 23 hebben niet alleen betrekking op de ‘billijke vergoeding van auteurs en uitvoerende kunstenaars in exploitatiecontracten’, zoals het opschrift van titel IV, hoofdstuk 3 van de richtlijn belooft, maar ook op transparantie, geschillenbeslechting en het recht op herroeping van verleende rechten. Hoewel de meeste van deze onderwerpen reeds een plaats hebben gevonden in hoofdstuk 1a van de huidige Auteurswet, noopt de richtlijn op een aantal punten tot wetswijziging. Dat geldt in het bijzonder voor de transparantieplicht, die in de huidige wet niet voorkomt. In deze bijdrage, onderdeel van een reeks van AMI-artikelen over de DSM-richtlijn, worden de auteurscontractenrechtelijke bepalingen van de richtlijn en de omzetting ervan besproken.}, keywords = {Auteursrecht, DSM-richtlijn, exploitatiecontracten, frontpage}, }

Trends and Developments in Artificial Intelligence: Challenges to Copyright external link

Kluwer Copyright Blog, 2020

Artificial intelligence, Auteursrecht, frontpage

Bibtex

Article{Hugenholtz2020g, title = {Trends and Developments in Artificial Intelligence: Challenges to Copyright}, author = {Hugenholtz, P. and Quintais, J. and Gervais, D.J.}, url = {http://copyrightblog.kluweriplaw.com/2020/12/16/trends-and-developments-in-artificial-intelligence-challenges-to-copyright/}, year = {1217}, date = {2020-12-17}, journal = {Kluwer Copyright Blog}, keywords = {Artificial intelligence, Auteursrecht, frontpage}, }

Can scholarly pirate libraries bridge the knowledge access gap? An empirical study on the structural conditions of book piracy in global and European academia external link

Bodó, B., Antal, D. & Puha, Z.
PLoS ONE, vol. 15, num: 12, 2020

Abstract

Library Genesis is one of the oldest and largest illegal scholarly book collections online. Without the authorization of copyright holders, this shadow library hosts and makes more than 2 million scholarly publications, monographs, and textbooks available. This paper analyzes a set of weblogs of one of the Library Genesis mirrors, provided to us by one of the service’s administrators. We reconstruct the social and economic factors that drive the global and European demand for illicit scholarly literature. In particular, we test if lower income regions can compensate for the shortcomings in legal access infrastructures by more intensive use of illicit open resources. We found that while richer regions are the most intensive users of shadow libraries, poorer regions face structural limitations that prevent them from fully capitalizing on freely accessible knowledge. We discuss these findings in the wider context of open access publishing, and point out that open access knowledge, if not met with proper knowledge absorption infrastructures, has limited usefulness in addressing knowledge access and production inequalities.

Auteursrecht, frontpage, Internet, knowledge gap, libraries, piraterij

Bibtex

Article{Bodó2020c, title = {Can scholarly pirate libraries bridge the knowledge access gap? An empirical study on the structural conditions of book piracy in global and European academia}, author = {Bodó, B. and Antal, D. and Puha, Z.}, url = {https://journals.plos.org/plosone/articl=10.1371/journal.pone.0242509 }, doi = {https://doi.org/10.1371/journal.pone.0242509}, year = {1204}, date = {2020-12-04}, journal = {PLoS ONE}, volume = {15}, number = {12}, pages = {}, abstract = {Library Genesis is one of the oldest and largest illegal scholarly book collections online. Without the authorization of copyright holders, this shadow library hosts and makes more than 2 million scholarly publications, monographs, and textbooks available. This paper analyzes a set of weblogs of one of the Library Genesis mirrors, provided to us by one of the service’s administrators. We reconstruct the social and economic factors that drive the global and European demand for illicit scholarly literature. In particular, we test if lower income regions can compensate for the shortcomings in legal access infrastructures by more intensive use of illicit open resources. We found that while richer regions are the most intensive users of shadow libraries, poorer regions face structural limitations that prevent them from fully capitalizing on freely accessible knowledge. We discuss these findings in the wider context of open access publishing, and point out that open access knowledge, if not met with proper knowledge absorption infrastructures, has limited usefulness in addressing knowledge access and production inequalities.}, keywords = {Auteursrecht, frontpage, Internet, knowledge gap, libraries, piraterij}, }

CIPIL Evening Webinar: ‘Article 17 and the New EU Rules on Content-Sharing Platforms’ external link

Abstract

This presentation addresses the hottest topic in EU copyright law and policy: Article 17 of the new Copyright in the Digital Single Market (CDSM) Directive (2019/790). The CDSM Directive is the culmination of a controversial political and legislative process at EU level. None of its provisions has caused greater debate than Article 17, which introduces a new liability regime for "online content-sharing service providers". These include most user-generated content platforms hosting copyright-protected content accessed daily by millions of individuals in the EU and across the globe. Even before the CDSM Directive is implemented into national law, the issues surrounding Article 17 have already spilled out to the policy and judicial arenas. At the policy level, the debates taking place in a number of Commission-led Stakeholder Dialogues have laid bare many of the unresolved challenges ahead for national legislators and courts. At the judicial level, the Polish government has filed an action for annulment with the CJEU under Article 263 TFEU, focusing on the most problematic aspects of Article 17. This presentation will first place Article 17 into its broader EU policy context of the discussion on the responsibilities of online platforms – from the agenda on "Tackling Illegal Content Online" to the Digital Services Act – and the narrow copyright context regarding the liability of intermediary platforms for third-party content they host. This will be followed by an explanation of the complex mechanics of Article 17 and an identification of some of its fundamental problems. Finally, some tentative proposals will be advanced for how to begin to address such problems, focusing on the core issues of licensing mechanisms and fundamental rights safeguards.

Art. 17 CDSM Directive, Auteursrecht, eu-recht, frontpage, Platforms

Bibtex

Online publication{Quintais2020d, title = {CIPIL Evening Webinar: ‘Article 17 and the New EU Rules on Content-Sharing Platforms’}, author = {Quintais, J.}, url = {https://youtu.be/f1tGV_IdueQ }, year = {1117}, date = {2020-11-17}, abstract = {This presentation addresses the hottest topic in EU copyright law and policy: Article 17 of the new Copyright in the Digital Single Market (CDSM) Directive (2019/790). The CDSM Directive is the culmination of a controversial political and legislative process at EU level. None of its provisions has caused greater debate than Article 17, which introduces a new liability regime for "online content-sharing service providers". These include most user-generated content platforms hosting copyright-protected content accessed daily by millions of individuals in the EU and across the globe. Even before the CDSM Directive is implemented into national law, the issues surrounding Article 17 have already spilled out to the policy and judicial arenas. At the policy level, the debates taking place in a number of Commission-led Stakeholder Dialogues have laid bare many of the unresolved challenges ahead for national legislators and courts. At the judicial level, the Polish government has filed an action for annulment with the CJEU under Article 263 TFEU, focusing on the most problematic aspects of Article 17. This presentation will first place Article 17 into its broader EU policy context of the discussion on the responsibilities of online platforms – from the agenda on "Tackling Illegal Content Online" to the Digital Services Act – and the narrow copyright context regarding the liability of intermediary platforms for third-party content they host. This will be followed by an explanation of the complex mechanics of Article 17 and an identification of some of its fundamental problems. Finally, some tentative proposals will be advanced for how to begin to address such problems, focusing on the core issues of licensing mechanisms and fundamental rights safeguards.}, keywords = {Art. 17 CDSM Directive, Auteursrecht, eu-recht, frontpage, Platforms}, }

CJEU hearing in the Polish challenge to Article 17: Not even the supporters of the provision agree on how it should work external link

Kluwer Copyright Blog, 2020

Art. 17 CDSM Directive, Auteursrecht, filtering, frontpage

Bibtex

Article{Keller2020d, title = {CJEU hearing in the Polish challenge to Article 17: Not even the supporters of the provision agree on how it should work}, author = {Keller, P.}, url = {http://copyrightblog.kluweriplaw.com/2020/11/11/cjeu-hearing-in-the-polish-challenge-to-article-17-not-even-the-supporters-of-the-provision-agree-on-how-it-should-work/}, year = {1111}, date = {2020-11-11}, journal = {Kluwer Copyright Blog}, keywords = {Art. 17 CDSM Directive, Auteursrecht, filtering, frontpage}, }

Evaluatie Wet Auteurscontractenrecht: Eindrapport external link

van Gompel, S., Hugenholtz, P., Poort, J., Schumacher, L.D. & Visser, D.
2020

Abstract

Onderzoek in opdracht van het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum (WODC), ministerie van Justitie & Veiligheid. Van de Wet Auteurscontractenrecht, die ten doel heeft om de contractuele positie van auteurs en uitvoerende kunstenaars te versterken, wordt in de praktijk nog weinig gebruik gemaakt. De Wet, die in 2015 als een nieuw onderdeel van de Auteurswet werd ingevoerd, belooft auteurs en artiesten die met exploitanten in zee gaan een ‘billijke vergoeding', geeft makers de kans om contracten open te breken en verbiedt oneerlijke contractsbepalingen. Auteurs en artiesten blijken maar zelden op de bepalingen van de Wet een beroep te doen. Daarbij lijkt de angst voor verlies aan opdrachten of om op een zwarte lijst te komen een belangrijke rol te spelen. Ook blijkt de door de Wet in het leven geroepen laagdrempelige geschillenprocedure nauwelijks te functioneren. Dit zijn enkele van de conclusies van een praktijkevaluatie van de Wet Auteurscontractenrecht die door onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam en de Universiteit Leiden in opdracht van het WODC is uitgevoerd. See also the summary and conclusions in English at the link below.

auteurscontractenrecht, Auteursrecht, evaluatie, frontpage, wodc

Bibtex

Report{vanGompel2020b, title = {Evaluatie Wet Auteurscontractenrecht: Eindrapport}, author = {van Gompel, S. and Hugenholtz, P. and Poort, J. and Schumacher, L.D. and Visser, D.}, url = {https://www.ivir.nl/publicaties/download/evaluatie_wet_auteurscontractenrecht_2020.pdf https://www.wodc.nl/wodc-nieuws-2020/auteurscontractenrecht.aspx https://www.ivir.nl/publicaties/download/Evaluatie-ACR-Eindrapport-Summary-and-conclusions.pdf}, year = {1029}, date = {2020-10-29}, abstract = {Onderzoek in opdracht van het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum (WODC), ministerie van Justitie & Veiligheid. Van de Wet Auteurscontractenrecht, die ten doel heeft om de contractuele positie van auteurs en uitvoerende kunstenaars te versterken, wordt in de praktijk nog weinig gebruik gemaakt. De Wet, die in 2015 als een nieuw onderdeel van de Auteurswet werd ingevoerd, belooft auteurs en artiesten die met exploitanten in zee gaan een ‘billijke vergoeding\', geeft makers de kans om contracten open te breken en verbiedt oneerlijke contractsbepalingen. Auteurs en artiesten blijken maar zelden op de bepalingen van de Wet een beroep te doen. Daarbij lijkt de angst voor verlies aan opdrachten of om op een zwarte lijst te komen een belangrijke rol te spelen. Ook blijkt de door de Wet in het leven geroepen laagdrempelige geschillenprocedure nauwelijks te functioneren. Dit zijn enkele van de conclusies van een praktijkevaluatie van de Wet Auteurscontractenrecht die door onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam en de Universiteit Leiden in opdracht van het WODC is uitgevoerd. See also the summary and conclusions in English at the link below.}, keywords = {auteurscontractenrecht, Auteursrecht, evaluatie, frontpage, wodc}, }

The Odyssey of the Prohibition on General Monitoring Obligations on the Way to the Digital Services Act: Between Article 15 of the E-Commerce Directive and Article 17 of the Directive on Copyright in the Digital Single Market external link

Abstract

EU law provides explicitly that intermediaries may not be obliged to monitor their service in a general manner in order to detect and prevent the illegal activity of their users. However, a misunderstanding of the difference between monitoring specific content and monitoring FOR specific content is a recurrent theme in the debate on intermediary liability and a central driver of the controversy surrounding it. Rightly understood, a prohibited general monitoring obligation arises whenever content – no matter how specifically it is defined – must be identified among the totality of the content on a platform. The moment platform content must be screened in its entirety, the monitoring obligation acquires an excessive, general nature. Against this background, a content moderation duty can only be deemed permissible if it is specific in respect of both the protected subject matter and potential infringers. This requirement of 'double specificity' is of particular importance because it prevents encroachments upon fundamental rights. The jurisprudence of the Court of Justice of the European Union has shed light on the anchorage of the general monitoring ban in primary EU law, in particular the right to the protection of personal data, the freedom of expression and information, the freedom to conduct a business, and the free movement of goods and services in the internal market. Due to their higher rank in the norm hierarchy, these legal guarantees constitute common ground for the application of the general monitoring prohibition in secondary EU legislation, namely Article 15(1) of the E-Commerce Directive ('ECD') and Article 17(8) of the Directive on Copyright in the Digital Single Market ('CDSMD'). With regard to the Digital Services Act (‘DSA’), this result of the analysis implies that any further manifestation of the general monitoring ban in the DSA would have to be construed and applied – in the light of applicable CJEU case law – as a safeguard against encroachments upon the aforementioned fundamental rights and freedoms. If the final text of the DSA does not contain a reiteration of the prohibition of general monitoring obligations known from Article 15(1) ECD and Article 17(8) CDSMD, the regulation of internet service provider liability, duties of care and injunctions would still have to avoid inroads into the aforementioned fundamental rights and freedoms and observe the principle of proportionality. The double specificity requirement plays a central role in this respect.

algorithmic enforcement, Auteursrecht, censorship, Content moderation, Copyright, defamation, Digital services act, filtering, Freedom of expression, frontpage, general monitoring, hosting service, injunctive relief, intermediary liability, notice and stay down, notice and take down, safe harbour, trade mark, user-generated content

Bibtex

Report{Senftleben2020e, title = {The Odyssey of the Prohibition on General Monitoring Obligations on the Way to the Digital Services Act: Between Article 15 of the E-Commerce Directive and Article 17 of the Directive on Copyright in the Digital Single Market}, author = {Senftleben, M. and Angelopoulos, C.}, url = {https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3717022}, year = {1029}, date = {2020-10-29}, abstract = {EU law provides explicitly that intermediaries may not be obliged to monitor their service in a general manner in order to detect and prevent the illegal activity of their users. However, a misunderstanding of the difference between monitoring specific content and monitoring FOR specific content is a recurrent theme in the debate on intermediary liability and a central driver of the controversy surrounding it. Rightly understood, a prohibited general monitoring obligation arises whenever content – no matter how specifically it is defined – must be identified among the totality of the content on a platform. The moment platform content must be screened in its entirety, the monitoring obligation acquires an excessive, general nature. Against this background, a content moderation duty can only be deemed permissible if it is specific in respect of both the protected subject matter and potential infringers. This requirement of \'double specificity\' is of particular importance because it prevents encroachments upon fundamental rights. The jurisprudence of the Court of Justice of the European Union has shed light on the anchorage of the general monitoring ban in primary EU law, in particular the right to the protection of personal data, the freedom of expression and information, the freedom to conduct a business, and the free movement of goods and services in the internal market. Due to their higher rank in the norm hierarchy, these legal guarantees constitute common ground for the application of the general monitoring prohibition in secondary EU legislation, namely Article 15(1) of the E-Commerce Directive (\'ECD\') and Article 17(8) of the Directive on Copyright in the Digital Single Market (\'CDSMD\'). With regard to the Digital Services Act (‘DSA’), this result of the analysis implies that any further manifestation of the general monitoring ban in the DSA would have to be construed and applied – in the light of applicable CJEU case law – as a safeguard against encroachments upon the aforementioned fundamental rights and freedoms. If the final text of the DSA does not contain a reiteration of the prohibition of general monitoring obligations known from Article 15(1) ECD and Article 17(8) CDSMD, the regulation of internet service provider liability, duties of care and injunctions would still have to avoid inroads into the aforementioned fundamental rights and freedoms and observe the principle of proportionality. The double specificity requirement plays a central role in this respect.}, keywords = {algorithmic enforcement, Auteursrecht, censorship, Content moderation, Copyright, defamation, Digital services act, filtering, Freedom of expression, frontpage, general monitoring, hosting service, injunctive relief, intermediary liability, notice and stay down, notice and take down, safe harbour, trade mark, user-generated content}, }