Vijfentwintig jaar uitingsvrijheid voor handelsreclame in de Rechtspraak external link

Grondrechten, Vrijheid van meningsuiting

Bibtex

Other{nokey, title = {Vijfentwintig jaar uitingsvrijheid voor handelsreclame in de Rechtspraak}, author = {Kabel, J. and Hins, A. and Nieuwenhuis, A.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/uitingsvrijheid_voor_handelsreclame.PDF}, year = {0107}, date = {2004-01-07}, keywords = {Grondrechten, Vrijheid van meningsuiting}, }

Commentaar op Lycos/Pessers external link

IER, num: 1, pp: 1-3, 2007

Abstract

Het gaat in deze zaak om een anonieme, feitelijk verifieerbare, beschuldiging van oplichting, die maar door één negatieve en weersproken ervaring wordt gestaafd. Dat betekent dat de onrechtmatigheid onmiskenbaar is, ook al zegt het Hof dat helaas niet met zoveel woorden. Een beroep door de afzender op het recht om anoniem te communiceren, is dan niet aan de orde. Wanneer de tussenpersoon de enige is die informatie kan leveren over de afzender en nakoming van die informatieplicht geen ernstige risico's of onevenredige belasting oplevert, handelt de tussenpersoon, in een geval als dit, onzorgvuldig, indien voldoende aannemelijk is dat de informatie, op zichzelf beschouwd, jegens de derde potentieel schadelijk is. De Hoge Raad maakt duidelijk, dat in dit geval geen algemene regel is geformuleerd, maar het oordeel van het Hof is toegesneden op het onderhavige geval

Bescherming van communicatie, Grondrechten

Bibtex

Other{nokey, title = {Commentaar op Lycos/Pessers}, author = {Kabel, J.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/IER_2006_1.pdf}, year = {0525}, date = {2007-05-25}, journal = {IER}, number = {1}, abstract = {Het gaat in deze zaak om een anonieme, feitelijk verifieerbare, beschuldiging van oplichting, die maar door één negatieve en weersproken ervaring wordt gestaafd. Dat betekent dat de onrechtmatigheid onmiskenbaar is, ook al zegt het Hof dat helaas niet met zoveel woorden. Een beroep door de afzender op het recht om anoniem te communiceren, is dan niet aan de orde. Wanneer de tussenpersoon de enige is die informatie kan leveren over de afzender en nakoming van die informatieplicht geen ernstige risico's of onevenredige belasting oplevert, handelt de tussenpersoon, in een geval als dit, onzorgvuldig, indien voldoende aannemelijk is dat de informatie, op zichzelf beschouwd, jegens de derde potentieel schadelijk is. De Hoge Raad maakt duidelijk, dat in dit geval geen algemene regel is geformuleerd, maar het oordeel van het Hof is toegesneden op het onderhavige geval}, keywords = {Bescherming van communicatie, Grondrechten}, }

De bewaarplicht: politieke opportuniteit! external link

BTG Magazine, num: 67, pp: 23, 2010

Bescherming van communicatie, Grondrechten

Bibtex

Article{nokey, title = {De bewaarplicht: politieke opportuniteit!}, author = {van Eijk, N.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/BTG_magazine_67.pdf}, year = {0303}, date = {2010-03-03}, journal = {BTG Magazine}, number = {67}, keywords = {Bescherming van communicatie, Grondrechten}, }

Online tracking: questioning the power of informed consen external link

Kool, L., Plas, A. van der, van Eijk, N., van der Sloot, B. & Helberger, N.
Info, num: 5, pp: 57-73, 2011

Grondrechten, Privacy

Bibtex

Article{nokey, title = {Online tracking: questioning the power of informed consen}, author = {Kool, L. and Plas, A. van der and van Eijk, N. and van der Sloot, B. and Helberger, N.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/Info_2012_5.pdf}, year = {1018}, date = {2011-10-18}, journal = {Info}, number = {5}, keywords = {Grondrechten, Privacy}, }

Handelsinformatiebureaus, particuliere onderzoeksbureaus en zwarte lijsten external link

pp: 227-251, 2007

Abstract

Gelet op het huidige consumentengedrag en de ontwikkelingen in de markt, is het niet onwaarschijnlijk dat vanuit het bedrijfsleven er een groeiende behoefte blijft bestaan aan zwarte lijsten en andere informatiesystemen over negatief gedrag van particulieren en bedrijven. Het gaat bij het verwerken van dit soort informatie om de harde kern van privacyinbreuk: het verzamelen en verstrekken aan derden van meestal gevoelige informatie die bedoeld is om beslissingen over personen mogelijk te maken en die doorgaans buiten betrokkene om wordt verwerkt. De Wet bescherming persoonsgegevens bevat afzonderlijke informatieplichten voor verantwoordelijken die gegevens buiten betrokkene om verwerken, en een regeling in de wet zelf voor bijzondere gegevens; het College voor de bescherming van persoonsgegevens dient voorts voorafgaande aan de verwerking door informatiebureaus van strafrechtelijke gegevens of gegevens over onrechtmatige of hinderlijk gedrag een onderzoek in te stellen, indien die bureaus gaan werken zonder vergunning op grond van de Wet particuliere beveiligingsorganisaties en onderzoeksbureaus. Voor particuliere onderzoeksbureaus die met een vergunning werken bestaat een bijzondere regeling in de vorm van een bij Ministeriële regeling voorgeschreven verplicht model voor een Privacygedragscode. Tevens is de Gedragscode voor Handelsinformatiebureaus aangescherpt. Voor zwarte lijsten bestaat een Checklist Zwarte lijsten. De wettelijke regeling en de bijbehorende rechtspraak en nadere gedragscodes worden in dit artikel geanalyseerd.

Grondrechten, Privacy

Bibtex

Other{nokey, title = {Handelsinformatiebureaus, particuliere onderzoeksbureaus en zwarte lijsten}, author = {Kabel, J.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/handelsinformatiebureaus.pdf}, year = {0516}, date = {2007-05-16}, abstract = {Gelet op het huidige consumentengedrag en de ontwikkelingen in de markt, is het niet onwaarschijnlijk dat vanuit het bedrijfsleven er een groeiende behoefte blijft bestaan aan zwarte lijsten en andere informatiesystemen over negatief gedrag van particulieren en bedrijven. Het gaat bij het verwerken van dit soort informatie om de harde kern van privacyinbreuk: het verzamelen en verstrekken aan derden van meestal gevoelige informatie die bedoeld is om beslissingen over personen mogelijk te maken en die doorgaans buiten betrokkene om wordt verwerkt. De Wet bescherming persoonsgegevens bevat afzonderlijke informatieplichten voor verantwoordelijken die gegevens buiten betrokkene om verwerken, en een regeling in de wet zelf voor bijzondere gegevens; het College voor de bescherming van persoonsgegevens dient voorts voorafgaande aan de verwerking door informatiebureaus van strafrechtelijke gegevens of gegevens over onrechtmatige of hinderlijk gedrag een onderzoek in te stellen, indien die bureaus gaan werken zonder vergunning op grond van de Wet particuliere beveiligingsorganisaties en onderzoeksbureaus. Voor particuliere onderzoeksbureaus die met een vergunning werken bestaat een bijzondere regeling in de vorm van een bij Ministeriële regeling voorgeschreven verplicht model voor een Privacygedragscode. Tevens is de Gedragscode voor Handelsinformatiebureaus aangescherpt. Voor zwarte lijsten bestaat een Checklist Zwarte lijsten. De wettelijke regeling en de bijbehorende rechtspraak en nadere gedragscodes worden in dit artikel geanalyseerd.}, keywords = {Grondrechten, Privacy}, }

Annotatie bij EHRM 5 maart 2009 (Hachette Filipacchi Automobile en Dupuy/Frankrijk) external link

European Human Rights Cases, num: 5, pp: 591-600., 2009

Grondrechten, Vrijheid van meningsuiting

Bibtex

Case note{nokey, title = {Annotatie bij EHRM 5 maart 2009 (Hachette Filipacchi Automobile en Dupuy/Frankrijk)}, author = {Kabel, J.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/annotatie_ehrm_5_maart_2009.PDF}, year = {0521}, date = {2009-05-21}, journal = {European Human Rights Cases}, number = {5}, keywords = {Grondrechten, Vrijheid van meningsuiting}, }

Klokkenluiders, interne meldregelingen, anonimiteit en privacy external link

Sips, E., Thole, E. & Kabel, J.
Privacy & Informatie, num: 4, pp: p. 179-182, 2010

Abstract

Van oudsher domineren de Amerikanen de markt van de 'whistleblowing'-meldlijnen. In de Verenigde Staten worden callcenters gebruikt om meldingen te ontvangen over een veilige werkomgeving. In navolging van de Corporate Sentencing Guidelines uit 1991 worden deze callcenters in het bedrijfsleven ingezet voor medewerkers om integriteitsmeldingen te ontvangen. In 2002, met de komst van Sarbanes Oxley, waarin het hebben van een anonieme meldmogelijkheid verplicht werd gesteld voor de beursgenoteerde bedrijven, groeide het gebruik van de callcenters. Toen de eerste Europese bedrijven - meestal onder externe druk - een klokkenluidersmeldlijn introduceerden, werd dit dan ook meestal geregels bij één van de Amerikaanse callcenters. Sinds 2005 bestaat er in Nederland een andersoortige oplossing ter inrichting van de meldregeling. Het in Amsterdam gevestigde bedrijf People Intouch B.V. verzorgt het SpeakUp-systeem, bestaande uit een geïntegreerd telefoon- en websysteem, dat organisaties in staat stelt om met de (anonieme) melder te communiceren over vermoedens van ernstige misstanden in de organisatie van de melder. Evita Sips heeft een achtergrond in culturele antropologie en criminologie, en is sinds 2007 werkzaam bij People Intouch als managing consultant. Jan Kabel en Elisabeth Thole gaan in gesprek met Evita over hoe zo een interne meldregeling in de praktijk werk en welke privacyaspecten daarmee gemoeid zijn.

Grondrechten, Privacy

Bibtex

Article{nokey, title = {Klokkenluiders, interne meldregelingen, anonimiteit en privacy}, author = {Sips, E. and Thole, E. and Kabel, J.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/P&I_2010_4.pdf}, year = {0923}, date = {2010-09-23}, journal = {Privacy & Informatie}, number = {4}, abstract = {Van oudsher domineren de Amerikanen de markt van de \'whistleblowing\'-meldlijnen. In de Verenigde Staten worden callcenters gebruikt om meldingen te ontvangen over een veilige werkomgeving. In navolging van de Corporate Sentencing Guidelines uit 1991 worden deze callcenters in het bedrijfsleven ingezet voor medewerkers om integriteitsmeldingen te ontvangen. In 2002, met de komst van Sarbanes Oxley, waarin het hebben van een anonieme meldmogelijkheid verplicht werd gesteld voor de beursgenoteerde bedrijven, groeide het gebruik van de callcenters. Toen de eerste Europese bedrijven - meestal onder externe druk - een klokkenluidersmeldlijn introduceerden, werd dit dan ook meestal geregels bij één van de Amerikaanse callcenters. Sinds 2005 bestaat er in Nederland een andersoortige oplossing ter inrichting van de meldregeling. Het in Amsterdam gevestigde bedrijf People Intouch B.V. verzorgt het SpeakUp-systeem, bestaande uit een geïntegreerd telefoon- en websysteem, dat organisaties in staat stelt om met de (anonieme) melder te communiceren over vermoedens van ernstige misstanden in de organisatie van de melder. Evita Sips heeft een achtergrond in culturele antropologie en criminologie, en is sinds 2007 werkzaam bij People Intouch als managing consultant. Jan Kabel en Elisabeth Thole gaan in gesprek met Evita over hoe zo een interne meldregeling in de praktijk werk en welke privacyaspecten daarmee gemoeid zijn.}, keywords = {Grondrechten, Privacy}, }

Actieve openbaarmaking, bescherming van het privéleven en gegevensbescherming external link

Privacy & Informatie, num: 1, pp: 28-33, 2011

Abstract

Lippendienst aan de privacy ten behoeve van openbaarmaking van persoonsgegevens is volgens het Hof van Justitie van de Europese Unie uit den boze. Hoe nu verder met wenselijke actieve openbaarheid van subsidiegegevens?

Grondrechten, Privacy

Bibtex

Article{nokey, title = {Actieve openbaarmaking, bescherming van het privéleven en gegevensbescherming}, author = {Kabel, J.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/P&I_2011_1.pdf}, year = {0319}, date = {2011-03-19}, journal = {Privacy & Informatie}, number = {1}, abstract = {Lippendienst aan de privacy ten behoeve van openbaarmaking van persoonsgegevens is volgens het Hof van Justitie van de Europese Unie uit den boze. Hoe nu verder met wenselijke actieve openbaarheid van subsidiegegevens?}, keywords = {Grondrechten, Privacy}, }

Clarifying privacy in the Clouds external link

pp: 12-17., 2012

Abstract

Concomitant with the increased market appeal of cloud-based services, there is growing concern over issues of privacy within the architecture. In this paper, we analyze what is meant by the term privacy from a legal perspective, and how the meaning of cloud computing and their operation may be affected in at least one jurisdiction. We also look at some possible solutions to addressing privacy in clouds.

Grondrechten, Privacy

Bibtex

Other{nokey, title = {Clarifying privacy in the Clouds}, author = {Margoni, T.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/PSICTLAES_2011.pdf}, year = {0405}, date = {2012-04-05}, abstract = {Concomitant with the increased market appeal of cloud-based services, there is growing concern over issues of privacy within the architecture. In this paper, we analyze what is meant by the term privacy from a legal perspective, and how the meaning of cloud computing and their operation may be affected in at least one jurisdiction. We also look at some possible solutions to addressing privacy in clouds.}, keywords = {Grondrechten, Privacy}, }