Het einde van de Auteurswet nadert. Veertig jaar harmonisatie van het auteursrecht in Europa (1977-2017) external link
Abstract
De geschiedenis van de harmonisatie van het auteursrecht valt samen met die van dit tijdschrift. Dit artikel is opgedragen aan J.H. (Jaap) Spoor, die als AMI-redactielid van het eerste uur veertig jaar harmonisatie onverschrokken aan zich voorbij zag gaan. Veertig jaar geleden, in de rubriek ‘internationaal nieuws’ van het allereerste nummer van Auteursrecht, werd bericht dat de Europese Commissie onderzoek had laten doen naar de verschillen tussen de nationale auteurswetten in de Europese Gemeenschap. Het door dr. A. Dietz van het Max Planck Instituut in München in het Duits geschreven rapport was sinds kort ‘als xerografische, in twee delen geniete uitgave verkrijgbaar bij de Europese Commissie’. Dit was het begin van de harmonisatie van het auteursrecht in Europa, die in de decennia daarna diepe sporen zou trekken door het Nederlandse recht – sporen die slechts ten dele zichtbaar zijn in de huidige bewoordingen van de Nederlandse Auteurswet.
Auteursrecht, Europe, frontpage, harmonisatie
Bibtex
Article{Hugenholtz2017b,
title = {Het einde van de Auteurswet nadert. Veertig jaar harmonisatie van het auteursrecht in Europa (1977-2017)},
author = {Hugenholtz, P.},
url = {https://www.ivir.nl/publicaties/download/AMI_2017_4.pdf},
year = {1123},
date = {2017-11-23},
journal = {AMI},
volume = {2017},
number = {4},
pages = {177-181},
abstract = {De geschiedenis van de harmonisatie van het auteursrecht valt samen met die van dit tijdschrift. Dit artikel is opgedragen aan J.H. (Jaap) Spoor, die als AMI-redactielid van het eerste uur veertig jaar harmonisatie onverschrokken aan zich voorbij zag gaan. Veertig jaar geleden, in de rubriek ‘internationaal nieuws’ van het allereerste nummer van Auteursrecht, werd bericht dat de Europese Commissie onderzoek had laten doen naar de verschillen tussen de nationale auteurswetten in de Europese Gemeenschap. Het door dr. A. Dietz van het Max Planck Instituut in München in het Duits geschreven rapport was sinds kort ‘als xerografische, in twee delen geniete uitgave verkrijgbaar bij de Europese Commissie’. Dit was het begin van de harmonisatie van het auteursrecht in Europa, die in de decennia daarna diepe sporen zou trekken door het Nederlandse recht – sporen die slechts ten dele zichtbaar zijn in de huidige bewoordingen van de Nederlandse Auteurswet.},
keywords = {Auteursrecht, Europe, frontpage, harmonisatie},
}