Annotatie bij Rb. Den Haag 17 januari 2007 (Garmin / TomTom) external link

IER, num: 3, pp: 190-192, 2007

Industriële eigendom

Bibtex

Case note{nokey, title = {Annotatie bij Rb. Den Haag 17 januari 2007 (Garmin / TomTom)}, author = {van Eechoud, M.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/Annotatie_IER_2007_3.pdf}, year = {0817}, date = {2007-08-17}, journal = {IER}, number = {3}, keywords = {Industriële eigendom}, }

Annotatie bij Vzr. Rb. Arnhem 16 augustus 2006 ((KPN / UPC)) external link

IER, num: 5, pp: 281-285, 2007

Abstract

Gebruik van het merk van een ander in vergelijkende reclame vergt volgens deze uitspraak onderzoek naar noodzaak dat merk te noemen. Indien die noodzaak ontbreekt, is er geen sprake van een geldige reden in de zin van artikel 13a, lid 1 sub d. BNW en sprake van onrechtmatig gebruik van het merk in de zin van artikel 6:194a BW. Het simpele feit dat een adverteerder vergelijkende reclame maakt, is volgens annotator echter voldoende noodzaak om het merk van de concurrent te noemen. Afzonderlijk onderzoek naar de noodzaak is dan dus niet vereist. Een rechter die dat wel doet, zet de richtlijn op zijn kop. Dat betekent ook dat voor een afzonderlijk onderzoek naar het bestaan van een geldige reden in het merkenrecht in zaken van vergelijkende reclame geen plaats behoort te zijn.

Industriële eigendom, Merkenrecht

Bibtex

Case note{nokey, title = {Annotatie bij Vzr. Rb. Arnhem 16 augustus 2006 ((KPN / UPC))}, author = {Kabel, J.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/annotatie_ier_2006_5.pdf}, year = {0525}, date = {2007-05-25}, journal = {IER}, number = {5}, abstract = {Gebruik van het merk van een ander in vergelijkende reclame vergt volgens deze uitspraak onderzoek naar noodzaak dat merk te noemen. Indien die noodzaak ontbreekt, is er geen sprake van een geldige reden in de zin van artikel 13a, lid 1 sub d. BNW en sprake van onrechtmatig gebruik van het merk in de zin van artikel 6:194a BW. Het simpele feit dat een adverteerder vergelijkende reclame maakt, is volgens annotator echter voldoende noodzaak om het merk van de concurrent te noemen. Afzonderlijk onderzoek naar de noodzaak is dan dus niet vereist. Een rechter die dat wel doet, zet de richtlijn op zijn kop. Dat betekent ook dat voor een afzonderlijk onderzoek naar het bestaan van een geldige reden in het merkenrecht in zaken van vergelijkende reclame geen plaats behoort te zijn.}, keywords = {Industriële eigendom, Merkenrecht}, }

Should the objectives of the rules on unfair competition be te protection of competitors, or consumers, or of other interests? How should any conflict between these objectives be resolved? external link

2007

Abstract

The European Directive 2005/29/EC on unfair commercial practices of May 11, 2005 regulates exclusively unfair commercial practices which are directly related to influencing a transactional decision of end-consumers and excludes all practices that are neither directed to end-consumers, nor directly influencing a transactional decision of consumers. Misleading advertising, for instance, is now judged on the basis of two different sets of regulation: the new Directive 2005/29/EC deals with "B2C"-advertising, while "B2B"-advertising has to comply with Directive 84/450/EEC. This international report, based upon contributions from eleven countries, is devoted to the question whether there are a priori two different standards for assessing unfair commercial practices. Is there one standard for consumers and another one for competitors? On the other hand, are the interests of all market participants too intertwined to allow different standards of fairness? More generally: Should the rules on unfair competition focus on the act as such - which, of course, must be seen against the background of alle circumstances, especially the target group - or should they focus primarily on the protection of the end-consumer or of competitors?

Industriële eigendom, Oneerlijke mededinging

Bibtex

Report{nokey, title = {Should the objectives of the rules on unfair competition be te protection of competitors, or consumers, or of other interests? How should any conflict between these objectives be resolved?}, author = {Kabel, J.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/LIDC_International_Report.pdf}, year = {0524}, date = {2007-05-24}, abstract = {The European Directive 2005/29/EC on unfair commercial practices of May 11, 2005 regulates exclusively unfair commercial practices which are directly related to influencing a transactional decision of end-consumers and excludes all practices that are neither directed to end-consumers, nor directly influencing a transactional decision of consumers. Misleading advertising, for instance, is now judged on the basis of two different sets of regulation: the new Directive 2005/29/EC deals with "B2C"-advertising, while "B2B"-advertising has to comply with Directive 84/450/EEC. This international report, based upon contributions from eleven countries, is devoted to the question whether there are a priori two different standards for assessing unfair commercial practices. Is there one standard for consumers and another one for competitors? On the other hand, are the interests of all market participants too intertwined to allow different standards of fairness? More generally: Should the rules on unfair competition focus on the act as such - which, of course, must be seen against the background of alle circumstances, especially the target group - or should they focus primarily on the protection of the end-consumer or of competitors?}, keywords = {Industriële eigendom, Oneerlijke mededinging}, }

Moet er een nieuwe Aalberse opstaan? Oneerlijke handelspraktijken in B2B-verhoudingen (40) external link

IER, num: 3, pp: 143-144, 2007

Industriële eigendom, Oneerlijke mededinging

Bibtex

Article{nokey, title = {Moet er een nieuwe Aalberse opstaan? Oneerlijke handelspraktijken in B2B-verhoudingen (40)}, author = {Kabel, J.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/IER_2007_3.pdf}, year = {0710}, date = {2007-07-10}, journal = {IER}, number = {3}, keywords = {Industriële eigendom, Oneerlijke mededinging}, }

Eerlijke handel: de beoordeling van misleidende reclame en andere oneerlijke handelspraktijken external link

Vakblad voor de MKB-Adviseuer, num: 5, pp: 6-11, 2008

Abstract

Het codificeren en harmoniseren van oneerlijk mededingingsrecht gaat niet van een leien dakje, vooral omdat de belangen van de betrokken partijen niet op één lijn zijn te krijgen. Uiteindelijk heeft de Europese Commissie besloten om vooralsnog slecht een deel van het hier bedoelde rechtsgebied te harmoniseren, te weten de bescherming van de consument tegen oneerlijke handelspraktijken. Dat is gebeurd in Richtlijn 2005/29, die vervolgens is geïmplementeerd in Nederlandse wetgeving die naar alle waarschijnlijkheid een dezer dagen in werking treedt. Die wetgeving gaat een hoop problemen opleveren, lijkt nu al vast te staan.

Industriële eigendom, Oneerlijke mededinging

Bibtex

Article{nokey, title = {Eerlijke handel: de beoordeling van misleidende reclame en andere oneerlijke handelspraktijken}, author = {Kabel, J.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/vakblad_mkb_2008_5.pdf}, year = {0515}, date = {2008-05-15}, journal = {Vakblad voor de MKB-Adviseuer}, number = {5}, abstract = {Het codificeren en harmoniseren van oneerlijk mededingingsrecht gaat niet van een leien dakje, vooral omdat de belangen van de betrokken partijen niet op één lijn zijn te krijgen. Uiteindelijk heeft de Europese Commissie besloten om vooralsnog slecht een deel van het hier bedoelde rechtsgebied te harmoniseren, te weten de bescherming van de consument tegen oneerlijke handelspraktijken. Dat is gebeurd in Richtlijn 2005/29, die vervolgens is geïmplementeerd in Nederlandse wetgeving die naar alle waarschijnlijkheid een dezer dagen in werking treedt. Die wetgeving gaat een hoop problemen opleveren, lijkt nu al vast te staan.}, keywords = {Industriële eigendom, Oneerlijke mededinging}, }

‘Audiovisual Media Services and the Unfair Commercial Practices Directive’ external link

IRIS Plus, num: 8, pp: 2-8, 2008

Industriële eigendom, Oneerlijke mededinging

Bibtex

Article{nokey, title = {‘Audiovisual Media Services and the Unfair Commercial Practices Directive’}, author = {Kabel, J.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/iplus8_2008.pdf.pdf}, year = {0918}, date = {2008-09-18}, journal = {IRIS Plus}, number = {8}, keywords = {Industriële eigendom, Oneerlijke mededinging}, }

Misleading Practices of ‘Directory Companies’ in the Context of Current and Future Internal Market Legislation Aimed at the Protection of Consumers and SMEs’ external link

2009

Industriële eigendom, Oneerlijke mededinging

Bibtex

Report{nokey, title = {Misleading Practices of ‘Directory Companies’ in the Context of Current and Future Internal Market Legislation Aimed at the Protection of Consumers and SMEs’}, author = {Kabel, J.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/Misleading_directory_companies.pdf}, year = {0428}, date = {2009-04-28}, keywords = {Industriële eigendom, Oneerlijke mededinging}, }

The Legal Protection of Fashion under Design Law (in het Portugees) external link

Direito Industrial, vol. V, 2009

Industriële eigendom

Bibtex

Article{nokey, title = {The Legal Protection of Fashion under Design Law (in het Portugees)}, author = {Ramalho, A.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/168.pdf}, year = {0915}, date = {2009-09-15}, journal = {Direito Industrial}, volume = {V}, pages = {}, keywords = {Industriële eigendom}, }

Marks, Forfeiture and a Constitutional Conundrum external link

World Trademark Review, num: 18, pp: 15-17, 2009

Industriële eigendom, Merkenrecht

Bibtex

Article{nokey, title = {Marks, Forfeiture and a Constitutional Conundrum}, author = {Ramalho, A.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/WTR_18%20Forfeiture.pdf}, year = {0915}, date = {2009-09-15}, journal = {World Trademark Review}, number = {18}, keywords = {Industriële eigendom, Merkenrecht}, }

Parody in Trademarks and Copyright: Has Humour Gone Too Far? external link

Cambridge Student Law Review, num: 1, pp: 58-74, 2009

Industriële eigendom, Merkenrecht

Bibtex

Article{nokey, title = {Parody in Trademarks and Copyright: Has Humour Gone Too Far?}, author = {Ramalho, A.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/parody_final.pdf}, year = {0915}, date = {2009-09-15}, journal = {Cambridge Student Law Review}, number = {1}, keywords = {Industriële eigendom, Merkenrecht}, }