Lessen uit de geschiedenis van het Auteursrecht external link

AMI, num: 5, pp: 157-167, 2004

Abstract

Naar aanleiding van drie studies over de geschiedenis van het auteursrecht, die in dit artikel worden besproken, worden enige lijnen naar het heden doorgetrokken. Betoogd wordt dat het drukkersprivilege geen pre-auteursrecht was, maar een vorm van eigendomsbescherming die nog steeds voortleeft. Auteursrecht is een eigendomsbescherming die in bepaalde omstandigheden werkt, maar in andere niet. Auteurs blijven in elk systeem de zwakke partij.

Auteursrecht, Intellectuele eigendom

Bibtex

Article{nokey, title = {Lessen uit de geschiedenis van het Auteursrecht}, author = {Dommering, E.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/lessen.PDF}, year = {0928}, date = {2004-09-28}, journal = {AMI}, number = {5}, abstract = {Naar aanleiding van drie studies over de geschiedenis van het auteursrecht, die in dit artikel worden besproken, worden enige lijnen naar het heden doorgetrokken. Betoogd wordt dat het drukkersprivilege geen pre-auteursrecht was, maar een vorm van eigendomsbescherming die nog steeds voortleeft. Auteursrecht is een eigendomsbescherming die in bepaalde omstandigheden werkt, maar in andere niet. Auteurs blijven in elk systeem de zwakke partij.}, keywords = {Auteursrecht, Intellectuele eigendom}, }

Auteursrecht op parfum: De definitieve verdamping van het werkbegrip external link

pp: 65-79, 2007

Abstract

In dit artikel wordt naar aanleiding van het Hoge Raad arrest over het auteursrecht op parfum, het werkbegrip in het auteursrecht bekritiseerd, omdat het geen duidelijke afbakening (meer) geeft ten opzichte van technische vindingen en toepassingen.

Auteursrecht, Intellectuele eigendom

Bibtex

Other{nokey, title = {Auteursrecht op parfum: De definitieve verdamping van het werkbegrip}, author = {Dommering, E.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/auteursrecht_op_parfum_spoorbundel.pdf}, year = {0705}, date = {2007-07-05}, abstract = {In dit artikel wordt naar aanleiding van het Hoge Raad arrest over het auteursrecht op parfum, het werkbegrip in het auteursrecht bekritiseerd, omdat het geen duidelijke afbakening (meer) geeft ten opzichte van technische vindingen en toepassingen.}, keywords = {Auteursrecht, Intellectuele eigendom}, }

Annotatie bij Hof Arnhem-Leeuwarden 12 november 2013 (Gemeente Groningen / Milikowski) external link

AMI, num: 1, pp: 36, 2014

Auteursrecht, Intellectuele eigendom

Bibtex

Case note{nokey, title = {Annotatie bij Hof Arnhem-Leeuwarden 12 november 2013 (Gemeente Groningen / Milikowski)}, author = {Kabel, J.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/1257.pdf}, year = {0228}, date = {2014-02-28}, journal = {AMI}, number = {1}, keywords = {Auteursrecht, Intellectuele eigendom}, }

(Stilzwijgende) licenties in het filmauteursrecht, Annotatie bij Rb. Rotterdam 13 november 2013 (Rijneke / Stichting Rotterdam Media Fonds) en Rb. Amsterdam 18 september 2013 (Holierhoek / NTR) external link

AMI, num: 1, pp: 34-35, 2014

Auteursrecht, film, Intellectuele eigendom, licenties

Bibtex

Article{Kabel2014, title = {(Stilzwijgende) licenties in het filmauteursrecht, Annotatie bij Rb. Rotterdam 13 november 2013 (Rijneke / Stichting Rotterdam Media Fonds) en Rb. Amsterdam 18 september 2013 (Holierhoek / NTR)}, author = {Kabel, J.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/Annotatie_AMI_2014_1.pdf}, year = {0228}, date = {2014-02-28}, journal = {AMI}, number = {1}, keywords = {Auteursrecht, film, Intellectuele eigendom, licenties}, }

Annotatie bij HR 30 mei 2008 (Endstra tapes) external link

NJ, 2008

Abstract

Volgens de Hoge Raad kunnen de door Endstra tegenover de recherche afgelegde verklaringen een auteursrechtelijk beschermd werk vormen. De annotatie analyseert deze beslissing kritisch vanuit verschillende gezichtshoeken. Was dit niet eigenlijk een privacy kwestie? Bestaat er een ondergrens voor het begrip ‘werk’? Wat is volgens de HR eigenlijk een ‘schepping’? Wie is de ‘maker’ van een vraaggesprek?

Auteursrecht, Intellectuele eigendom

Bibtex

Case note{nokey, title = {Annotatie bij HR 30 mei 2008 (Endstra tapes)}, author = {Dommering, E.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/Annotatie_endstra_tapes.pdf}, year = {1117}, date = {2008-11-17}, journal = {NJ}, abstract = {Volgens de Hoge Raad kunnen de door Endstra tegenover de recherche afgelegde verklaringen een auteursrechtelijk beschermd werk vormen. De annotatie analyseert deze beslissing kritisch vanuit verschillende gezichtshoeken. Was dit niet eigenlijk een privacy kwestie? Bestaat er een ondergrens voor het begrip ‘werk’? Wat is volgens de HR eigenlijk een ‘schepping’? Wie is de ‘maker’ van een vraaggesprek?}, keywords = {Auteursrecht, Intellectuele eigendom}, }

Boekbespreking van Publicity Rights and Image external link

Mediaforum, num: 11/12, pp: 346-347, 2012

Intellectuele eigendom

Bibtex

Other{nokey, title = {Boekbespreking van Publicity Rights and Image}, author = {Dommering, E.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/Mediaforum_2012_11_12.pdf}, year = {1207}, date = {2012-12-07}, journal = {Mediaforum}, number = {11/12}, keywords = {Intellectuele eigendom}, }

Schilder schendt al snel auteursrecht external link

De Volkskrant, 2014

Auteursrecht, Intellectuele eigendom

Bibtex

Newspaper article{nokey, title = {Schilder schendt al snel auteursrecht}, author = {Dommering, E.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/Volkskrant_18022014.pdf}, year = {0218}, date = {2014-02-18}, journal = {De Volkskrant}, keywords = {Auteursrecht, Intellectuele eigendom}, }

De grensoverschrijdende inbreuk: Daad, plaats en norm na Football Dataco & Pinckney external link

AMI, num: 6, pp: 169-178, 2014

Abstract

Het corpus uitspraken van het Hof van Justitie EU over grensoverschrijdende inbreuken op intellectuele eigendomsrechten groeit gestaag. Maar een werkelijk samenhangend antwoord op de vraag welke rechter bevoegd is en welk recht toepasselijk is valt nog niet te bespeuren. De arresten Football Dataco en Pinckney – de eersten over databankenrecht en auteursrecht inbreuk op internet – getuigen van twee verschillende benaderingen. Een materieelrechtelijke bij Football Dataco, in het voetspoor van merkinbreukzaak L’Oréal/eBay. En een meer traditionele internationaal privaatrechtelijke aanpak bij Pinckney, in de lijn van Wintersteiger. Waar gaat het Hof heen?

Intellectuele eigendom

Bibtex

Article{nokey, title = {De grensoverschrijdende inbreuk: Daad, plaats en norm na Football Dataco & Pinckney}, author = {van Eechoud, M.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/AMI_2013_6.pdf}, year = {0131}, date = {2014-01-31}, journal = {AMI}, number = {6}, abstract = {Het corpus uitspraken van het Hof van Justitie EU over grensoverschrijdende inbreuken op intellectuele eigendomsrechten groeit gestaag. Maar een werkelijk samenhangend antwoord op de vraag welke rechter bevoegd is en welk recht toepasselijk is valt nog niet te bespeuren. De arresten Football Dataco en Pinckney – de eersten over databankenrecht en auteursrecht inbreuk op internet – getuigen van twee verschillende benaderingen. Een materieelrechtelijke bij Football Dataco, in het voetspoor van merkinbreukzaak L’Oréal/eBay. En een meer traditionele internationaal privaatrechtelijke aanpak bij Pinckney, in de lijn van Wintersteiger. Waar gaat het Hof heen?}, keywords = {Intellectuele eigendom}, }

Not for Designers: On the Inadequacies of EU Design Law and How to Fix It external link

JIPITEC, num: 3, pp: 225-248, 2014

Abstract

Design rights represent an interesting example of how the EU legislature has successfully regulated an otherwise heterogeneous field of law. Yet this type of protection is not for all. The tools created by EU intervention have been drafted paying much more attention to the industry sector rather than to designers themselves. In particular, modern, digitally based, individual or small-sized, 3D printing, open designers and their needs are largely neglected by such legislation. There is obviously nothing wrong in drafting legal tools around the needs of an industrial sector with an important role in the EU economy, on the contrary, this is a legitimate and good decision of industrial policy. However, good legislation should be fair, balanced, and (technologically) neutral in order to offer suitable solutions to all the players in the market, and all the citizens in the society, without discriminating the smallest or the newest: the cost would be to stifle innovation. The use of printing machinery to manufacture physical objects created digitally thanks to computer programs such as Computer-Aided Design (CAD) software has been in place for quite a few years, and it is actually the standard in many industrial fields, from aeronautics to home furniture. The change in recent years that has the potential to be a paradigm-shifting factor is a combination between the opularization of such technologies (price, size, usability, quality) and the diffusion of a culture based on access to and reuse of knowledge. We will call this blend Open Design. It is probably still too early, however, to say whether 3D printing will be used in the future to refer to a major event in human history, or instead will be relegated to a lonely Wikipedia entry similarly to ³Betamax² (copyright scholars are familiar with it for other reasons). It is not too early, however, to develop a legal analysis that will hopefully contribute to clarifying the major issues found in current EU design law structure, why many modern open designers will probably find better protection in copyright, and whether they can successfully rely on open licenses to achieve their goals. With regard to the latter point, we will use Creative Commons (CC) licenses to test our hypothesis due to their unique characteristic to be modular, i.e. to have different license elements (clauses) that licensors can choose in order to adapt the license to their own needs.”

Intellectuele eigendom

Bibtex

Article{nokey, title = {Not for Designers: On the Inadequacies of EU Design Law and How to Fix It}, author = {Margoni, T.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/JIPITEC_2013_3.pdf}, year = {0124}, date = {2014-01-24}, journal = {JIPITEC}, number = {3}, abstract = {Design rights represent an interesting example of how the EU legislature has successfully regulated an otherwise heterogeneous field of law. Yet this type of protection is not for all. The tools created by EU intervention have been drafted paying much more attention to the industry sector rather than to designers themselves. In particular, modern, digitally based, individual or small-sized, 3D printing, open designers and their needs are largely neglected by such legislation. There is obviously nothing wrong in drafting legal tools around the needs of an industrial sector with an important role in the EU economy, on the contrary, this is a legitimate and good decision of industrial policy. However, good legislation should be fair, balanced, and (technologically) neutral in order to offer suitable solutions to all the players in the market, and all the citizens in the society, without discriminating the smallest or the newest: the cost would be to stifle innovation. The use of printing machinery to manufacture physical objects created digitally thanks to computer programs such as Computer-Aided Design (CAD) software has been in place for quite a few years, and it is actually the standard in many industrial fields, from aeronautics to home furniture. The change in recent years that has the potential to be a paradigm-shifting factor is a combination between the opularization of such technologies (price, size, usability, quality) and the diffusion of a culture based on access to and reuse of knowledge. We will call this blend Open Design. It is probably still too early, however, to say whether 3D printing will be used in the future to refer to a major event in human history, or instead will be relegated to a lonely Wikipedia entry similarly to ³Betamax² (copyright scholars are familiar with it for other reasons). It is not too early, however, to develop a legal analysis that will hopefully contribute to clarifying the major issues found in current EU design law structure, why many modern open designers will probably find better protection in copyright, and whether they can successfully rely on open licenses to achieve their goals. With regard to the latter point, we will use Creative Commons (CC) licenses to test our hypothesis due to their unique characteristic to be modular, i.e. to have different license elements (clauses) that licensors can choose in order to adapt the license to their own needs.”}, keywords = {Intellectuele eigendom}, }

The economic value of flexibility vs. exceptipons and limitations external link

pp: 1-10, 2014

Auteursrecht, Intellectuele eigendom

Bibtex

Presentation{nokey, title = {The economic value of flexibility vs. exceptipons and limitations}, author = {Poort, J.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/Workshop_Copyright_Flexibilities.pdf}, year = {0114}, date = {2014-01-14}, keywords = {Auteursrecht, Intellectuele eigendom}, }