Brussels Memorandum of Understanding inzake digitalisering en online beschikbaarstelling van out-of-commerce boeken en tijdschriften external link

AMI, num: 6, pp: 221-226, 2012

Abstract

Op 20 september 2011 werd in Brussel middels een Memorandum of Understanding ('MoU') tussen diverse belanghebbenden overeenstemming bereikt over een clearingmodel voor de digitalisering en online beschikbaarstelling door culturele instellingen van zogenaamde 'out-of-commerce' boeken en tijdschriften. Deze bijdrage bespreekt de drie in het MoU gekozen principes en de daarin gebezigde belangrijkste begrippen.

Auteursrecht, Intellectuele eigendom

Bibtex

Article{nokey, title = {Brussels Memorandum of Understanding inzake digitalisering en online beschikbaarstelling van out-of-commerce boeken en tijdschriften}, author = {Guibault, L.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/AMI_2011_6.pdf}, year = {0222}, date = {2012-02-22}, journal = {AMI}, number = {6}, abstract = {Op 20 september 2011 werd in Brussel middels een Memorandum of Understanding ('MoU') tussen diverse belanghebbenden overeenstemming bereikt over een clearingmodel voor de digitalisering en online beschikbaarstelling door culturele instellingen van zogenaamde 'out-of-commerce' boeken en tijdschriften. Deze bijdrage bespreekt de drie in het MoU gekozen principes en de daarin gebezigde belangrijkste begrippen.}, keywords = {Auteursrecht, Intellectuele eigendom}, }

Flexible Copyright: The Law and Economics of Introducing and Open Norm in the Netherlands external link

van der Noll, R., Weda, J., Akker, I., Guibault, L., van Gompel, S., Poort, J. & Breemen, J.
2012

Abstract

This study analyses the law and economics of introducing flexibility in the system of exceptions and limitations in Dutch copyright law. Flexibility would exist in an open norm, on the basis of which the courts can decide whether certain uses of copyrighted material are permissible or not, instead of explicitly defining this in the law. The report assesses problem areas where the lack of flexibility creates legal disputes and potential barriers to innovation and production. The core of the study concerns the analysis of the economic rationale and effects of introducing flexibility in the Dutch legal order in the form of an open norm.

Auteursrecht, Intellectuele eigendom

Bibtex

Report{nokey, title = {Flexible Copyright: The Law and Economics of Introducing and Open Norm in the Netherlands}, author = {van der Noll, R. and Weda, J. and Akker, I. and Guibault, L. and van Gompel, S. and Poort, J. and Breemen, J.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/Flexible_Copyright.pdf}, year = {1101}, date = {2012-11-01}, abstract = {This study analyses the law and economics of introducing flexibility in the system of exceptions and limitations in Dutch copyright law. Flexibility would exist in an open norm, on the basis of which the courts can decide whether certain uses of copyrighted material are permissible or not, instead of explicitly defining this in the law. The report assesses problem areas where the lack of flexibility creates legal disputes and potential barriers to innovation and production. The core of the study concerns the analysis of the economic rationale and effects of introducing flexibility in the Dutch legal order in the form of an open norm.}, keywords = {Auteursrecht, Intellectuele eigendom}, }

De vaststelling van de thuiskopievergoeding external link

van Gompel, S.
AMI, num: 2, pp: 52-62, 2006

Abstract

In dit artikel wordt beschreven hoe in Nederland de thuiskopievergoedingen worden vastgesteld. Een sleutelrol is daarbij weggelegd voor de SONT, waarbinnen rechthebbenden en betalingsplichtigen onderhandelen over de vast te stellen vergoeding. Gekeken wordt in hoeverre bij de vaststelling rekening gehouden wordt met de voorwaarden uit de Auteurswet en de Auteursrechtrichtlijn. Daarnaast wordt aan de orde gesteld of de zelfregulering tussen de marktpartijen werkt. Geconcludeerd wordt dat beide aspecten te wensen over laten en dat het daarom passelijk zou zijn als de wetgever aanvullend of corrigerend op zou treden.

Auteursrecht, Intellectuele eigendom

Bibtex

Article{nokey, title = {De vaststelling van de thuiskopievergoeding}, author = {van Gompel, S.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/AMI_2_2006.pdf}, year = {0418}, date = {2006-04-18}, journal = {AMI}, number = {2}, abstract = {In dit artikel wordt beschreven hoe in Nederland de thuiskopievergoedingen worden vastgesteld. Een sleutelrol is daarbij weggelegd voor de SONT, waarbinnen rechthebbenden en betalingsplichtigen onderhandelen over de vast te stellen vergoeding. Gekeken wordt in hoeverre bij de vaststelling rekening gehouden wordt met de voorwaarden uit de Auteurswet en de Auteursrechtrichtlijn. Daarnaast wordt aan de orde gesteld of de zelfregulering tussen de marktpartijen werkt. Geconcludeerd wordt dat beide aspecten te wensen over laten en dat het daarom passelijk zou zijn als de wetgever aanvullend of corrigerend op zou treden.}, keywords = {Auteursrecht, Intellectuele eigendom}, }

The Recasting of Copyright & Related Rights for the Knowledge Economy external link

Abstract

Study carried out by the Institute for Information Law for the European Commission (DG Internal Market). Chapters 1 and 2 describe and examine the existing 'acquis communautaire' in the field of copyright and related (neighbouring) rights, with special focus on inconsistencies and unclarities. Chapters 3-6 deal with distinct issues that were identified a priori by the European Commission as meriting special attention: possible extension of the term of protection of phonograms (Chapter 3), possible alignment of the term of protection of co-written musical works (Chapter 4), the problems connected to multiple copyright ownership, including the issue of 'orphan works' (Chapter 5), and copyright awareness among consumers (Chapter 6). Chapter 7 provides an overall assessment of the benefits and drawbacks of the fifteen years of harmonisation of copyright and related rights in the EU and dwells on regulatory alternatives.

Auteursrecht, Intellectuele eigendom

Bibtex

Report{nokey, title = {The Recasting of Copyright & Related Rights for the Knowledge Economy}, author = {van Gompel, S. and van Eechoud, M. and Guibault, L. and Helberger, N. and Hugenholtz, P.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/IViR_Recast_Final_Report_2006.pdf}, year = {0110}, date = {2007-01-10}, abstract = {Study carried out by the Institute for Information Law for the European Commission (DG Internal Market). Chapters 1 and 2 describe and examine the existing 'acquis communautaire' in the field of copyright and related (neighbouring) rights, with special focus on inconsistencies and unclarities. Chapters 3-6 deal with distinct issues that were identified a priori by the European Commission as meriting special attention: possible extension of the term of protection of phonograms (Chapter 3), possible alignment of the term of protection of co-written musical works (Chapter 4), the problems connected to multiple copyright ownership, including the issue of 'orphan works' (Chapter 5), and copyright awareness among consumers (Chapter 6). Chapter 7 provides an overall assessment of the benefits and drawbacks of the fifteen years of harmonisation of copyright and related rights in the EU and dwells on regulatory alternatives.}, keywords = {Auteursrecht, Intellectuele eigendom}, }

Audiovisual Archives and the Inability to Clear Rights in Orphan Works external link

van Gompel, S.
IRIS plus (Supplement to IRIS - Legal Observations of the European Audiovisual Observatory), num: 4, pp: 1-8, 2007

Abstract

Dit artikel behandelt het vraagstuk van de zogenaamde 'verweesde werken' (orphan works). Verweesde werken zijn werken waarvan de rechthebbenden niet geïdentificeerd of gelokaliseerd kunnen worden. Het feit dat een rechthebbende onvindbaar is, maakt het onmogelijk om toestemming te verkrijgen en het werk op een legale manier te hergebruiken. Om het potentieel te kunnen ontsluiten van de vele bestaande werken die zijn opgeslagen in audiovisuele archieven is het noodzakelijk dat juridische oplossingen worden gevonden die dit probleem op een adequate manier aanpakken. In dit artikel worden een aantal oplossingen beschreven die mogelijkerwijs geïntroduceerd zouden kunnen worden op Europees of nationaal niveau.

Auteursrecht, Intellectuele eigendom

Bibtex

Article{nokey, title = {Audiovisual Archives and the Inability to Clear Rights in Orphan Works}, author = {van Gompel, S.}, url = {http://www.obs.coe.int/oea_publ/iris/iris_plus/iplus4_2007.pdf.en}, year = {0420}, date = {2007-04-20}, journal = {IRIS plus (Supplement to IRIS - Legal Observations of the European Audiovisual Observatory)}, number = {4}, abstract = {Dit artikel behandelt het vraagstuk van de zogenaamde 'verweesde werken' (orphan works). Verweesde werken zijn werken waarvan de rechthebbenden niet geïdentificeerd of gelokaliseerd kunnen worden. Het feit dat een rechthebbende onvindbaar is, maakt het onmogelijk om toestemming te verkrijgen en het werk op een legale manier te hergebruiken. Om het potentieel te kunnen ontsluiten van de vele bestaande werken die zijn opgeslagen in audiovisuele archieven is het noodzakelijk dat juridische oplossingen worden gevonden die dit probleem op een adequate manier aanpakken. In dit artikel worden een aantal oplossingen beschreven die mogelijkerwijs geïntroduceerd zouden kunnen worden op Europees of nationaal niveau.}, keywords = {Auteursrecht, Intellectuele eigendom}, }

Unlocking the Potential of Pre-Existing Content: How to Address the Issue of Orphan Works in Europe? external link

van Gompel, S.
IIC, num: 6, pp: 669-702, 2008

Auteursrecht, Intellectuele eigendom

Bibtex

Article{nokey, title = {Unlocking the Potential of Pre-Existing Content: How to Address the Issue of Orphan Works in Europe?}, author = {van Gompel, S.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/IIC_2007_6_orphan_works.pdf}, year = {0604}, date = {2008-06-04}, journal = {IIC}, number = {6}, keywords = {Auteursrecht, Intellectuele eigendom}, }

Another 45 miles to go? Kritisch commentaar op het richtlijnvoorstel duurverlenging naburige rechten external link

van Gompel, S.
AMI, num: 6, pp: 169-180, 2008

Abstract

Dit artikel zet kritisch uiteen waarom het richtlijnvoorstel dat door de Europese Commissie is ingediend om de beschermingsduur van naburige rechten op fonogrammen en de daarop vastgelegde uitvoeringen te verlengen van 50 naar 95 jaar, onwenselijk is en de problemen waarmee de fonogrammenindustrie en uitvoerende kunstenaars te maken hebben niet, of nauwelijks, oplost.

Intellectuele eigendom, Naburige rechten

Bibtex

Article{nokey, title = {Another 45 miles to go? Kritisch commentaar op het richtlijnvoorstel duurverlenging naburige rechten}, author = {van Gompel, S.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/AMI_6_2008.pdf}, year = {1210}, date = {2008-12-10}, journal = {AMI}, number = {6}, abstract = {Dit artikel zet kritisch uiteen waarom het richtlijnvoorstel dat door de Europese Commissie is ingediend om de beschermingsduur van naburige rechten op fonogrammen en de daarop vastgelegde uitvoeringen te verlengen van 50 naar 95 jaar, onwenselijk is en de problemen waarmee de fonogrammenindustrie en uitvoerende kunstenaars te maken hebben niet, of nauwelijks, oplost.}, keywords = {Intellectuele eigendom, Naburige rechten}, }

Les formalités sont mortes, vive les formalités! Copyright formalities and the reasons for their decline in nineteenth century Europe, external link

van Gompel, S.
2010

Abstract

Modern copyright law is based on the premise that copyright originates from original authorship and exists independently from formalities. This was different in the past, when copyright law was fully occupied with formalities. This paper examines the development of copyright formalities against the background of the upcoming national rights thinking and some conceptual innovations in copyright law in nineteenth century Europe (France, Germany, the Netherlands and the UK). Among other things, this paper concludes that, from a historical perspective, formalities are not as incompatible with the natural rights view as is commonly believed. This may cast new light on the possible reintroduction of copyright formalities, which is increasingly called for in the current digital era.

Auteursrecht, Intellectuele eigendom

Bibtex

Other{nokey, title = {Les formalités sont mortes, vive les formalités! Copyright formalities and the reasons for their decline in nineteenth century Europe,}, author = {van Gompel, S.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/privilege_and_property.pdf}, year = {0901}, date = {2010-09-01}, abstract = {Modern copyright law is based on the premise that copyright originates from original authorship and exists independently from formalities. This was different in the past, when copyright law was fully occupied with formalities. This paper examines the development of copyright formalities against the background of the upcoming national rights thinking and some conceptual innovations in copyright law in nineteenth century Europe (France, Germany, the Netherlands and the UK). Among other things, this paper concludes that, from a historical perspective, formalities are not as incompatible with the natural rights view as is commonly believed. This may cast new light on the possible reintroduction of copyright formalities, which is increasingly called for in the current digital era.}, keywords = {Auteursrecht, Intellectuele eigendom}, }

Formalities in the digital era: an obstacle or opportunity?, external link

van Gompel, S.
2010

Abstract

This paper, which was presented at the 2009 ALAI conference in London, examines the possible reintroduction of copyright formalities against the background of the challenges that copyright law faces in the digital era. It does so by contrasting the current calls for reintroducing formalities with the legal-historical reasons for their abolition. The paper concludes that, while, in the pre-digital era, the objections against copyright formalities were real, in the light of the changes caused by the advent of digital technologies, there is now sufficient reason to reconsider subjecting copyright to formalities.

Auteursrecht, Intellectuele eigendom

Bibtex

Other{nokey, title = {Formalities in the digital era: an obstacle or opportunity?,}, author = {van Gompel, S.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/Formalities_in_the_digital_era.pdf}, year = {1020}, date = {2010-10-20}, abstract = {This paper, which was presented at the 2009 ALAI conference in London, examines the possible reintroduction of copyright formalities against the background of the challenges that copyright law faces in the digital era. It does so by contrasting the current calls for reintroducing formalities with the legal-historical reasons for their abolition. The paper concludes that, while, in the pre-digital era, the objections against copyright formalities were real, in the light of the changes caused by the advent of digital technologies, there is now sufficient reason to reconsider subjecting copyright to formalities.}, keywords = {Auteursrecht, Intellectuele eigendom}, }