Gemeentelijke bemoeienis en kabel external link

Mediaforum, num: 3, pp: 67-69, 2006

Abstract

Artikel 7, tweede lid, van de Grondwet bepaalt dat de wet regels stelt omtrent radio en televisie. Betekent dit dat een gemeente alleen een contract mag sluiten met een kabelexploitant wanneer daarvoor een specifieke wettelijke grondslag bestaat? Het artikel betoogt dat deze redenering te kort door de bocht is.

Mediarecht

Bibtex

Article{nokey, title = {Gemeentelijke bemoeienis en kabel}, author = {Hins, A.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/MF_3_%202004_Gemeentelijke_bemoeienis_kabel.pdf}, year = {0927}, date = {2006-09-27}, journal = {Mediaforum}, number = {3}, abstract = {Artikel 7, tweede lid, van de Grondwet bepaalt dat de wet regels stelt omtrent radio en televisie. Betekent dit dat een gemeente alleen een contract mag sluiten met een kabelexploitant wanneer daarvoor een specifieke wettelijke grondslag bestaat? Het artikel betoogt dat deze redenering te kort door de bocht is.}, keywords = {Mediarecht}, }

Publieke Omroep in de Regio: Onafhankelijkheid en verantwoordelijkheid bij provinciale financiering external link

Dragstra, L., Konert, M.J., Hins, A. & van Eijk, N.
2004

Abstract

Deze studie is door het Instituut voor Informatierecht (IViR) verricht in opdracht van ROOS (Stichting Regionale Omroep Overleg en Samenwerking). Aanleiding vormt het wetsvoorstel tot aanpassing van het financieringsregime van de regionale omroep (Kamerstukken 28 856). Ondezocht is hoe de voorgestelde wijzigingen van de Mediawet zich verhouden tot algemene en bijzondere uitgangspunten met betrekking tot de programmatische verantwoordelijkheid en de financiering van regionale publieke omroep.

Mediarecht

Bibtex

Report{nokey, title = {Publieke Omroep in de Regio: Onafhankelijkheid en verantwoordelijkheid bij provinciale financiering}, author = {Dragstra, L. and Konert, M.J. and Hins, A. and van Eijk, N.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/Publ_omr-hoofdst.pdf}, year = {1006}, date = {2004-10-06}, abstract = {Deze studie is door het Instituut voor Informatierecht (IViR) verricht in opdracht van ROOS (Stichting Regionale Omroep Overleg en Samenwerking). Aanleiding vormt het wetsvoorstel tot aanpassing van het financieringsregime van de regionale omroep (Kamerstukken 28 856). Ondezocht is hoe de voorgestelde wijzigingen van de Mediawet zich verhouden tot algemene en bijzondere uitgangspunten met betrekking tot de programmatische verantwoordelijkheid en de financiering van regionale publieke omroep.}, keywords = {Mediarecht}, }

Fernsehen im Breitbandkabel – ein Rechtsvergleich. Die regulierung in Belgien, Grossbrittannien, den Niederlanden und den USA external link

Valcke, P., Valcke, P. & Hins, A.
pp: 1-80, 2003

Abstract

In opdracht van de Kommission zur Ermittlung der Konzentration im Medienbereich (KEK) – een Duits overheidsorgaan – hebben de auteurs onderzoek verricht naar nationale regels inzake verticale integratie bij kabeltelevisienetten. Vergeleken zijn de regels in de USA, Groot-Brittannië, Nederland en België. (NB: Op deze website is alleen het hoofdstuk over Nederland gepubliceerd.)

Mediarecht

Bibtex

Report{nokey, title = {Fernsehen im Breitbandkabel – ein Rechtsvergleich. Die regulierung in Belgien, Grossbrittannien, den Niederlanden und den USA}, author = {Valcke, P. and Hins, A.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/fernsehen.pdf}, year = {1103}, date = {2003-11-03}, abstract = {In opdracht van de Kommission zur Ermittlung der Konzentration im Medienbereich (KEK) – een Duits overheidsorgaan – hebben de auteurs onderzoek verricht naar nationale regels inzake verticale integratie bij kabeltelevisienetten. Vergeleken zijn de regels in de USA, Groot-Brittannië, Nederland en België. (NB: Op deze website is alleen het hoofdstuk over Nederland gepubliceerd.)}, keywords = {Mediarecht}, }

‘De NOS als boswachter’ external link

Mediaforum, num: 7/8, pp: 231, 2003

Abstract

De Raad van Bestuur van de NOS houdt volgens de Mediawet toezicht op een correcte besteding van overheidssteun voor de publieke omroep. Een Mededeling van de Europese Commissie van 15 november 2001 eist echter dat de toezichthouder onafhankelijk moet zijn. Dat is een probleem, want de leden van de Raad van Bestuur worden benoemd door een college waarin de Hilversumse omroepen zelf de dienst uitmaken. Stropers mogen ook hun eigen boswachter niet kiezen. Merkwaardig is tenslotte dat de NOS wat betreft het financiële toezicht buiten de reikwijdte van de Wet openbaarheid van bestuur is geplaatst.

Mediarecht

Bibtex

Article{nokey, title = {‘De NOS als boswachter’}, author = {Hins, A.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/boswachter.pdf}, year = {1103}, date = {2003-11-03}, journal = {Mediaforum}, number = {7/8}, abstract = {De Raad van Bestuur van de NOS houdt volgens de Mediawet toezicht op een correcte besteding van overheidssteun voor de publieke omroep. Een Mededeling van de Europese Commissie van 15 november 2001 eist echter dat de toezichthouder onafhankelijk moet zijn. Dat is een probleem, want de leden van de Raad van Bestuur worden benoemd door een college waarin de Hilversumse omroepen zelf de dienst uitmaken. Stropers mogen ook hun eigen boswachter niet kiezen. Merkwaardig is tenslotte dat de NOS wat betreft het financiële toezicht buiten de reikwijdte van de Wet openbaarheid van bestuur is geplaatst.}, keywords = {Mediarecht}, }

Mediaplichtigheid external link

Mediaforum, num: 6, pp: 195, 2003

Abstract

Na de moord op Pim Fortuyn hebben twee advocaten aangifte gedaan tegen enkele politici en commentatoren, omdat zij zouden hebben aangezet tot haat jegens Pim Fortuyn en zijn partij ‘wegens hun levensovertuiging’ (art. 137d Sr). De auteur conludeert dat de kans op een veroordeling verwaarloosbaar klein is.

Mediarecht

Bibtex

Article{nokey, title = {Mediaplichtigheid}, author = {Hins, A.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/mediaplichtigheid.pdf}, year = {1103}, date = {2003-11-03}, journal = {Mediaforum}, number = {6}, abstract = {Na de moord op Pim Fortuyn hebben twee advocaten aangifte gedaan tegen enkele politici en commentatoren, omdat zij zouden hebben aangezet tot haat jegens Pim Fortuyn en zijn partij ‘wegens hun levensovertuiging’ (art. 137d Sr). De auteur conludeert dat de kans op een veroordeling verwaarloosbaar klein is.}, keywords = {Mediarecht}, }

Kompetenz-Kompetenz external link

Mediaforum, num: 1, pp: 1, 2003

Abstract

Is het Commissariaat voor de Media bevoegd maatregelen te nemen tegen een kabelbeheerder die conform het advies van de programmaraad weigert een programma op te nemen in het basispakket? Het Commissariaat eigende zich deze bevoegdheid toe in een beleidsregel van 9 oktober 2001. In strijd met de Mediawet, zo stelt de auteur.

Mediarecht

Bibtex

Article{nokey, title = {Kompetenz-Kompetenz}, author = {Hins, A.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/kompetenz.pdf}, year = {1103}, date = {2003-11-03}, journal = {Mediaforum}, number = {1}, abstract = {Is het Commissariaat voor de Media bevoegd maatregelen te nemen tegen een kabelbeheerder die conform het advies van de programmaraad weigert een programma op te nemen in het basispakket? Het Commissariaat eigende zich deze bevoegdheid toe in een beleidsregel van 9 oktober 2001. In strijd met de Mediawet, zo stelt de auteur.}, keywords = {Mediarecht}, }

Bespreking van “Medienfreiheit in der EU-Grundrechtscharta: Art. 10 EMRK ergänzen und modernisieren!” external link

CMLRev, pp: 191-193, 2003

Abstract

Het besproken boek bevatte aanbevelingen aan de opstellers van het Handvest van de grondrechten van de Europese Unie. Stock bepleit om in het Handvest gedetailleerde voorschriften op te nemen voor de omroep in Europa, geïnspireerd door de rechtspraak van het Duitse BVerfG. De recensie voorziet de aanbevelingen van commentaar en vat samen hoe de besluitvorming is afgelopen.

Mediarecht, Omroeprecht

Bibtex

Other{nokey, title = {Bespreking van “Medienfreiheit in der EU-Grundrechtscharta: Art. 10 EMRK ergänzen und modernisieren!”}, author = {Hins, A.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/recensie_Stock.pdf}, year = {1103}, date = {2003-11-03}, journal = {CMLRev}, abstract = {Het besproken boek bevatte aanbevelingen aan de opstellers van het Handvest van de grondrechten van de Europese Unie. Stock bepleit om in het Handvest gedetailleerde voorschriften op te nemen voor de omroep in Europa, geïnspireerd door de rechtspraak van het Duitse BVerfG. De recensie voorziet de aanbevelingen van commentaar en vat samen hoe de besluitvorming is afgelopen.}, keywords = {Mediarecht, Omroeprecht}, }

Annotatie bij ABRvS 24 juli 2002 (De Nieuwe Omroep / Staatssecretaris OCW) external link

Mediaforum, num: 9, pp: 314, 2003

Abstract

Administratieve procedure om toegelaten te worden tot het publieke omroepbestel. Is een toetsing van het voorgenomen programmabeleid, zoals omschreven in artikel 37a van de Mediawet, in strijd met de grondwettelijke omroepvrijheid? Artikel 120 Grondwet verbiedt de rechter om de grondwettigheid van wetten te beoordelen, maar laat enige ruimte voor een grondwetsconforme interpretatie. De noot vergelijkt de uitspraak van de Afdeling met die van de rechtbank en trekt een parallel met het Harmonisatiewet-arrest uit 1989.

Mediarecht, Omroeprecht

Bibtex

Case note{nokey, title = {Annotatie bij ABRvS 24 juli 2002 (De Nieuwe Omroep / Staatssecretaris OCW)}, author = {Hins, A.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/noot_DNO.pdf}, year = {2003}, date = {2003-11-03}, journal = {Mediaforum}, number = {9}, abstract = {Administratieve procedure om toegelaten te worden tot het publieke omroepbestel. Is een toetsing van het voorgenomen programmabeleid, zoals omschreven in artikel 37a van de Mediawet, in strijd met de grondwettelijke omroepvrijheid? Artikel 120 Grondwet verbiedt de rechter om de grondwettigheid van wetten te beoordelen, maar laat enige ruimte voor een grondwetsconforme interpretatie. De noot vergelijkt de uitspraak van de Afdeling met die van de rechtbank en trekt een parallel met het Harmonisatiewet-arrest uit 1989.}, keywords = {Mediarecht, Omroeprecht}, }

Annotatie bij Hof Amsterdam 11 oktober 2001 (Casema / Love Radio) external link

Mediaforum, num: 1, pp: 31-32, 2003

Abstract

Civielrechtelijk kort geding van een programma-aanbieder tegen een kabelexploitant, die zijn programma niet langer wil doorgeven. Het Hof gaat voorbij aan een besluit van het Commissariaat voor de Media, dat oordeelde dat de doorgifte niet gestaakt had mogen worden. De noot probeert de kluwen te ontwarren van procedures bij het Commissariaat en de OPTA, alsmede civiele en administratieve rechters.

Mediarecht

Bibtex

Case note{nokey, title = {Annotatie bij Hof Amsterdam 11 oktober 2001 (Casema / Love Radio)}, author = {Hins, A.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/noot_LoveRadio.pdf}, year = {1103}, date = {2003-11-03}, journal = {Mediaforum}, number = {1}, abstract = {Civielrechtelijk kort geding van een programma-aanbieder tegen een kabelexploitant, die zijn programma niet langer wil doorgeven. Het Hof gaat voorbij aan een besluit van het Commissariaat voor de Media, dat oordeelde dat de doorgifte niet gestaakt had mogen worden. De noot probeert de kluwen te ontwarren van procedures bij het Commissariaat en de OPTA, alsmede civiele en administratieve rechters.}, keywords = {Mediarecht}, }

Uitzendrechten voor belangrijke evenementen en de EG-Televisierichtlijn external link

Mediaforum, num: 11/12, pp: 318-323, 2003

Abstract

Op 30 juni 1997 stelden het Europees Parlement en de Raad een wijziging vast van de EG-Televisierichtlijn uit 1989. De wijziging moet uiterlijk op 30 december 1998 zijn geïmplementeerd. Een interessante bepaling is artikel 3bis, dat lidstaten de bevoegdheid geeft evenementen aan te wijzen die het publiek gratis moet kunnen zien op de televisie: hetzij live, hetzij met vertraging. Een exclusieve uitzending via abonneetelevisie of pay-per-view kanalen mag worden verboden. Welke consequenties heeft deze bepaling voor het bestaande ‘voorkeursrecht’ van de NOS? En welke (sport-)evenementen mag Nederland op de beschermde lijst plaatsen?

Mediarecht

Bibtex

Article{nokey, title = {Uitzendrechten voor belangrijke evenementen en de EG-Televisierichtlijn}, author = {Hins, A.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/evenementen.pdf}, year = {1103}, date = {2003-11-03}, journal = {Mediaforum}, number = {11/12}, abstract = {Op 30 juni 1997 stelden het Europees Parlement en de Raad een wijziging vast van de EG-Televisierichtlijn uit 1989. De wijziging moet uiterlijk op 30 december 1998 zijn geïmplementeerd. Een interessante bepaling is artikel 3bis, dat lidstaten de bevoegdheid geeft evenementen aan te wijzen die het publiek gratis moet kunnen zien op de televisie: hetzij live, hetzij met vertraging. Een exclusieve uitzending via abonneetelevisie of pay-per-view kanalen mag worden verboden. Welke consequenties heeft deze bepaling voor het bestaande ‘voorkeursrecht’ van de NOS? En welke (sport-)evenementen mag Nederland op de beschermde lijst plaatsen?}, keywords = {Mediarecht}, }