Diversity label: exploring the potential and limits of a transparency approach to media diversity external link

Journal of Information Policy, num: 1, pp: 337-369, 2011

Mediarecht

Bibtex

Article{nokey, title = {Diversity label: exploring the potential and limits of a transparency approach to media diversity}, author = {Helberger, N.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/DIVERSITY%20LABEL%20EXPLORING%20THE%20POTENTIAL%20AND%20LIMITS%20OF%20A%20TRANSPARENCY%20APPROACH%20TO%20MEDIA%20DIVERSITY.pdf}, year = {1104}, date = {2011-11-04}, journal = {Journal of Information Policy}, number = {1}, keywords = {Mediarecht}, }

Caution! You are now exercising editorial control! Exploring initiatives to raise the quality of User Created News, and their legal side-effects external link

Journalistica, num: 1, pp: 65-92, 2012

Mediarecht

Bibtex

Article{nokey, title = {Caution! You are now exercising editorial control! Exploring initiatives to raise the quality of User Created News, and their legal side-effects}, author = {Helberger, N.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/journalistica_2011_1.pdf}, year = {0106}, date = {2012-01-06}, journal = {Journalistica}, number = {1}, keywords = {Mediarecht}, }

Diversity by Design external link

Journal of Information Policy, num: 1, pp: 441-469, 2012

Abstract

How do you get citizens/media consumers to voluntarily choose to expose themselves to diverse content? Is there a role for government in helping people make diverse choices? Professor Helberger addresses these questions by suggesting "diversity by design" as an antidote to the ironic fact that broadband media abundance actually makes it more difficult for users to choose diversely. She presents four conceptualizations of diversity policy: marketplace of ideas ("external diversity"); public sphere ("internal diversity"); personal autonomy ("individual choice"); and random exposure ("serendipity"), and suggets concrete design principles to guide regulators in implementing them. However, she notes, in the end it remains for the user to decide.

Mediarecht

Bibtex

Article{nokey, title = {Diversity by Design}, author = {Helberger, N.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/JIP_2011_1.pdf}, year = {0106}, date = {2012-01-06}, journal = {Journal of Information Policy}, number = {1}, abstract = {How do you get citizens/media consumers to voluntarily choose to expose themselves to diverse content? Is there a role for government in helping people make diverse choices? Professor Helberger addresses these questions by suggesting "diversity by design" as an antidote to the ironic fact that broadband media abundance actually makes it more difficult for users to choose diversely. She presents four conceptualizations of diversity policy: marketplace of ideas ("external diversity"); public sphere ("internal diversity"); personal autonomy ("individual choice"); and random exposure ("serendipity"), and suggets concrete design principles to guide regulators in implementing them. However, she notes, in the end it remains for the user to decide.}, keywords = {Mediarecht}, }

Persvrijheidsmonitor Nederland 2010 external link

Groothuis, M., Wiersma, C. & Hins, A.
pp: 1-162, 2011

Abstract

Overzicht van de ontwikkelingen op het gebied van de persvrijheid in Nederland in 2010. Het eerste deel is van beschrijvende aard. Hierin wordt ingegaan op de vrijheid van nieuwsgaring en de vrijheid van meningsuiting. In het tweede deel, dat een evaluerend karakter heeft, worden enkele bijzondere thema's uitgelicht.

Mediarecht, Persrecht

Bibtex

Report{nokey, title = {Persvrijheidsmonitor Nederland 2010}, author = {Groothuis, M. and Wiersma, C. and Hins, A.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/Persvrijheidsmonitor-2010-def.pdf}, year = {0826}, date = {2011-08-26}, abstract = {Overzicht van de ontwikkelingen op het gebied van de persvrijheid in Nederland in 2010. Het eerste deel is van beschrijvende aard. Hierin wordt ingegaan op de vrijheid van nieuwsgaring en de vrijheid van meningsuiting. In het tweede deel, dat een evaluerend karakter heeft, worden enkele bijzondere thema's uitgelicht.}, keywords = {Mediarecht, Persrecht}, }

Kroniek van het Nederlandse mediarecht 2006-2011 external link

Auteurs & Media, num: 3, pp: 287-305, 2011

Mediarecht

Bibtex

Article{nokey, title = {Kroniek van het Nederlandse mediarecht 2006-2011}, author = {Hins, A. and Schuijt, G.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/Auteurs_en_media_3_2011.pdf}, year = {1123}, date = {2011-11-23}, journal = {Auteurs & Media}, number = {3}, keywords = {Mediarecht}, }

WikiLeaks: te actief voor een webhoster, te passief voor een journalistiek medium external link

NJB, num: 12, pp: 734-739, 2011

Abstract

WikiLeaks begon op 28 november 2010 met het publiceren van 250.000 documenten, afkomstig van de Amerikaanse diplomatieke dienst. De Amerikaanse overheid onderzoekt momenteel of ze WikiLeaks hiervoor kan vervolgen. WikiLeaks verweert zich op voorhand door te stellen dat zij anderen slechts een platform biedt om stukken te lekken en derhalve niet zelf verantwoordelijk is voor de wederrechtelijkheid van de publicatie. En ook dat zij als journalistiek medium dient te worden beschouwd en derhalve aanspraak kan maken op een vergrote bescherming onder de vrijheid van meningsuitingdoctrine. Gaan deze verweren op?

Mediarecht

Bibtex

Article{nokey, title = {WikiLeaks: te actief voor een webhoster, te passief voor een journalistiek medium}, author = {van der Sloot, B.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/NJB_2011_12.pdf}, year = {0325}, date = {2011-03-25}, journal = {NJB}, number = {12}, abstract = {WikiLeaks begon op 28 november 2010 met het publiceren van 250.000 documenten, afkomstig van de Amerikaanse diplomatieke dienst. De Amerikaanse overheid onderzoekt momenteel of ze WikiLeaks hiervoor kan vervolgen. WikiLeaks verweert zich op voorhand door te stellen dat zij anderen slechts een platform biedt om stukken te lekken en derhalve niet zelf verantwoordelijk is voor de wederrechtelijkheid van de publicatie. En ook dat zij als journalistiek medium dient te worden beschouwd en derhalve aanspraak kan maken op een vergrote bescherming onder de vrijheid van meningsuitingdoctrine. Gaan deze verweren op?}, keywords = {Mediarecht}, }