Welcome to the jungle: de aansprakelijkheid van internet-intermediairs voor privacyschendingen in Europa external link

SEW - Tijdschrift voor Europees en economisch recht, num: 10, pp: 420-431., 2014

Abstract

In Europa zijn globaal drie regimes van toepassing op de aansprakelijkheid van internetintermediairs voor privacyschendingen begaan door hun gebruikers via hun netwerk. Dit zijn de e-commercerichtlijn, die providers onder bepaalde voorwaarden uitsluit van aansprakelijkheid, de Richtlijn bescherming persoonsgegevens, die providers die actief persoonsgegevens verwerken tal van plichten en verantwoordelijkheden oplegt, en de in het EVRM vervatte vrijheid van meningsuiting, die internetproviders onder voorwaarden bepaalde privileges en vrijheden toekent. Deze stelsels zijn ieder op een eigen gebied van toepassing, maar kennen ook een gedeeltelijke overlap, terwijl ze elk een geheel eigen ration en beschermingsregime kennen. In de praktijk brengt dit rechtsongelijkheid en onzekerheid met zich mee, voornamelijk voor providers die actief betrokken zijn bij de inrichting van online platforms.

Grondrechten, Privacy

Bibtex

Article{nokey, title = {Welcome to the jungle: de aansprakelijkheid van internet-intermediairs voor privacyschendingen in Europa}, author = {van der Sloot, B.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/1429.pdf}, year = {1030}, date = {2014-10-30}, journal = {SEW - Tijdschrift voor Europees en economisch recht}, number = {10}, abstract = {In Europa zijn globaal drie regimes van toepassing op de aansprakelijkheid van internetintermediairs voor privacyschendingen begaan door hun gebruikers via hun netwerk. Dit zijn de e-commercerichtlijn, die providers onder bepaalde voorwaarden uitsluit van aansprakelijkheid, de Richtlijn bescherming persoonsgegevens, die providers die actief persoonsgegevens verwerken tal van plichten en verantwoordelijkheden oplegt, en de in het EVRM vervatte vrijheid van meningsuiting, die internetproviders onder voorwaarden bepaalde privileges en vrijheden toekent. Deze stelsels zijn ieder op een eigen gebied van toepassing, maar kennen ook een gedeeltelijke overlap, terwijl ze elk een geheel eigen ration en beschermingsregime kennen. In de praktijk brengt dit rechtsongelijkheid en onzekerheid met zich mee, voornamelijk voor providers die actief betrokken zijn bij de inrichting van online platforms.}, keywords = {Grondrechten, Privacy}, }

De noodzaak om privacy als publiek belang te herfomuleren external link

Christen Democratische Verkenningen, num: 3, pp: 125-132., 2014

Abstract

Privacy wordt tegenwoordig geformuleerd als individueel recht dat bescherming biedt aan persoonlijke belangen. Deze benadering is echter niet langer houdbaar in Big Data-processen, die niet op specifieke individuen zijn gericht, maar potentieel eenieder betreffen. Privacy zou dan ook moeten worden geherformuleerd als maatschappelijke waarde. Een dergelijke benadering ondervangt de knelpunten van het huidige privacyparadigma en kan voorkomen dat grootscheepse gegevensverzameling door inlichtingendiensten en instellingen elementaire rechtsbeginselen schendt.

Grondrechten, Privacy

Bibtex

Article{nokey, title = {De noodzaak om privacy als publiek belang te herfomuleren}, author = {van der Sloot, B.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/1428.pdf}, year = {1030}, date = {2014-10-30}, journal = {Christen Democratische Verkenningen}, number = {3}, abstract = {Privacy wordt tegenwoordig geformuleerd als individueel recht dat bescherming biedt aan persoonlijke belangen. Deze benadering is echter niet langer houdbaar in Big Data-processen, die niet op specifieke individuen zijn gericht, maar potentieel eenieder betreffen. Privacy zou dan ook moeten worden geherformuleerd als maatschappelijke waarde. Een dergelijke benadering ondervangt de knelpunten van het huidige privacyparadigma en kan voorkomen dat grootscheepse gegevensverzameling door inlichtingendiensten en instellingen elementaire rechtsbeginselen schendt.}, keywords = {Grondrechten, Privacy}, }

Do data protection rules protect the individual and should they? An assessment of the proposed General Data Protection Regulation external link

International Data Privacy Law, num: 4, pp: 307-325., 2014

Abstract

<p id="p-6"> Currently under discussion is the European Commission's proposal for a General Data Protection Regulation, which will replace the Data Protection Directive from 1995 over time.<br /> The Regulation proposes introducing a number of specific obligations and rights in order to protect the interests of citizens and consumers and provides far-reaching powers for governmental agencies to enforce these rules.<br /> However, this is directly against the original purpose of and rationale behind data protection rules and, moreover, an increased emphasis on consumer interests and rights to control personal data seems like an inadequate tool for solving the current problems involved with Big Data.

Grondrechten, Privacy

Bibtex

Article{nokey, title = {Do data protection rules protect the individual and should they? An assessment of the proposed General Data Protection Regulation}, author = {van der Sloot, B.}, url = {http://idpl.oxfordjournals.org/content/4/4/307.full.pdf+html}, year = {1028}, date = {2014-10-28}, journal = {International Data Privacy Law}, number = {4}, abstract = {<p id="p-6"> Currently under discussion is the European Commission\'s proposal for a General Data Protection Regulation, which will replace the Data Protection Directive from 1995 over time.<br /> The Regulation proposes introducing a number of specific obligations and rights in order to protect the interests of citizens and consumers and provides far-reaching powers for governmental agencies to enforce these rules.<br /> However, this is directly against the original purpose of and rationale behind data protection rules and, moreover, an increased emphasis on consumer interests and rights to control personal data seems like an inadequate tool for solving the current problems involved with Big Data.}, keywords = {Grondrechten, Privacy}, }

Loopholes for Circumventing the Constitution: Unrestrained Bulk Surveillance on Americans by Collecting Network Traffic Abroad external link

pp: 1-24, 2014

Abstract

We reveal interdependent legal and technical loopholes that the U.S. intelligence community could use to circumvent constitutional and statutory safeguards for Americans. These loopholes involve the collection of Internet traffic on foreign territory, and leave Americans as unprotected as foreigners by current U.S. surveillance laws. We also describe how modern Internet protocols can be manipulated to deliberately divert American's traffic abroad, where traffic can then be collected under a more permissive legal regime (Executive Order 12333) that is overseen solely by the Executive branch of the U.S. government. While the media has reported on some of the techniques we describe, we cannot establish the extent to which these loopholes are exploited in practice.

An actionable short-term remedy to these loopholes involves updating the antiquated legal definition of "electronic surveillance" in the Foreign Intelligence Surveillance Act (FISA), that has remained largely intact since 1978. On the long term, however, a fundamental reconsideration of established principles in U.S. surveillance law is required, since these loopholes cannot be closed by technology alone. Legal issues that require reconsideration include: the determination of applicable law by the geographical point of collection of network traffic; the lack of general constitutional or statutory protection for network traffic collection before users are "intentionally targeted"; and the fact that constitutional protection under the Fourth Amendment is limited to "U.S. persons" only. The combination of these three principles means that Americans remain highly vulnerable to bulk surveillance when the U.S. intelligence community collects their network traffic abroad.

Grondrechten, Privacy

Bibtex

Article{nokey, title = {Loopholes for Circumventing the Constitution: Unrestrained Bulk Surveillance on Americans by Collecting Network Traffic Abroad}, author = {Arnbak, A.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/1375.pdf}, year = {0708}, date = {2014-07-08}, abstract = {We reveal interdependent legal and technical loopholes that the U.S. intelligence community could use to circumvent constitutional and statutory safeguards for Americans. These loopholes involve the collection of Internet traffic on foreign territory, and leave Americans as unprotected as foreigners by current U.S. surveillance laws. We also describe how modern Internet protocols can be manipulated to deliberately divert American's traffic abroad, where traffic can then be collected under a more permissive legal regime (Executive Order 12333) that is overseen solely by the Executive branch of the U.S. government. While the media has reported on some of the techniques we describe, we cannot establish the extent to which these loopholes are exploited in practice. An actionable short-term remedy to these loopholes involves updating the antiquated legal definition of "electronic surveillance" in the Foreign Intelligence Surveillance Act (FISA), that has remained largely intact since 1978. On the long term, however, a fundamental reconsideration of established principles in U.S. surveillance law is required, since these loopholes cannot be closed by technology alone. Legal issues that require reconsideration include: the determination of applicable law by the geographical point of collection of network traffic; the lack of general constitutional or statutory protection for network traffic collection before users are "intentionally targeted"; and the fact that constitutional protection under the Fourth Amendment is limited to "U.S. persons" only. The combination of these three principles means that Americans remain highly vulnerable to bulk surveillance when the U.S. intelligence community collects their network traffic abroad.}, keywords = {Grondrechten, Privacy}, }

Als u niet akkoord gaat met deze onleesbare privacyvoorwaarden, klik toch maar op OK external link

De Correspondent, 2014

Grondrechten, Privacy

Bibtex

Article{nokey, title = {Als u niet akkoord gaat met deze onleesbare privacyvoorwaarden, klik toch maar op OK}, author = {Zuiderveen Borgesius, F.}, url = {https://decorrespondent.nl/1290/als-u-niet-akkoord-gaat-met-deze-onleesbare-privacyvoorwaarden-klik-toch-maar-op-ok/39675240-a02863dc}, year = {0626}, date = {2014-06-26}, journal = {De Correspondent}, keywords = {Grondrechten, Privacy}, }

Consternatie bij de afdeling Vermiste en Gevonden Telefoons external link

Mediaforum, num: 5, pp: 133, 2014

Grondrechten, Privacy

Bibtex

Other{nokey, title = {Consternatie bij de afdeling Vermiste en Gevonden Telefoons}, author = {van Daalen, O.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/Mediaforum_2014_5.pdf}, year = {0523}, date = {2014-05-23}, journal = {Mediaforum}, number = {5}, keywords = {Grondrechten, Privacy}, }

Nederland als internetdokter tussen cybergrootmachten: Faciliteer een veilige en vrije IT-infrastructuur passend bij onze structurele culturele, economische en politieke belangen external link

Het Financieele Dagblad, 2014

Grondrechten, Privacy

Bibtex

Newspaper article{nokey, title = {Nederland als internetdokter tussen cybergrootmachten: Faciliteer een veilige en vrije IT-infrastructuur passend bij onze structurele culturele, economische en politieke belangen}, author = {Arnbak, A.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/FD_20052014.pdf}, year = {0520}, date = {2014-05-20}, journal = {Het Financieele Dagblad}, keywords = {Grondrechten, Privacy}, }