Abstract
Op 31 december 2016 lopen de huidige 2100 MHz-vergunningen van KPN, Vodafone en T-Mobile af. Deze vergunningen worden verlengd, in beginsel tot 1 januari 2021. Op grond van het geldende reguleringskader is de vergunninghouder bij verlenging van een vergunning een vergoeding aan de Staat verschuldigd.
Dit rapport onderzoekt de wijze waarop de waarde van verlenging binnen de beleidsmatige en procedurele randvoorwaarden te bepalen is en berekent verlengingsprijzen aan de hand van de voorgestelde methode. De uitkomst van de multibandveiling eind 2012 neemt daarbij een centrale rol in, en wordt gecombineerd met een model voor de ontwikkeling van de EBITDA over de looptijd.
Om de verlengingsprijs voor 2100 MHz-vergunningen te berekenen, is de bruikbaarheid van de prijzen in de multibandveiling voor 2100 MHz-vergunningen onderzocht alsmede die van de prijzen voor 1800 MHz-vergunningen. Het rapport concludeert dat een verlengingsprijs op basis van de 2100 MHz-band aannemelijk een ondergrens vormt van de juiste verlengingsprijs en die op basis van de 1800 MHz-band een bovengrens, waarbij het in de rede ligt uit te gaan van het midden van deze bandbreedte.
Dit leidt bij een verlengingsduur van vier jaar tot een verlengingsprijs van €5.907.000 miljoen voor een vergunning van 2 × 5 MHz. Voor alle drie de partijen geldt een verlengingsprijs op basis van een bezit van 2 × 20 MHz.
De ontwikkelde methodiek zal als basis dienen voor de ministeriële regeling waarin het eenmalig bedrag voor verlenging wordt geregeld.
Bibtex
Report{nokey,
title = {Waarde verlenging 2100 MH-z vergunningen},
author = {Kerste, M. and Rougoor, W. and Poort, J.},
url = {http://www.seo.nl/uploads/media/2015-33_Waarde_verlening_2100_MH-z_vergunningen.pdf},
year = {0714},
date = {2015-07-14},
abstract = {Op 31 december 2016 lopen de huidige 2100 MHz-vergunningen van KPN, Vodafone en T-Mobile af. Deze vergunningen worden verlengd, in beginsel tot 1 januari 2021. Op grond van het geldende reguleringskader is de vergunninghouder bij verlenging van een vergunning een vergoeding aan de Staat verschuldigd.
Dit rapport onderzoekt de wijze waarop de waarde van verlenging binnen de beleidsmatige en procedurele randvoorwaarden te bepalen is en berekent verlengingsprijzen aan de hand van de voorgestelde methode. De uitkomst van de multibandveiling eind 2012 neemt daarbij een centrale rol in, en wordt gecombineerd met een model voor de ontwikkeling van de EBITDA over de looptijd.
Om de verlengingsprijs voor 2100 MHz-vergunningen te berekenen, is de bruikbaarheid van de prijzen in de multibandveiling voor 2100 MHz-vergunningen onderzocht alsmede die van de prijzen voor 1800 MHz-vergunningen. Het rapport concludeert dat een verlengingsprijs op basis van de 2100 MHz-band aannemelijk een ondergrens vormt van de juiste verlengingsprijs en die op basis van de 1800 MHz-band een bovengrens, waarbij het in de rede ligt uit te gaan van het midden van deze bandbreedte.
Dit leidt bij een verlengingsduur van vier jaar tot een verlengingsprijs van €5.907.000 miljoen voor een vergunning van 2 × 5 MHz. Voor alle drie de partijen geldt een verlengingsprijs op basis van een bezit van 2 × 20 MHz.
De ontwikkelde methodiek zal als basis dienen voor de ministeriële regeling waarin het eenmalig bedrag voor verlenging wordt geregeld.},
keywords = {Telecommunicatierecht},
}