Comments relating to freedom of expression and freedom of association with regard to new generic top level domains external link

Benedek, W. & Liddicoat, J.
AMI, 2012

Telecommunicatierecht

Bibtex

Presentation{nokey, title = {Comments relating to freedom of expression and freedom of association with regard to new generic top level domains}, author = {Benedek, W. and Liddicoat, J.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/DG_I_2012_4_FINAL.pdf}, year = {1101}, date = {2012-11-01}, journal = {AMI}, keywords = {Telecommunicatierecht}, }

Duties of Care on the Internet? external link

Leukfeldt, R., Stol, W. & van Eijk, N.
pp: 267-279, 2012

Telecommunicatierecht

Bibtex

Other{nokey, title = {Duties of Care on the Internet?}, author = {Leukfeldt, R. and Stol, W. and van Eijk, N.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/duties_of_care_on_the_internet.pdf}, year = {1115}, date = {2012-11-15}, keywords = {Telecommunicatierecht}, }

De meldplicht voor datalekken in de Telecommunicatiewet external link

Computerrecht, num: 4, pp: 209-218, 2011

Abstract

Het Wetsvoorstel wijziging van de Telecommunicatiewet ter implementatie van de herziene telecommunicatierichtlijnen introduceert een meldplicht voor inbreuken in verband met persoonsgegevens. Aanbieders van openbare elektronische communicatiediensten moeten zulke datalekken voortaan melden aan OPTA, de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit. Als een datalek waarschijnlijk ongunstige gevolgen zal hebben voor de persoonlijke levenssfeer van degene wiens persoonsgegevens het betreft, moeten aanbieders ook deze inlichten. In dit artikel wordt deze regeling besproken. Daarbij zal blijken dat er nog een aantal onduidelijkheden zijn. Ook wordt ingegaan op de vraag in hoeverre de meldplicht geschikt is om de doelen die de Europese regelgever nastreeft te bereiken. Geconcludeerd wordt dat een meldplicht nut kan hebben, maar dat de effectiviteit van de meldplicht aanzienlijk wordt beperkt doordat hij slechts geldt voor aanbieders van openbare elektronische communicatiediensten. Zelfs als een bredere meldplicht ingevoerd zou worden, zijn meer maatregelen nodig om alle genoemde doelen te bereiken.

Telecommunicatierecht

Bibtex

Article{nokey, title = {De meldplicht voor datalekken in de Telecommunicatiewet}, author = {Zuiderveen Borgesius, F.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/Borgesius-datalekken-computerrecht-final.pdf}, year = {0822}, date = {2011-08-22}, journal = {Computerrecht}, number = {4}, abstract = {Het Wetsvoorstel wijziging van de Telecommunicatiewet ter implementatie van de herziene telecommunicatierichtlijnen introduceert een meldplicht voor inbreuken in verband met persoonsgegevens. Aanbieders van openbare elektronische communicatiediensten moeten zulke datalekken voortaan melden aan OPTA, de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit. Als een datalek waarschijnlijk ongunstige gevolgen zal hebben voor de persoonlijke levenssfeer van degene wiens persoonsgegevens het betreft, moeten aanbieders ook deze inlichten. In dit artikel wordt deze regeling besproken. Daarbij zal blijken dat er nog een aantal onduidelijkheden zijn. Ook wordt ingegaan op de vraag in hoeverre de meldplicht geschikt is om de doelen die de Europese regelgever nastreeft te bereiken. Geconcludeerd wordt dat een meldplicht nut kan hebben, maar dat de effectiviteit van de meldplicht aanzienlijk wordt beperkt doordat hij slechts geldt voor aanbieders van openbare elektronische communicatiediensten. Zelfs als een bredere meldplicht ingevoerd zou worden, zijn meer maatregelen nodig om alle genoemde doelen te bereiken.}, keywords = {Telecommunicatierecht}, }

Certificate Authority Collapse: Regulating Systemic Vulnerabilities in the HTTPS Value Chain external link

Abstract

Recent breaches and malpractices at several Certificate Authorities (CA’s) have led to a global collapse of trust in these central mediators of Hypertext Transfer Protocol Secure (HTTPS) communications. Given our dependence on secure web browsing, the security of HTTPS has become a top priority in telecommunications policy. In June 2012, the European Commission proposed a new Regulation on eSignatures. As the HTTPS ecosystem is by and large unregulated across the world, the proposal presents a paradigm shift in the governance of HTTPS. This paper examines if, and if so, how the European regulatory framework should legitimately address the systemic vulnerabilities of the HTTPS ecosystem. To this end, the HTTPS authentication model is conceptualised using actor-based value chain analysis and the systemic vulnerabilities of the HTTPs ecosystem are described through the lens of several landmark breaches. The paper explores the rationales for regulatory intervention, discusses the proposed EU eSignatures Regulation and ultimately develops a conceptual framework for HTTPS governance. It apprises the incentive structure of the entire HTTPS authentication value chain, untangles the concept of information security and connects its balancing of public and private interests to underlying values, in particular constitutional rights such as privacy, communications secrecy and freedom of expression. On the short term, specific regulatory measures to be considered throughout the value chain includes proportional liability provisions, meaningful security breach notifications and internal security requirements, but both legitimacy and effectiveness will depend on the exact wording of the regulatory provisions. The EU eSignatures proposal falls short on many of these aspects. In the long term, a robust technical and policy overhaul is needed to address the systemic weaknesses of HTTPS, as each CA is a single point of failure for the security of the entire ecosystem.

Telecommunicatierecht

Bibtex

Presentation{nokey, title = {Certificate Authority Collapse: Regulating Systemic Vulnerabilities in the HTTPS Value Chain}, author = {Arnbak, A. and van Eijk, N.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/paper_TPRC_2012.pdf}, year = {0907}, date = {2012-09-07}, abstract = {Recent breaches and malpractices at several Certificate Authorities (CA’s) have led to a global collapse of trust in these central mediators of Hypertext Transfer Protocol Secure (HTTPS) communications. Given our dependence on secure web browsing, the security of HTTPS has become a top priority in telecommunications policy. In June 2012, the European Commission proposed a new Regulation on eSignatures. As the HTTPS ecosystem is by and large unregulated across the world, the proposal presents a paradigm shift in the governance of HTTPS. This paper examines if, and if so, how the European regulatory framework should legitimately address the systemic vulnerabilities of the HTTPS ecosystem. To this end, the HTTPS authentication model is conceptualised using actor-based value chain analysis and the systemic vulnerabilities of the HTTPs ecosystem are described through the lens of several landmark breaches. The paper explores the rationales for regulatory intervention, discusses the proposed EU eSignatures Regulation and ultimately develops a conceptual framework for HTTPS governance. It apprises the incentive structure of the entire HTTPS authentication value chain, untangles the concept of information security and connects its balancing of public and private interests to underlying values, in particular constitutional rights such as privacy, communications secrecy and freedom of expression. On the short term, specific regulatory measures to be considered throughout the value chain includes proportional liability provisions, meaningful security breach notifications and internal security requirements, but both legitimacy and effectiveness will depend on the exact wording of the regulatory provisions. The EU eSignatures proposal falls short on many of these aspects. In the long term, a robust technical and policy overhaul is needed to address the systemic weaknesses of HTTPS, as each CA is a single point of failure for the security of the entire ecosystem.}, keywords = {Telecommunicatierecht}, }

Alles onder controle? Een kritische blik op de door de dataretentierichtlijn in het leven geroepen driehoeksverhouding tussen de Wet Bewaarplicht Telecommunicatiegegevens, de strafvorderlijke toegangs external link

2011

Telecommunicatierecht

Bibtex

Report{nokey, title = {Alles onder controle? Een kritische blik op de door de dataretentierichtlijn in het leven geroepen driehoeksverhouding tussen de Wet Bewaarplicht Telecommunicatiegegevens, de strafvorderlijke toegangs}, author = {Arnbak, A.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/973.pdf}, year = {1213}, date = {2011-12-13}, keywords = {Telecommunicatierecht}, }

Het mobiele internet external link

AMI, num: 5, pp: 161-168, 2003

Abstract

De koppeling van mobiele telecommunicatiediensten met het 'vaste' internet - kortweg 'het mobiele internet' - roept boeiende auteursrechtelijke vragen op. Is de doorgifte van pagina's afkomstig van het internet aan te merken als openbaarmaking, waarvoor afzonderlijk toestemming vereist is? Is het geschikt maken van webpagina's voor mobiel gebruik ('conversie') ongeoorloofde verveelvoudiging, of wellicht zelfs in strijd met morele rechten? Hoe zit het met de aansprakelijkheid van aanbieders van mobiele internetdiensten? Een verkennende beschouwing.

Telecommunicatierecht

Bibtex

Article{nokey, title = {Het mobiele internet}, author = {Hugenholtz, P.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/mobieleinternet.pdf}, year = {1009}, date = {2003-10-09}, journal = {AMI}, number = {5}, abstract = {De koppeling van mobiele telecommunicatiediensten met het 'vaste' internet - kortweg 'het mobiele internet' - roept boeiende auteursrechtelijke vragen op. Is de doorgifte van pagina's afkomstig van het internet aan te merken als openbaarmaking, waarvoor afzonderlijk toestemming vereist is? Is het geschikt maken van webpagina's voor mobiel gebruik ('conversie') ongeoorloofde verveelvoudiging, of wellicht zelfs in strijd met morele rechten? Hoe zit het met de aansprakelijkheid van aanbieders van mobiele internetdiensten? Een verkennende beschouwing.}, keywords = {Telecommunicatierecht}, }

Annotatie bij College van Beroep voor het Bedrijfsleven 29 maart 2004 ((Versatel 3G / Minister van Economische Zaken)) external link

Mediaforum, num: 6, pp: 232-236, 2006

Abstract

Twee ministeriële regelinging over de veiling van UMTS-frequenties in 2000 hebben – anders dan de rechtbank dacht – het karakter van een algemeen verbindend voorschrift. Dit oordeel van het CBB moet gevolgen hebben voor de rechtszaken inzake de verdeling van omroepfrequenties.

Telecommunicatierecht

Bibtex

Case note{nokey, title = {Annotatie bij College van Beroep voor het Bedrijfsleven 29 maart 2004 ((Versatel 3G / Minister van Economische Zaken))}, author = {Hins, A.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/Annotatie_MF_6_26_2004.pdf}, year = {0927}, date = {2006-09-27}, journal = {Mediaforum}, number = {6}, abstract = {Twee ministeriële regelinging over de veiling van UMTS-frequenties in 2000 hebben – anders dan de rechtbank dacht – het karakter van een algemeen verbindend voorschrift. Dit oordeel van het CBB moet gevolgen hebben voor de rechtszaken inzake de verdeling van omroepfrequenties.}, keywords = {Telecommunicatierecht}, }

De frequenties verdeeld, de omroep veranderd external link

pp: 143-156, 2006

Abstract

Na de eerste rechtszaken van BV 'De Vrije Ether' is beleid inzake de verdeling van omroepfrequenties dikwijls bij de rechter aangevochten. Een overzicht van de belangrijkste knelpunten.

Telecommunicatierecht

Bibtex

Other{nokey, title = {De frequenties verdeeld, de omroep veranderd}, author = {Hins, A.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/Frequenties_verdeeld_omroep_veranderd.pdf}, year = {0927}, date = {2006-09-27}, abstract = {Na de eerste rechtszaken van BV 'De Vrije Ether' is beleid inzake de verdeling van omroepfrequenties dikwijls bij de rechter aangevochten. Een overzicht van de belangrijkste knelpunten.}, keywords = {Telecommunicatierecht}, }