Annotatie bij Hof van Justitie van de EU 15 januari 2015 (Ryanair / PR Aviation) en Hoge Raad 17 januari 2014 (Ryanair / PR Aviation) external link

NJ, num: 34/35, pp: 3665-3667., 2015

Auteursrecht, Intellectuele eigendom

Bibtex

Case note{nokey, title = {Annotatie bij Hof van Justitie van de EU 15 januari 2015 (Ryanair / PR Aviation) en Hoge Raad 17 januari 2014 (Ryanair / PR Aviation)}, author = {Hugenholtz, P.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/1611.pdf}, year = {0825}, date = {2015-08-25}, journal = {NJ}, number = {34/35}, keywords = {Auteursrecht, Intellectuele eigendom}, }

Het einde van het omroepbladenmonopolie nadert external link

Mediaforum, num: 7/8, pp: 82-87., 1995

Abstract

Dankzij het auteursrecht met ongekeerde bewijslast zijn de programmagegevens van de publieke omroep gedurende vele jaren waterdicht beschermd geweest. Commerciële omroepbladen zijn telkens met groot succes uit de markt geweerd. Door het recente Magill-arrest en de aanstaande Databank-richtlijn lijken de kansen voor de uitgevers te keren. Het einde van het omroepbladenmonopolie nadert.

Auteursrecht, Intellectuele eigendom

Bibtex

Article{nokey, title = {Het einde van het omroepbladenmonopolie nadert}, author = {Hugenholtz, P.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/1602.pdf}, year = {0706}, date = {1995-07-06}, journal = {Mediaforum}, number = {7/8}, abstract = {Dankzij het auteursrecht met ongekeerde bewijslast zijn de programmagegevens van de publieke omroep gedurende vele jaren waterdicht beschermd geweest. Commerciële omroepbladen zijn telkens met groot succes uit de markt geweerd. Door het recente Magill-arrest en de aanstaande Databank-richtlijn lijken de kansen voor de uitgevers te keren. Het einde van het omroepbladenmonopolie nadert.}, keywords = {Auteursrecht, Intellectuele eigendom}, }

De zaak Kreuk versus Danh Vo external link

Abstract

Er is de laatste tijd veel publiciteit geweest over een proces dat de Nederlandse verzamelaar Bert Kreuk voor de Rechtbank Rotterdam tegen de van oorsprong Vietnamese kunstenaar Danh Vo heeft gevoerd. Kreuk stelt dat hij ter gelegenheid van de door het Haagse Gemeentemuseum in de tweede helft 2013 georganiseerde tentoonstelling uit zijn collectie met Danh Vo had afgesproken niet alleen dat deze een groot speciaal voor de tentoonstelling vervaardigd werk zou leveren, maar ook dat hij daarvan eigenaar zou worden. Het eerste had de Rechtbank al in een tussenvonnis van 23 juli 2014 bewezen geacht. Het tweede achtte de rechtbank, na door Kreuk naar voren gebrachte getuigen die bij de op 9 januari 2013 in het museum volgens hem gesloten deal aanwezig waren geweest te hebben gehoord, in het vonnis van 24 juni 2015 bewezen. Vervolgens zijn beide partijen in het openbaar ruzie gaan maken over dat laatste vonnis. Naar verluidt is er hoger beroep ingesteld. De zaak stelt principiële vragen over de relatie particuliere verzamelaar, openbaar museum en kunstenaar aan de orde waar ik een paar opmerkingen over wil maken, maar eerst nog even iets over de achtergrond en het vonnis van 24 juni 2015.

Bibtex

Other{nokey, title = {De zaak Kreuk versus Danh Vo}, author = {Dommering, E.}, url = {http://www.egbertdommering.nl/?p=778}, year = {2015}, date = {2015-08-20}, abstract = {Er is de laatste tijd veel publiciteit geweest over een proces dat de Nederlandse verzamelaar Bert Kreuk voor de Rechtbank Rotterdam tegen de van oorsprong Vietnamese kunstenaar Danh Vo heeft gevoerd. Kreuk stelt dat hij ter gelegenheid van de door het Haagse Gemeentemuseum in de tweede helft 2013 georganiseerde tentoonstelling uit zijn collectie met Danh Vo had afgesproken niet alleen dat deze een groot speciaal voor de tentoonstelling vervaardigd werk zou leveren, maar ook dat hij daarvan eigenaar zou worden. Het eerste had de Rechtbank al in een tussenvonnis van 23 juli 2014 bewezen geacht. Het tweede achtte de rechtbank, na door Kreuk naar voren gebrachte getuigen die bij de op 9 januari 2013 in het museum volgens hem gesloten deal aanwezig waren geweest te hebben gehoord, in het vonnis van 24 juni 2015 bewezen. Vervolgens zijn beide partijen in het openbaar ruzie gaan maken over dat laatste vonnis. Naar verluidt is er hoger beroep ingesteld. De zaak stelt principiële vragen over de relatie particuliere verzamelaar, openbaar museum en kunstenaar aan de orde waar ik een paar opmerkingen over wil maken, maar eerst nog even iets over de achtergrond en het vonnis van 24 juni 2015.}, }

Remuneration of authors and performers for the use of their works and the fixations of their performances external link

Guibault, L., Salamanca, O. & van Gompel, S.
2015

Abstract

This study analyses the current situation regarding the level of remuneration paid to authors and performers in the music and audio-visual sectors. We compare, from both a legal and economic perspective, the existing national systems of remuneration for authors and performers and identify the relative advantages and disadvantages of those systems for them. We also explore the need to harmonise mechanisms affecting the remuneration of authors and performers, and to identify which ones are the best suited to achieve this. Their potential impact on distribution models and on the functioning of the Internal Market is also examined. Finally, the study outlines a series of policy recommendations based on the analysis conducted.
The information and views set out in this report are those of the author(s) and do not necessarily reflect the official opinion of the Commission. The Commission does not guarantee the accuracy of the data included in this report. Neither the Commission nor any person acting on the Commission’s behalf may be held responsible for the use which may be made of the information contained therein.

Auteursrecht, Intellectuele eigendom

Bibtex

Report{nokey, title = {Remuneration of authors and performers for the use of their works and the fixations of their performances}, author = {Guibault, L. and Salamanca, O. and van Gompel, S.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/1593.pdf}, year = {0818}, date = {2015-08-18}, abstract = {This study analyses the current situation regarding the level of remuneration paid to authors and performers in the music and audio-visual sectors. We compare, from both a legal and economic perspective, the existing national systems of remuneration for authors and performers and identify the relative advantages and disadvantages of those systems for them. We also explore the need to harmonise mechanisms affecting the remuneration of authors and performers, and to identify which ones are the best suited to achieve this. Their potential impact on distribution models and on the functioning of the Internal Market is also examined. Finally, the study outlines a series of policy recommendations based on the analysis conducted. The information and views set out in this report are those of the author(s) and do not necessarily reflect the official opinion of the Commission. The Commission does not guarantee the accuracy of the data included in this report. Neither the Commission nor any person acting on the Commission’s behalf may be held responsible for the use which may be made of the information contained therein.}, keywords = {Auteursrecht, Intellectuele eigendom}, }

Knocking on Heaven’s Door – User Preferences on Digital Cultural Distribution external link

2015

Abstract

14 July 2015.<br /> This paper explores the social, demographic and attitudinal basis of consumer support to a change from the status quo in digital cultural distribution. First we identify how different online and offline, legal and illegal, free and paying content acquisition channels are used in the Dutch media market using a cluster-based classification of respondents according to their cultural consumption. Second, we assess the effect of cultural consumption on the support to the introduction of a Copyright Compensation System (CCS), which, for a small monthly fee would legalize currently infringing online social practices such as private copying from illegal sources and online sharing of copyrighted works. Finally, we link these two analyses to identify the factors that drive the dynamics of change in digital cultural consumption habits.

Auteursrecht, Intellectuele eigendom

Bibtex

Article{nokey, title = {Knocking on Heaven’s Door – User Preferences on Digital Cultural Distribution}, author = {Bodó, B. and Quintais, J. and Vallbé, J. and Handke, C.W.}, url = {http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2630519}, year = {0731}, date = {2015-07-31}, abstract = {14 July 2015.<br /> This paper explores the social, demographic and attitudinal basis of consumer support to a change from the status quo in digital cultural distribution. First we identify how different online and offline, legal and illegal, free and paying content acquisition channels are used in the Dutch media market using a cluster-based classification of respondents according to their cultural consumption. Second, we assess the effect of cultural consumption on the support to the introduction of a Copyright Compensation System (CCS), which, for a small monthly fee would legalize currently infringing online social practices such as private copying from illegal sources and online sharing of copyrighted works. Finally, we link these two analyses to identify the factors that drive the dynamics of change in digital cultural consumption habits.}, keywords = {Auteursrecht, Intellectuele eigendom}, }

Ten standards for oversight and transparency of national intelligence services external link

Mensenrechten

Bibtex

Report{nokey, title = {Ten standards for oversight and transparency of national intelligence services}, author = {Eskens, S. and van Daalen, O. and van Eijk, N.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/1591.pdf}, year = {2015}, date = {2015-07-23}, keywords = {Mensenrechten}, }