Merk en fashion upcycling: inbreuk en mogelijke verweren

Abstract

Gemerkte modeartikelen kunnen hergebruikprojecten in de circulaire economie belemmeren. Met de toekenning van ruime exclusieve rechten stelt het merkenrecht duurzame hergebruikpraktijken, zoals ‘upcycling’, bloot aan allerlei inbreukargumenten. Om bij te kunnen dragen aan de vermindering van modeafval, is het noodzakelijk om de rechtszekerheid voor duurzaam hergebruik te vergroten. Tegen deze achtergrond worden in de volgende analyse verschillende strategieën onderzocht om meer ruimte te bieden voor hergebruik dat niet specifiek gericht is op het misleiden van consumenten of het beschadigen of exploiteren van beschermde merken. Meer specifiek zullen twee strategieën centraal staan. Ten eerste het voorstel om een strengere toets voor ‘gebruik als merk’ te hanteren: een toets die merkinbreuk in het geval van duurzaam hergebruik van mode van meet af aan zou kunnen uitsluiten, op grond van het feit dat consumenten de specifieke hergebruikcontext zullen begrijpen en beschermde merken op circulaire modeproducten slechts als decoratieve elementen zullen beschouwen. Ten tweede het voorstel om upcyclingpraktijken binnen het toepassingsgebied van merkenrechtelijke beperkingen, zoals de vrijstelling van refererend merkgebruik, te brengen. In dat verband dienen wel etiketteringsrichtlijnen te worden ontwikkeld om de voorwaarden voor eerlijk gebruik in nijverheid en handel te verduidelijken.

Bibtex

Article{nokey, title = {Merk en fashion upcycling: inbreuk en mogelijke verweren}, author = {Senftleben, M. and Kan, B. van}, url = {https://www.ivir.nl/nl/publications/merk-en-fashion-upcycling-inbreuk-en-mogelijke-verweren/bie_2024/}, year = {2024}, date = {2024-05-09}, journal = {Berichten Industriële Eigendom}, issue = {2}, abstract = {Gemerkte modeartikelen kunnen hergebruikprojecten in de circulaire economie belemmeren. Met de toekenning van ruime exclusieve rechten stelt het merkenrecht duurzame hergebruikpraktijken, zoals ‘upcycling’, bloot aan allerlei inbreukargumenten. Om bij te kunnen dragen aan de vermindering van modeafval, is het noodzakelijk om de rechtszekerheid voor duurzaam hergebruik te vergroten. Tegen deze achtergrond worden in de volgende analyse verschillende strategieën onderzocht om meer ruimte te bieden voor hergebruik dat niet specifiek gericht is op het misleiden van consumenten of het beschadigen of exploiteren van beschermde merken. Meer specifiek zullen twee strategieën centraal staan. Ten eerste het voorstel om een strengere toets voor ‘gebruik als merk’ te hanteren: een toets die merkinbreuk in het geval van duurzaam hergebruik van mode van meet af aan zou kunnen uitsluiten, op grond van het feit dat consumenten de specifieke hergebruikcontext zullen begrijpen en beschermde merken op circulaire modeproducten slechts als decoratieve elementen zullen beschouwen. Ten tweede het voorstel om upcyclingpraktijken binnen het toepassingsgebied van merkenrechtelijke beperkingen, zoals de vrijstelling van refererend merkgebruik, te brengen. In dat verband dienen wel etiketteringsrichtlijnen te worden ontwikkeld om de voorwaarden voor eerlijk gebruik in nijverheid en handel te verduidelijken.}, }