Annotatie bij Vzngr. Rb. Amsterdam 13 januari 2005 ((McDonald’s / Burger King))
Abstract
Art. 13A lid 1 sub d BMW en art. 6:194 lid 2 sub e BW. Vergelijkende reclame waarin een Advertising Property (de clown van McDonald's) van de concurrent wordt gebruikt. Deze vertoont te weinig verwantschap met het merk zoals gedeponeerd om inbreuk op het merkrecht van de concurrent aan te nemen. Het stiekeme optreden van de clown in de winkel van de adverteerder maakt de concurrent belachelijk en is onrechtmatig als een vorm van kleinerende reclame. De prijsvergelijking zelf is rechtmatig.
Bibtex
Case note{nokey,
title = {Annotatie bij Vzngr. Rb. Amsterdam 13 januari 2005 ((McDonald’s / Burger King))},
author = {Kabel, J.},
url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/annotatie_ier_2005_3.pdf},
year = {0620},
date = {2005-06-20},
journal = {IER},
number = {3},
abstract = {Art. 13A lid 1 sub d BMW en art. 6:194 lid 2 sub e BW. Vergelijkende reclame waarin een Advertising Property (de clown van McDonald's) van de concurrent wordt gebruikt. Deze vertoont te weinig verwantschap met het merk zoals gedeponeerd om inbreuk op het merkrecht van de concurrent aan te nemen. Het stiekeme optreden van de clown in de winkel van de adverteerder maakt de concurrent belachelijk en is onrechtmatig als een vorm van kleinerende reclame. De prijsvergelijking zelf is rechtmatig.},
}