Welcome to the jungle: de aansprakelijkheid van internet-intermediairs voor privacyschendingen in Europa external link

SEW - Tijdschrift voor Europees en economisch recht, num: 10, pp: 420-431., 2014

Abstract

In Europa zijn globaal drie regimes van toepassing op de aansprakelijkheid van internetintermediairs voor privacyschendingen begaan door hun gebruikers via hun netwerk. Dit zijn de e-commercerichtlijn, die providers onder bepaalde voorwaarden uitsluit van aansprakelijkheid, de Richtlijn bescherming persoonsgegevens, die providers die actief persoonsgegevens verwerken tal van plichten en verantwoordelijkheden oplegt, en de in het EVRM vervatte vrijheid van meningsuiting, die internetproviders onder voorwaarden bepaalde privileges en vrijheden toekent. Deze stelsels zijn ieder op een eigen gebied van toepassing, maar kennen ook een gedeeltelijke overlap, terwijl ze elk een geheel eigen ration en beschermingsregime kennen. In de praktijk brengt dit rechtsongelijkheid en onzekerheid met zich mee, voornamelijk voor providers die actief betrokken zijn bij de inrichting van online platforms.

Grondrechten, Privacy

Bibtex

Article{nokey, title = {Welcome to the jungle: de aansprakelijkheid van internet-intermediairs voor privacyschendingen in Europa}, author = {van der Sloot, B.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/1429.pdf}, year = {1030}, date = {2014-10-30}, journal = {SEW - Tijdschrift voor Europees en economisch recht}, number = {10}, abstract = {In Europa zijn globaal drie regimes van toepassing op de aansprakelijkheid van internetintermediairs voor privacyschendingen begaan door hun gebruikers via hun netwerk. Dit zijn de e-commercerichtlijn, die providers onder bepaalde voorwaarden uitsluit van aansprakelijkheid, de Richtlijn bescherming persoonsgegevens, die providers die actief persoonsgegevens verwerken tal van plichten en verantwoordelijkheden oplegt, en de in het EVRM vervatte vrijheid van meningsuiting, die internetproviders onder voorwaarden bepaalde privileges en vrijheden toekent. Deze stelsels zijn ieder op een eigen gebied van toepassing, maar kennen ook een gedeeltelijke overlap, terwijl ze elk een geheel eigen ration en beschermingsregime kennen. In de praktijk brengt dit rechtsongelijkheid en onzekerheid met zich mee, voornamelijk voor providers die actief betrokken zijn bij de inrichting van online platforms.}, keywords = {Grondrechten, Privacy}, }

De noodzaak om privacy als publiek belang te herfomuleren external link

Christen Democratische Verkenningen, num: 3, pp: 125-132., 2014

Abstract

Privacy wordt tegenwoordig geformuleerd als individueel recht dat bescherming biedt aan persoonlijke belangen. Deze benadering is echter niet langer houdbaar in Big Data-processen, die niet op specifieke individuen zijn gericht, maar potentieel eenieder betreffen. Privacy zou dan ook moeten worden geherformuleerd als maatschappelijke waarde. Een dergelijke benadering ondervangt de knelpunten van het huidige privacyparadigma en kan voorkomen dat grootscheepse gegevensverzameling door inlichtingendiensten en instellingen elementaire rechtsbeginselen schendt.

Grondrechten, Privacy

Bibtex

Article{nokey, title = {De noodzaak om privacy als publiek belang te herfomuleren}, author = {van der Sloot, B.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/1428.pdf}, year = {1030}, date = {2014-10-30}, journal = {Christen Democratische Verkenningen}, number = {3}, abstract = {Privacy wordt tegenwoordig geformuleerd als individueel recht dat bescherming biedt aan persoonlijke belangen. Deze benadering is echter niet langer houdbaar in Big Data-processen, die niet op specifieke individuen zijn gericht, maar potentieel eenieder betreffen. Privacy zou dan ook moeten worden geherformuleerd als maatschappelijke waarde. Een dergelijke benadering ondervangt de knelpunten van het huidige privacyparadigma en kan voorkomen dat grootscheepse gegevensverzameling door inlichtingendiensten en instellingen elementaire rechtsbeginselen schendt.}, keywords = {Grondrechten, Privacy}, }

Do data protection rules protect the individual and should they? An assessment of the proposed General Data Protection Regulation external link

International Data Privacy Law, num: 4, pp: 307-325., 2014

Abstract

<p id="p-6"> Currently under discussion is the European Commission's proposal for a General Data Protection Regulation, which will replace the Data Protection Directive from 1995 over time.<br /> The Regulation proposes introducing a number of specific obligations and rights in order to protect the interests of citizens and consumers and provides far-reaching powers for governmental agencies to enforce these rules.<br /> However, this is directly against the original purpose of and rationale behind data protection rules and, moreover, an increased emphasis on consumer interests and rights to control personal data seems like an inadequate tool for solving the current problems involved with Big Data.

Grondrechten, Privacy

Bibtex

Article{nokey, title = {Do data protection rules protect the individual and should they? An assessment of the proposed General Data Protection Regulation}, author = {van der Sloot, B.}, url = {http://idpl.oxfordjournals.org/content/4/4/307.full.pdf+html}, year = {1028}, date = {2014-10-28}, journal = {International Data Privacy Law}, number = {4}, abstract = {<p id="p-6"> Currently under discussion is the European Commission\'s proposal for a General Data Protection Regulation, which will replace the Data Protection Directive from 1995 over time.<br /> The Regulation proposes introducing a number of specific obligations and rights in order to protect the interests of citizens and consumers and provides far-reaching powers for governmental agencies to enforce these rules.<br /> However, this is directly against the original purpose of and rationale behind data protection rules and, moreover, an increased emphasis on consumer interests and rights to control personal data seems like an inadequate tool for solving the current problems involved with Big Data.}, keywords = {Grondrechten, Privacy}, }

Annotatie bij Hof Amsterdam 20 mei 2014 (Telegraaf / NPO) external link

AMI, num: 5, pp: 164-168., 2014

Abstract

De juridische status van omroepprogrammagegevens is voorwerp van een al van voor de Tweede Wereldoorlog daterende strijd tussen publieke omroepen en nieuwsmedia. Kunnen die omroepen het nieuwsmedia verbieden om de omroepgegevens volledig en op wekelijkse basis af te drukken? De uitspraak van het Europese Hof van Justitie in Football Dataco maakt het niet langer mogelijk dat de omroepen een beroep deden op de zogenaamde geschriftenbescherming. In de hier geannoteerde zaak ontzegt het Amsterdamse Hof de omroeporganisaties een beroep op hun auteursrecht. Zelfs als, aldus het Hof, het in elkaar zetten van omroepprogramma's een creatief proces zou zijn, beschermd door het auteursrecht, dan nog zou de weergave van dat proces in een lijst van programmagegevens niet zijn beschermd. De annotator is het niet eens met die redenering. Wanneer het maken van programma's auteursrechtelijk beschermd is, kan de maker immers de weergave daarvan verbieden op grond van zijn verveelvoudigingssrecht. De juiste vraag zou zijn geweest of er wel een auteursrechtelijke prestatie aanwezig is bij het maken van omroepprogramma's. Gegeven de hedendaagse strakke wettelijke inkadering van die programma's lijkt er weinig ruimte voor de auteursrechtelijk vereiste creativiteit.

Auteursrecht, Intellectuele eigendom

Bibtex

Case note{nokey, title = {Annotatie bij Hof Amsterdam 20 mei 2014 (Telegraaf / NPO)}, author = {Kabel, J.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/1426.pdf}, year = {1024}, date = {2014-10-24}, journal = {AMI}, number = {5}, abstract = {De juridische status van omroepprogrammagegevens is voorwerp van een al van voor de Tweede Wereldoorlog daterende strijd tussen publieke omroepen en nieuwsmedia. Kunnen die omroepen het nieuwsmedia verbieden om de omroepgegevens volledig en op wekelijkse basis af te drukken? De uitspraak van het Europese Hof van Justitie in Football Dataco maakt het niet langer mogelijk dat de omroepen een beroep deden op de zogenaamde geschriftenbescherming. In de hier geannoteerde zaak ontzegt het Amsterdamse Hof de omroeporganisaties een beroep op hun auteursrecht. Zelfs als, aldus het Hof, het in elkaar zetten van omroepprogramma's een creatief proces zou zijn, beschermd door het auteursrecht, dan nog zou de weergave van dat proces in een lijst van programmagegevens niet zijn beschermd. De annotator is het niet eens met die redenering. Wanneer het maken van programma's auteursrechtelijk beschermd is, kan de maker immers de weergave daarvan verbieden op grond van zijn verveelvoudigingssrecht. De juiste vraag zou zijn geweest of er wel een auteursrechtelijke prestatie aanwezig is bij het maken van omroepprogramma's. Gegeven de hedendaagse strakke wettelijke inkadering van die programma's lijkt er weinig ruimte voor de auteursrechtelijk vereiste creativiteit.}, keywords = {Auteursrecht, Intellectuele eigendom}, }

Private Copying and Downloading from Unlawful Sources external link

IIC - International Review of Intellectual Property and Competition Law, vol. 46, num: 1, pp: 66-92, 2014

Abstract

Private copying is one of the most contested areas of EU copyright law. This paper surveys that nebulous area and examines the issue of copies made from unlawful sources in light of the ECJ’s ACI Adam decision. After describing the legal background of copyright levies and the facts of the litigation, the paper scrutinizes the Advocate General’s Opinion and the Court’s decision. The latter is analyzed against the history of copyright levies, the ECJ’s extensive case-law on the private copying limitation and Member States’ regulation of unlawful sources. This paper further reflects on the decision’s implications for end-users, rights holders, collective management organizations and manufacturers/importers of levied goods. It concludes that, from a legal and economic standpoint, the decision not only fails to be properly justified, but its consequences will likely diverge from those anticipated by the Court. Most worrisome is the Court’s stance on the three-step test, which it views as a restrictive, rather than enabling, clause. In its interpretation of the test, the decision fails to strike the necessary balance between competing rights and interests. This is due to multiple factors: overreliance on the principle of strict interpretation; failure to consider the fundamental right of privacy; lack of justification of the normative and empirical elements of the test’s second condition; and a disregard for the remuneration element in connection with the test’s third condition. To the contrary, it is argued that a flexible construction of the three-step test is more suited to the Infosoc Directive’s balancing aims.

ACI ADAM, alternative compensation systems, Auteursrecht, collective rights management, content flat-rate, Copyright, exceptions and limitations, Information Influx Conference, Infosoc Directive, Intellectuele eigendom, IViR, levies, private copy

Bibtex

Article{nokey, title = {Private Copying and Downloading from Unlawful Sources}, author = {Quintais, J.}, url = {http://link.springer.com/article/10.1007/s40319-014-0295-7}, doi = {https://doi.org/10.1007/s40319-014-0295-7}, year = {2014}, date = {2014-10-29}, journal = {IIC - International Review of Intellectual Property and Competition Law}, volume = {46}, number = {1}, pages = {66-92}, abstract = {Private copying is one of the most contested areas of EU copyright law. This paper surveys that nebulous area and examines the issue of copies made from unlawful sources in light of the ECJ’s ACI Adam decision. After describing the legal background of copyright levies and the facts of the litigation, the paper scrutinizes the Advocate General’s Opinion and the Court’s decision. The latter is analyzed against the history of copyright levies, the ECJ’s extensive case-law on the private copying limitation and Member States’ regulation of unlawful sources. This paper further reflects on the decision’s implications for end-users, rights holders, collective management organizations and manufacturers/importers of levied goods. It concludes that, from a legal and economic standpoint, the decision not only fails to be properly justified, but its consequences will likely diverge from those anticipated by the Court. Most worrisome is the Court’s stance on the three-step test, which it views as a restrictive, rather than enabling, clause. In its interpretation of the test, the decision fails to strike the necessary balance between competing rights and interests. This is due to multiple factors: overreliance on the principle of strict interpretation; failure to consider the fundamental right of privacy; lack of justification of the normative and empirical elements of the test’s second condition; and a disregard for the remuneration element in connection with the test’s third condition. To the contrary, it is argued that a flexible construction of the three-step test is more suited to the Infosoc Directive’s balancing aims.}, keywords = {ACI ADAM, alternative compensation systems, Auteursrecht, collective rights management, content flat-rate, Copyright, exceptions and limitations, Information Influx Conference, Infosoc Directive, Intellectuele eigendom, IViR, levies, private copy}, }

Legalizing File-Sharing: An Idea Whose Time Has Come – Or Gone? Report from the Information Influx Conference 2014 external link

Abstract

On 2-4 July 2014 Information Influx, the 25th anniversary conference of the Institute for Information Law (IViR) was held in Amsterdam. Integrated in the conference, on Friday, 4 July a panel entitled “Legalizing file-sharing: an idea whose time has come – or gone?” met.<br /> The panel’s moderator was Professor Bernt Hugenholtz (University of Amsterdam, IViR) and the panelists were scholars with groundbreaking research on the topic for the past decade: Professor Neil Netanel (University of California, Los Angeles), Professor Alexander Peukert (University of Frankfurt), Dr. Philippe Aigrain (La Quadrature du Net), Professor Séverine Dusollier (SciencesPo./École de droit).<br /> The panel was divided into four parts, which this report reflects. First, the moderator introduced the topic and the panelists. Second, IViR member Mr. Balázs Bodó offered a short presentation of an ongoing research project on the topic of debate. Third, each panelist commented on the topic from different perspectives. The panel discussion was then opened for comments from the audience and responses from the panel.

ACI ADAM, alternative compensation systems, Auteursrecht, collective rights management, content flat-rate, Copyright, exceptions and limitations, Information Influx Conference, Infosoc Directive, Intellectuele eigendom, IViR, levies, private copy

Bibtex

Article{nokey, title = {Legalizing File-Sharing: An Idea Whose Time Has Come – Or Gone? Report from the Information Influx Conference 2014}, author = {Quintais, J.}, url = {https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2510545}, year = {2014}, date = {2014-10-24}, abstract = {On 2-4 July 2014 Information Influx, the 25th anniversary conference of the Institute for Information Law (IViR) was held in Amsterdam. Integrated in the conference, on Friday, 4 July a panel entitled “Legalizing file-sharing: an idea whose time has come – or gone?” met.<br /> The panel’s moderator was Professor Bernt Hugenholtz (University of Amsterdam, IViR) and the panelists were scholars with groundbreaking research on the topic for the past decade: Professor Neil Netanel (University of California, Los Angeles), Professor Alexander Peukert (University of Frankfurt), Dr. Philippe Aigrain (La Quadrature du Net), Professor Séverine Dusollier (SciencesPo./École de droit).<br /> The panel was divided into four parts, which this report reflects. First, the moderator introduced the topic and the panelists. Second, IViR member Mr. Balázs Bodó offered a short presentation of an ongoing research project on the topic of debate. Third, each panelist commented on the topic from different perspectives. The panel discussion was then opened for comments from the audience and responses from the panel.}, keywords = {ACI ADAM, alternative compensation systems, Auteursrecht, collective rights management, content flat-rate, Copyright, exceptions and limitations, Information Influx Conference, Infosoc Directive, Intellectuele eigendom, IViR, levies, private copy}, }

Open legal data for Europe external link

Abstract

The EC funded openlaws.eu project and the LAPSI thematic network project joined forces for a workshop on open legal data for Europe. About 25 participants from academia, government, business and civil society discussed whtat the drivers are for opening up legal data for re-use in different jurisdictions and what barriers (perceived or real) exist. The outcome of the discussion will feed into the on-going work in the LAPSI network on legal barriers to re-use, and in the vision for Big Open Legal Data that will be developed as part of Openlaws.eu.

Overheidsinformatie

Bibtex

Report{nokey, title = {Open legal data for Europe}, author = {Salamanca, O. and van Eechoud, M.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/LAPSI_Openlaws_workshop_report.pdf}, year = {1016}, date = {2014-10-16}, abstract = {The EC funded openlaws.eu project and the LAPSI thematic network project joined forces for a workshop on open legal data for Europe. About 25 participants from academia, government, business and civil society discussed whtat the drivers are for opening up legal data for re-use in different jurisdictions and what barriers (perceived or real) exist. The outcome of the discussion will feed into the on-going work in the LAPSI network on legal barriers to re-use, and in the vision for Big Open Legal Data that will be developed as part of Openlaws.eu.}, keywords = {Overheidsinformatie}, }

Any Colour You Like: the History (and Future?) of E.U. Communications Security Policy external link

2014

Abstract

This descriptive legal analysis maps and evaluates a four decade legacy of communications security conceptualizations in E.U. law and policy, including four legislative proposals launched in 2013. As the first comprehensive historical analysis of its kind, the paper forwards a range of new scientific contributions in a time secure electronic communications are of historically unparalleled societal, economic and political relevance. Five communications security policy cycles are identified, and their ‘security’ definitions and scope are described. These cycles are: network and information security, data protection, telecommunications, encryption and cybercrime. An evaluation of the current E.U. ‘security’ conceptualizations illuminates the underlying values at stake, the protection offered in current regulations, the formulation of six research themes and an agenda for computer science, political theory and legal research. Despite constitutional values at stake such as privacy and communications freedom and a robust computer science literature, the paper observes a deep lack of conceptual clarity and coherence in E.U. security policymaking. It then concludes that the observed conceptual ambiguity has allowed powerful stakeholders to capture, or paint E.U. network and information security policies in any colour they like.

Constitutional and administrative law, cybersecurity, Data protection, encryption, EU law, network and information security, securitization, Technologie en recht, the c.i.a.-triad

Bibtex

Presentation{nokey, title = {Any Colour You Like: the History (and Future?) of E.U. Communications Security Policy}, author = {Arnbak, A.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/1421.pdf}, year = {1014}, date = {2014-10-14}, abstract = {This descriptive legal analysis maps and evaluates a four decade legacy of communications security conceptualizations in E.U. law and policy, including four legislative proposals launched in 2013. As the first comprehensive historical analysis of its kind, the paper forwards a range of new scientific contributions in a time secure electronic communications are of historically unparalleled societal, economic and political relevance. Five communications security policy cycles are identified, and their ‘security’ definitions and scope are described. These cycles are: network and information security, data protection, telecommunications, encryption and cybercrime. An evaluation of the current E.U. ‘security’ conceptualizations illuminates the underlying values at stake, the protection offered in current regulations, the formulation of six research themes and an agenda for computer science, political theory and legal research. Despite constitutional values at stake such as privacy and communications freedom and a robust computer science literature, the paper observes a deep lack of conceptual clarity and coherence in E.U. security policymaking. It then concludes that the observed conceptual ambiguity has allowed powerful stakeholders to capture, or paint E.U. network and information security policies in any colour they like.}, keywords = {Constitutional and administrative law, cybersecurity, Data protection, encryption, EU law, network and information security, securitization, Technologie en recht, the c.i.a.-triad}, }

Waarde verlenging 2,1 GHz-vergunningen: Onderzoek naar de mogelijkheden voor hergebruik van de methodiek uit het rapport ‘Waarde verlenging mobiele vergunningen external link

pp: 19., 2014

Abstract

In 2012 hebben SEO Economisch Onderzoek en het Instituut voor Informatierecht (IViR) een methodiek ontwikkeld om uit de uitkomst van de multibandveiling een prijs te berekenen voor tijdelijke verlenging van de vergunningen in de 900 en 1800 MHz-band. In die multibandveiling is onder andere 2×10 MHz spectrum geveild in de 2,1 GHz-band. Het ministerie van Economische Zaken heeft het IViR gevraagd in hoeverre de eerder ontwikkelde methodiek, en daarmee samenhangend de informatie over geboden prijzen toen, de basis kunnen vormen voor een verlengingsprijs in geval de 2,1 GHz-vergunningen tijdelijk worden verlengd.  Deze notitie geeft antwoord op die vraag. Zie ook: http://www.internetconsultatie.nl/ontwerpbesluit_verlengbaarheid_2100mhz_vergunningen

Telecommunicatierecht

Bibtex

Report{nokey, title = {Waarde verlenging 2,1 GHz-vergunningen: Onderzoek naar de mogelijkheden voor hergebruik van de methodiek uit het rapport ‘Waarde verlenging mobiele vergunningen}, author = {Poort, J.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/Verlenging_2100_MHz_Eindrapport.pdf}, year = {1014}, date = {2014-10-14}, abstract = {In 2012 hebben SEO Economisch Onderzoek en het Instituut voor Informatierecht (IViR) een methodiek ontwikkeld om uit de uitkomst van de multibandveiling een prijs te berekenen voor tijdelijke verlenging van de vergunningen in de 900 en 1800 MHz-band. In die multibandveiling is onder andere 2×10 MHz spectrum geveild in de 2,1 GHz-band. Het ministerie van Economische Zaken heeft het IViR gevraagd in hoeverre de eerder ontwikkelde methodiek, en daarmee samenhangend de informatie over geboden prijzen toen, de basis kunnen vormen voor een verlengingsprijs in geval de 2,1 GHz-vergunningen tijdelijk worden verlengd.  Deze notitie geeft antwoord op die vraag. Zie ook: http://www.internetconsultatie.nl/ontwerpbesluit_verlengbaarheid_2100mhz_vergunningen}, keywords = {Telecommunicatierecht}, }