Annotatie bij Afdeling Bestuursrechtspraak Raad van State 18 februari 2004 ((Radio 538 / Commissariaat voor de Media)) external link

Mediaforum, num: 4, pp: 143-144, 2006

Abstract

Radio 538 heeft het Commissariaat tevergeefs verzocht een santie op te leggen aan de publieke omroep, omdat Radio 3 FM te commercieel bezig zou zijn. Is de weigering op te treden een besluit?
http://uitspraken.rechtspraak.nl/#ljn/AO3926  

Mediarecht

Bibtex

Case note{nokey, title = {Annotatie bij Afdeling Bestuursrechtspraak Raad van State 18 februari 2004 ((Radio 538 / Commissariaat voor de Media))}, author = {Hins, A.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/887.pdf}, year = {0927}, date = {2006-09-27}, journal = {Mediaforum}, number = {4}, abstract = {Radio 538 heeft het Commissariaat tevergeefs verzocht een santie op te leggen aan de publieke omroep, omdat Radio 3 FM te commercieel bezig zou zijn. Is de weigering op te treden een besluit? http://uitspraken.rechtspraak.nl/#ljn/AO3926  }, keywords = {Mediarecht}, }

Gemeentelijke bemoeienis en kabel external link

Mediaforum, num: 3, pp: 67-69, 2006

Abstract

Artikel 7, tweede lid, van de Grondwet bepaalt dat de wet regels stelt omtrent radio en televisie. Betekent dit dat een gemeente alleen een contract mag sluiten met een kabelexploitant wanneer daarvoor een specifieke wettelijke grondslag bestaat? Het artikel betoogt dat deze redenering te kort door de bocht is.

Mediarecht

Bibtex

Article{nokey, title = {Gemeentelijke bemoeienis en kabel}, author = {Hins, A.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/MF_3_%202004_Gemeentelijke_bemoeienis_kabel.pdf}, year = {0927}, date = {2006-09-27}, journal = {Mediaforum}, number = {3}, abstract = {Artikel 7, tweede lid, van de Grondwet bepaalt dat de wet regels stelt omtrent radio en televisie. Betekent dit dat een gemeente alleen een contract mag sluiten met een kabelexploitant wanneer daarvoor een specifieke wettelijke grondslag bestaat? Het artikel betoogt dat deze redenering te kort door de bocht is.}, keywords = {Mediarecht}, }

De frequenties verdeeld, de omroep veranderd external link

pp: 143-156, 2006

Abstract

Na de eerste rechtszaken van BV 'De Vrije Ether' is beleid inzake de verdeling van omroepfrequenties dikwijls bij de rechter aangevochten. Een overzicht van de belangrijkste knelpunten.

Telecommunicatierecht

Bibtex

Other{nokey, title = {De frequenties verdeeld, de omroep veranderd}, author = {Hins, A.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/Frequenties_verdeeld_omroep_veranderd.pdf}, year = {0927}, date = {2006-09-27}, abstract = {Na de eerste rechtszaken van BV 'De Vrije Ether' is beleid inzake de verdeling van omroepfrequenties dikwijls bij de rechter aangevochten. Een overzicht van de belangrijkste knelpunten.}, keywords = {Telecommunicatierecht}, }

Kroniek van het Nederlands en Europees staats- en institutioneel recht external link

NJB, num: 10, pp: 491-500, 2006

Abstract

De kroniek heeft betrekking op het rumoerige jaar 2002. In het tijdschrift NJB is een verkorte versie opgenomen. Hieronder staat de volledige versie.

Staats- en bestuursrecht

Bibtex

Article{nokey, title = {Kroniek van het Nederlands en Europees staats- en institutioneel recht}, author = {Hins, A.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/Kroniek_NJB_10_2003.pdf}, year = {0927}, date = {2006-09-27}, journal = {NJB}, number = {10}, abstract = {De kroniek heeft betrekking op het rumoerige jaar 2002. In het tijdschrift NJB is een verkorte versie opgenomen. Hieronder staat de volledige versie.}, keywords = {Staats- en bestuursrecht}, }

Publieke Omroep in de Regio: Onafhankelijkheid en verantwoordelijkheid bij provinciale financiering external link

Dragstra, L., Konert, M.J., Hins, A. & van Eijk, N.
2004

Abstract

Deze studie is door het Instituut voor Informatierecht (IViR) verricht in opdracht van ROOS (Stichting Regionale Omroep Overleg en Samenwerking). Aanleiding vormt het wetsvoorstel tot aanpassing van het financieringsregime van de regionale omroep (Kamerstukken 28 856). Ondezocht is hoe de voorgestelde wijzigingen van de Mediawet zich verhouden tot algemene en bijzondere uitgangspunten met betrekking tot de programmatische verantwoordelijkheid en de financiering van regionale publieke omroep.

Mediarecht

Bibtex

Report{nokey, title = {Publieke Omroep in de Regio: Onafhankelijkheid en verantwoordelijkheid bij provinciale financiering}, author = {Dragstra, L. and Konert, M.J. and Hins, A. and van Eijk, N.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/Publ_omr-hoofdst.pdf}, year = {1006}, date = {2004-10-06}, abstract = {Deze studie is door het Instituut voor Informatierecht (IViR) verricht in opdracht van ROOS (Stichting Regionale Omroep Overleg en Samenwerking). Aanleiding vormt het wetsvoorstel tot aanpassing van het financieringsregime van de regionale omroep (Kamerstukken 28 856). Ondezocht is hoe de voorgestelde wijzigingen van de Mediawet zich verhouden tot algemene en bijzondere uitgangspunten met betrekking tot de programmatische verantwoordelijkheid en de financiering van regionale publieke omroep.}, keywords = {Mediarecht}, }

Fernsehen im Breitbandkabel – ein Rechtsvergleich. Die regulierung in Belgien, Grossbrittannien, den Niederlanden und den USA external link

Valcke, P., Valcke, P. & Hins, A.
pp: 1-80, 2003

Abstract

In opdracht van de Kommission zur Ermittlung der Konzentration im Medienbereich (KEK) – een Duits overheidsorgaan – hebben de auteurs onderzoek verricht naar nationale regels inzake verticale integratie bij kabeltelevisienetten. Vergeleken zijn de regels in de USA, Groot-Brittannië, Nederland en België. (NB: Op deze website is alleen het hoofdstuk over Nederland gepubliceerd.)

Mediarecht

Bibtex

Report{nokey, title = {Fernsehen im Breitbandkabel – ein Rechtsvergleich. Die regulierung in Belgien, Grossbrittannien, den Niederlanden und den USA}, author = {Valcke, P. and Hins, A.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/fernsehen.pdf}, year = {1103}, date = {2003-11-03}, abstract = {In opdracht van de Kommission zur Ermittlung der Konzentration im Medienbereich (KEK) – een Duits overheidsorgaan – hebben de auteurs onderzoek verricht naar nationale regels inzake verticale integratie bij kabeltelevisienetten. Vergeleken zijn de regels in de USA, Groot-Brittannië, Nederland en België. (NB: Op deze website is alleen het hoofdstuk over Nederland gepubliceerd.)}, keywords = {Mediarecht}, }

Geschillen over geschillen external link

Mediaforum, num: 6, pp: 185, 2003

Abstract

Op grond van de Telecommunicatiewet heeft OPTA de bevoegdheid om allerlei geschillen tussen marktpartijen te beslechten. Hoe verhoudt zich deze bestuurlijke bevoegdheid tot de traditionele geschilbeslechting door de burgerlijke rechter? Kan van een marktpartij worden geëist dat hij zijn zaak eerst aanhangig maakt bij OPTA, op straffe van niet-ontvankelijkheid? Is een oordeel van OPTA voor de burgerlijke rechter bindend? Bij de beantwoording van deze vragen zou in ieder geval art. 112 van de Grondwet een rol moeten spelen.

Telecommunicatierecht

Bibtex

Article{nokey, title = {Geschillen over geschillen}, author = {Hins, A.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/geschillen.pdf}, year = {1103}, date = {2003-11-03}, journal = {Mediaforum}, number = {6}, abstract = {Op grond van de Telecommunicatiewet heeft OPTA de bevoegdheid om allerlei geschillen tussen marktpartijen te beslechten. Hoe verhoudt zich deze bestuurlijke bevoegdheid tot de traditionele geschilbeslechting door de burgerlijke rechter? Kan van een marktpartij worden geëist dat hij zijn zaak eerst aanhangig maakt bij OPTA, op straffe van niet-ontvankelijkheid? Is een oordeel van OPTA voor de burgerlijke rechter bindend? Bij de beantwoording van deze vragen zou in ieder geval art. 112 van de Grondwet een rol moeten spelen.}, keywords = {Telecommunicatierecht}, }

Annotatie bij Vzr. Rb. Assen 3 april 2003 (Raadslid X / B&W Emmen) external link

Mediaforum, num: 6, pp: 218-219, 2003

Abstract

Een raadslid van de gemeente Emmen kreeg op grond van artikel 55 Gemeentewet een geheimhoudingsplicht wat betreft bepaalde documenten van B&W. Met een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur probeert hij tevergeefs onder de geheimhoudingsplicht uit te komen. De Voorzieningenrechter wijst het beroep af omdat hij zich niet wil mengen in de politiek-bestuurlijke verhouding tussen B&W en gemeenteraad. Deze afstandelijke opstelling heeft als nadeel dat iedere toetsing aan artikel 10 EVRM achterwege blijft.

Overheidsinformatie

Bibtex

Case note{nokey, title = {Annotatie bij Vzr. Rb. Assen 3 april 2003 (Raadslid X / B&W Emmen)}, author = {Hins, A.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/noot_RaadslidX.pdf}, year = {1103}, date = {2003-11-03}, journal = {Mediaforum}, number = {6}, abstract = {Een raadslid van de gemeente Emmen kreeg op grond van artikel 55 Gemeentewet een geheimhoudingsplicht wat betreft bepaalde documenten van B&W. Met een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur probeert hij tevergeefs onder de geheimhoudingsplicht uit te komen. De Voorzieningenrechter wijst het beroep af omdat hij zich niet wil mengen in de politiek-bestuurlijke verhouding tussen B&W en gemeenteraad. Deze afstandelijke opstelling heeft als nadeel dat iedere toetsing aan artikel 10 EVRM achterwege blijft.}, keywords = {Overheidsinformatie}, }

Annotatie bij Vzr. Rb. Rotterdam 12 februari 2003 (Yarosa / OPTA) external link

Mediaforum, num: 5, pp: 177-179, 2003

Abstract

Eind 2002 nam OPTA krachtens art. 6.3 Tw een besluit tot beslechting van een geschil tussen Yarosa en KPN Mobile. OPTA wil de tekst van dit besluit grotendeels openbaar maken, terwijl Yarosa meent dat de vertrouwelijkheid van haar bedrijfsgegevens zwaarder moet wegen. Welke rechter is bevoegd om de knoop door te hakken? De bijzondere rechter voor telecommunicatiezaken, de algemene administratieve rechter of de burgerlijke rechter?

Telecommunicatierecht

Bibtex

Case note{nokey, title = {Annotatie bij Vzr. Rb. Rotterdam 12 februari 2003 (Yarosa / OPTA)}, author = {Hins, A.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/noot_Yarosa.pdf}, year = {1103}, date = {2003-11-03}, journal = {Mediaforum}, number = {5}, abstract = {Eind 2002 nam OPTA krachtens art. 6.3 Tw een besluit tot beslechting van een geschil tussen Yarosa en KPN Mobile. OPTA wil de tekst van dit besluit grotendeels openbaar maken, terwijl Yarosa meent dat de vertrouwelijkheid van haar bedrijfsgegevens zwaarder moet wegen. Welke rechter is bevoegd om de knoop door te hakken? De bijzondere rechter voor telecommunicatiezaken, de algemene administratieve rechter of de burgerlijke rechter?}, keywords = {Telecommunicatierecht}, }

‘Frequentiebeleid en frequentierecht’ external link

Mediaforum, num: 9, pp: 271, 2003

Abstract

In de maand juli van 2002 deed zich een interessante botsing voor tussen de politiek en de rechterlijke macht. Volgens het regeerakkoord van het eerste kabinet Balkenende d.d. 3 juli 2002 zouden radiofrequenties voor commerciële omroep moeten worden verdeeld via een vergelijkende toets. Op 24 juli 2002 bepaalde de voorzieningenrechter te Rotterdam echter dat de frequenties moesten worden geveild. De auteur stelt dat de rechter zijn boekje niet te buiten is gegaan. Als de regering echt geen veiling wil, moet zij het Frequentiebesluit wijzigen.

Telecommunicatierecht

Bibtex

Article{nokey, title = {‘Frequentiebeleid en frequentierecht’}, author = {Hins, A.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/frequentiebeleid.pdf}, year = {1103}, date = {2003-11-03}, journal = {Mediaforum}, number = {9}, abstract = {In de maand juli van 2002 deed zich een interessante botsing voor tussen de politiek en de rechterlijke macht. Volgens het regeerakkoord van het eerste kabinet Balkenende d.d. 3 juli 2002 zouden radiofrequenties voor commerciële omroep moeten worden verdeeld via een vergelijkende toets. Op 24 juli 2002 bepaalde de voorzieningenrechter te Rotterdam echter dat de frequenties moesten worden geveild. De auteur stelt dat de rechter zijn boekje niet te buiten is gegaan. Als de regering echt geen veiling wil, moet zij het Frequentiebesluit wijzigen.}, keywords = {Telecommunicatierecht}, }