Het gevaar van te zwaar external link

IER, num: 3, pp: 172-177, 2001

Abstract

Hoe dienen reclameverboden te worden gehanteerd als het gaat om reclame op Internet? Gelden dezelfde regels als die in de offline wereld of maakt het verschil dat op Internet de consument zelf op zoek gaat naar informatie? De President zoekt het in het aantal klikken: hoe meer klikken, hoe minder (verboden) reclame, maar is dat wel een goed criterium?

Bibtex

Other{nokey, title = {Het gevaar van te zwaar}, author = {Kabel, J.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/staat-roche.pdf}, year = {0812}, date = {2001-08-12}, journal = {IER}, number = {3}, abstract = {Hoe dienen reclameverboden te worden gehanteerd als het gaat om reclame op Internet? Gelden dezelfde regels als die in de offline wereld of maakt het verschil dat op Internet de consument zelf op zoek gaat naar informatie? De President zoekt het in het aantal klikken: hoe meer klikken, hoe minder (verboden) reclame, maar is dat wel een goed criterium?}, }

Commercial communications external link

2001

Abstract

Deze studie is geschreven in opdracht van de Europese Commissie en gecoördineerd door Price Waterhouse Coopers in samenwerking met de Katholieke Universiteit Tilburg en de Universiteit Utrecht en afgerond op 17 augustus 2000. Onderzocht wordt welke regels er op Europees niveau gelden ten aanzien van commerciële communicatie, welke van die regels achtereenvolgens geheel overeind kunnen blijven in de informatiemaatschappij, waar vanuit een oogpunt van consumentenbescherming verhelderingen zijn vereist, welke regels duidelijk niet deugen en waar zich hiaten vertonen.

Bescherming van communicatie, Grondrechten

Bibtex

Report{nokey, title = {Commercial communications}, author = {Kabel, J.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/commercial_communications.pdf}, year = {0901}, date = {2001-09-01}, abstract = {Deze studie is geschreven in opdracht van de Europese Commissie en gecoördineerd door Price Waterhouse Coopers in samenwerking met de Katholieke Universiteit Tilburg en de Universiteit Utrecht en afgerond op 17 augustus 2000. Onderzocht wordt welke regels er op Europees niveau gelden ten aanzien van commerciële communicatie, welke van die regels achtereenvolgens geheel overeind kunnen blijven in de informatiemaatschappij, waar vanuit een oogpunt van consumentenbescherming verhelderingen zijn vereist, welke regels duidelijk niet deugen en waar zich hiaten vertonen.}, keywords = {Bescherming van communicatie, Grondrechten}, }

‘Reclamerecht en oneerlijke mededinging’ external link

IER, num: 2, pp: 50-55, 2001

Abstract

Kabel verzorgt jaarlijks de kroniek 'Reclamerecht en oneerlijke mededinging' voor het tijdschrift Intellectuele eigendom en reclamerecht. De hier opgenomen bijdrage over het jaar 2000 is gewijd aan de e-commerce richtlijn, de voorstellen tot grondwetswijziging (artikel 7lid 4 Grondwet wordt geschrapt), reclame voor kinderen, de rechtspraak van het HvJEG en de Nederlandse rechtspraak op het terrein van internet en reclame, medische claims en oneerlijke mededingingsrubrieken als prestatiebescherming, aanhakende, afbrekende en vergelijkende reclame alsmede het profiteren van wanprestatie.

Industriële eigendom, Oneerlijke mededinging

Bibtex

Report{nokey, title = {‘Reclamerecht en oneerlijke mededinging’}, author = {Kabel, J.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/kroniekIER2000.pdf}, year = {0901}, date = {2001-09-01}, journal = {IER}, number = {2}, abstract = {Kabel verzorgt jaarlijks de kroniek 'Reclamerecht en oneerlijke mededinging' voor het tijdschrift Intellectuele eigendom en reclamerecht. De hier opgenomen bijdrage over het jaar 2000 is gewijd aan de e-commerce richtlijn, de voorstellen tot grondwetswijziging (artikel 7lid 4 Grondwet wordt geschrapt), reclame voor kinderen, de rechtspraak van het HvJEG en de Nederlandse rechtspraak op het terrein van internet en reclame, medische claims en oneerlijke mededingingsrubrieken als prestatiebescherming, aanhakende, afbrekende en vergelijkende reclame alsmede het profiteren van wanprestatie.}, keywords = {Industriële eigendom, Oneerlijke mededinging}, }

‘Plaatjes vullen geen gaatjes’ external link

IER, num: 5, pp: 122-123, 2001

Abstract

Annotatie bij de zaak Röling / Haarlem, over morele rechten in het auteursrecht.

Auteursrecht, Intellectuele eigendom

Bibtex

Other{nokey, title = {‘Plaatjes vullen geen gaatjes’}, author = {Kabel, J.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/plaatjes.pdf}, year = {0901}, date = {2001-09-01}, journal = {IER}, number = {5}, abstract = {Annotatie bij de zaak Röling / Haarlem, over morele rechten in het auteursrecht.}, keywords = {Auteursrecht, Intellectuele eigendom}, }

Kennisinstellingen en informatiebeleid. Lusten en lasten van de publieke taak external link

Intellectuele eigendom

Bibtex

Report{nokey, title = {Kennisinstellingen en informatiebeleid. Lusten en lasten van de publieke taak}, author = {Kabel, J. and Alberdingk Thijm, Chr. A. and Hugenholtz, P.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/OCenW-rapport.pdf}, year = {1121}, date = {2001-11-21}, keywords = {Intellectuele eigendom}, }

‘Reclamerecht ONLINE – Problemen in theorie en praktijk (I)’ external link

IER, num: 6, pp: 257-266, 2002

Abstract

De E-commerce richtlijn lijkt maar een klein stukje van het reclamerecht online te regelen. In werkelijkheid gaat het om een veel groter gebied, wordt het online-recht inzake oneerlijke mededinging zeer tersluiks meegenomen en heeft de nog jonge richtlijn nu al verwoestende consequenties gehad voor enkele bijzondere reclameregels. Nu het internet als medium dichter tegen printmedia aanligt dan tegen omroep en de internetgebruiker als een redelijk oplettende consument mag worden gezien, dienen al te beschermende maatregelen kritisch tegen het licht te worden gehouden. Opruimen van wettelijke regels leidt anderzijds weer tot meer werk voor de rechter en tot rechtsonzekerheid.

Bibtex

Article{nokey, title = {‘Reclamerecht ONLINE – Problemen in theorie en praktijk (I)’}, author = {Kabel, J.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/reclamerecht-online1.pdf}, year = {0127}, date = {2002-01-27}, journal = {IER}, number = {6}, abstract = {De E-commerce richtlijn lijkt maar een klein stukje van het reclamerecht online te regelen. In werkelijkheid gaat het om een veel groter gebied, wordt het online-recht inzake oneerlijke mededinging zeer tersluiks meegenomen en heeft de nog jonge richtlijn nu al verwoestende consequenties gehad voor enkele bijzondere reclameregels. Nu het internet als medium dichter tegen printmedia aanligt dan tegen omroep en de internetgebruiker als een redelijk oplettende consument mag worden gezien, dienen al te beschermende maatregelen kritisch tegen het licht te worden gehouden. Opruimen van wettelijke regels leidt anderzijds weer tot meer werk voor de rechter en tot rechtsonzekerheid.}, }

Annotatie bij HvJEG 25 oktober 2001 (zaak C-112/99 (Toshiba Europe GmbH / Katun Germany GmbH)) external link

IER, num: 1, pp: 44-51., 2002

Abstract

Refererende reclame: vermelding van artikelnummers van originele reserveonderdelen en verbruiksartikelen door verkoper van niet-originele reserveonderdelen en verbruiksartikelen. Prejudiciële beslissing over de uitleg van de artikelen 2 punt 2 bis, en 3 bis, lid 1, sub c en g, van richtlijn 84/450/EEG van de Raad van 10 september 1984 inzake misleidende reclame en vergelijkende reclame (PB L 250, blz. 17), zoals gewijzigd bij richtlijn 97/55/EG van het Europees Parlement en de Raad van 6 oktober 1997 (PB L 290, blz. 18). Vermelding te beschouwen als vergelijkende reclame. Objectieve verwijzende vergelijking kan toch ontoelaatbaar zijn indien doelgroep reputatie producten concurrent toeschrijft aan (vervangende) producten adverteerder. Verschil met BMW/Deenik? Gunstiger positie voor de wederverkoper dan voor de verwijzer naar vervangingsproducten. Toepassing van richtlijn 97/95/EG dodelijker voor vergelijkende reclame dan het merkenrecht? Het schiet niet op met de liberalisering van vergelijkende reclame in Europa.

Bibtex

Case note{nokey, title = {Annotatie bij HvJEG 25 oktober 2001 (zaak C-112/99 (Toshiba Europe GmbH / Katun Germany GmbH))}, author = {Kabel, J.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/HvJEG-Toshiba-Katunvergelijkende-reclame.pdf}, year = {0321}, date = {2002-03-21}, journal = {IER}, number = {1}, abstract = {Refererende reclame: vermelding van artikelnummers van originele reserveonderdelen en verbruiksartikelen door verkoper van niet-originele reserveonderdelen en verbruiksartikelen. Prejudiciële beslissing over de uitleg van de artikelen 2 punt 2 bis, en 3 bis, lid 1, sub c en g, van richtlijn 84/450/EEG van de Raad van 10 september 1984 inzake misleidende reclame en vergelijkende reclame (PB L 250, blz. 17), zoals gewijzigd bij richtlijn 97/55/EG van het Europees Parlement en de Raad van 6 oktober 1997 (PB L 290, blz. 18). Vermelding te beschouwen als vergelijkende reclame. Objectieve verwijzende vergelijking kan toch ontoelaatbaar zijn indien doelgroep reputatie producten concurrent toeschrijft aan (vervangende) producten adverteerder. Verschil met BMW/Deenik? Gunstiger positie voor de wederverkoper dan voor de verwijzer naar vervangingsproducten. Toepassing van richtlijn 97/95/EG dodelijker voor vergelijkende reclame dan het merkenrecht? Het schiet niet op met de liberalisering van vergelijkende reclame in Europa.}, }

Annotatie bij EHRM 28 juni 2001 ((Vgt Verein gegen Tierfabriken / Switzerland)) external link

Mediaforum, num: 2, pp: 54-59., 2002

Grondrechten

Bibtex

Case note{nokey, title = {Annotatie bij EHRM 28 juni 2001 ((Vgt Verein gegen Tierfabriken / Switzerland))}, author = {Kabel, J.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/annotatie_mf_2002_2.pdf}, year = {0321}, date = {2002-03-21}, journal = {Mediaforum}, number = {2}, keywords = {Grondrechten}, }

‘De billijke vergoeding in het filmrecht: eindelijk gerechtigheid? Enkele opmerkingen bij de zaak Poppenk/NCF’ external link

AMI, num: 2, pp: 29-33, 2002

Auteursrecht, Intellectuele eigendom

Bibtex

Article{nokey, title = {‘De billijke vergoeding in het filmrecht: eindelijk gerechtigheid? Enkele opmerkingen bij de zaak Poppenk/NCF’}, author = {Kabel, J.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/kabelAMI2002-2.pdf}, year = {0507}, date = {2002-05-07}, journal = {AMI}, number = {2}, keywords = {Auteursrecht, Intellectuele eigendom}, }

De overheid en het publiek domein van informatie voor wetenschappelijk onderzoek external link

Intellectuele eigendom

Bibtex

Other{nokey, title = {De overheid en het publiek domein van informatie voor wetenschappelijk onderzoek}, author = {Kabel, J. and Dommering, E. and Hugenholtz, P.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/publiek-domein.html}, year = {0507}, date = {2002-05-07}, keywords = {Intellectuele eigendom}, }