To what extent should on-line intermediaries (such as ISPs and operators of online market places) be responsible for the control or prohibition of unfair competitive practices (in particular sales of external link

Antic, M., Lagemaat, A., Stekelenburg, M. van, Kabel, J. & van der Sloot, B.
2011

Industriële eigendom, Oneerlijke mededinging, Unfair competition

Bibtex

Report{nokey, title = {To what extent should on-line intermediaries (such as ISPs and operators of online market places) be responsible for the control or prohibition of unfair competitive practices (in particular sales of}, author = {Antic, M. and Lagemaat, A. and Stekelenburg, M. van and Kabel, J. and van der Sloot, B.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/rapportBNL.pdf}, year = {0729}, date = {2011-07-29}, keywords = {Industriële eigendom, Oneerlijke mededinging, Unfair competition}, }

De wegen van Google zijn ondoorgrondelijk: over Street View en dataprotectie external link

Privacy & Informatie, num: 4, pp: 176-190, 2011

Abstract

Google Street View is al geruime tijd actief in Nederland en heeft het leeuwendeel van het land en de openbare wegen in kaart gebracht. Deze internetdienst bestaat niet slechts uit een plattegrond, maar biedt raadplegers tevens de mogelijkheid in te zoomen op de kaart en virtueel rond te kijken en te lopen in een straat. Door middel van foto’s die aaneengeschakeld zijn krijgt de kijker een reëel beeld van een locatie. Op deze foto’s staan echter niet alleen straten, er zijn tevens mensen op afgebeeld. Dit brengt een aantal privacy- en dataprotectievraagstukken met zich mee. Alhoewel de discussie rondom Street View van de Verenigde Staten tot Spanje en van Duitsland tot Australië is opgelaaid, blijft het debat in Nederland beperkt. Dit artikel geeft weer in hoeverre Google Street View voldoet aan de vereisten die de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) stelt.

Grondrechten, Privacy

Bibtex

Article{nokey, title = {De wegen van Google zijn ondoorgrondelijk: over Street View en dataprotectie}, author = {van der Sloot, B.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/Google%20Street%20View.pdf}, year = {0912}, date = {2011-09-12}, journal = {Privacy & Informatie}, number = {4}, abstract = {Google Street View is al geruime tijd actief in Nederland en heeft het leeuwendeel van het land en de openbare wegen in kaart gebracht. Deze internetdienst bestaat niet slechts uit een plattegrond, maar biedt raadplegers tevens de mogelijkheid in te zoomen op de kaart en virtueel rond te kijken en te lopen in een straat. Door middel van foto’s die aaneengeschakeld zijn krijgt de kijker een reëel beeld van een locatie. Op deze foto’s staan echter niet alleen straten, er zijn tevens mensen op afgebeeld. Dit brengt een aantal privacy- en dataprotectievraagstukken met zich mee. Alhoewel de discussie rondom Street View van de Verenigde Staten tot Spanje en van Duitsland tot Australië is opgelaaid, blijft het debat in Nederland beperkt. Dit artikel geeft weer in hoeverre Google Street View voldoet aan de vereisten die de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) stelt.}, keywords = {Grondrechten, Privacy}, }

Public Sector Information & Data Protection: A plea for personal privacy settings for the re-use of PSI external link

Informatica e Diritto, num: 1-2, pp: 219-236, 2011

Overheidsinformatie

Bibtex

Article{nokey, title = {Public Sector Information & Data Protection: A plea for personal privacy settings for the re-use of PSI}, author = {van der Sloot, B.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/Public%20sector%20information%20and%20data%20protection.pdf}, year = {1011}, date = {2011-10-11}, journal = {Informatica e Diritto}, number = {1-2}, keywords = {Overheidsinformatie}, }

De koning is dood, lang leve Henk en Ingrid! external link

NJB, num: 35, pp: 2368-2369, 2011

Grondrechten, Vrijheid van meningsuiting

Bibtex

Article{nokey, title = {De koning is dood, lang leve Henk en Ingrid!}, author = {van der Sloot, B.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/De%20koning%20is%20dood.pdf}, year = {1025}, date = {2011-10-25}, journal = {NJB}, number = {35}, keywords = {Grondrechten, Vrijheid van meningsuiting}, }

On the fabrication of sausages, or of Open Government and Private Data external link

JeDEM, num: 2, pp: 1-16, 2012

Abstract

Governments have become increasingly open and transparent over the last few years. Originally, this trend was largely based on the desire to give citizens access to governmental information, so that state policies and regulatory practices could be controlled and debated. The right to access of governmental data was directly linked with democratic values such as autonomous citizenship, public debate and control on governmental power. In the beginning of this century, emphasis has shifted to a new ground for requiring transparency, namely the re-use of public sector information. Re-use of governmental data by third parties is mostly executed by market parties with commercial interests. The principles of open government and data re-use specifically conflict with intellectual property and privacy rights. This article analyses the tension between open government policies and the protection of personal information from a legal perspective. Finally, it assesses whether and if so, how the two principles can be reconciled.

Grondrechten, Privacy

Bibtex

Article{nokey, title = {On the fabrication of sausages, or of Open Government and Private Data}, author = {van der Sloot, B.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/JeDEM_2011_2.pdf}, year = {0106}, date = {2012-01-06}, journal = {JeDEM}, number = {2}, abstract = {Governments have become increasingly open and transparent over the last few years. Originally, this trend was largely based on the desire to give citizens access to governmental information, so that state policies and regulatory practices could be controlled and debated. The right to access of governmental data was directly linked with democratic values such as autonomous citizenship, public debate and control on governmental power. In the beginning of this century, emphasis has shifted to a new ground for requiring transparency, namely the re-use of public sector information. Re-use of governmental data by third parties is mostly executed by market parties with commercial interests. The principles of open government and data re-use specifically conflict with intellectual property and privacy rights. This article analyses the tension between open government policies and the protection of personal information from a legal perspective. Finally, it assesses whether and if so, how the two principles can be reconciled.}, keywords = {Grondrechten, Privacy}, }

De verantwoordelijkheid voorbij: de ISP op de stoel van de rechter external link

Tijdschrift voor Internetrecht, num: 5, pp: 136-140, 2012

Abstract

Het Nederlandse aansprakelijkheidsregime ten aanzien van internet service providers (ISPs) is in vergelijking met uitlandse stelsels uniek, daar aansprakelijkheid vrijwel uitsluitend wordt afgeleid uit een schending van de in acht te nemen 'zorgplicht'. Naast het feit dat dit en de daaraan gekoppelde 'redelijkheid en billijkheid' notoir vage concepten zijn, waarvan het vaak onduidelijk is hoe deze in de praktijk moeten worden geïnterpreteerd, dient een provider niet slechts zorg te betrachten naar derde partijen die mogelijk in hun rechten worden geschonden, maar ook naar klanten, die recht hebben op onder andere privacy en vrijheid van meningsuiting. De intermediair ziet zich vaak genoodzaakt de uitleg van deze begrippen en de afweging van verschillende belangen in concrete situaties op zich te nemen, nog voor een zaak aanhangig wordt gemaakt; doet hij dat niet of ondeugdelijk, dan kan hij aansprakelijk worden gesteld voor eventuele gevolgschade die één van de betrokken partijen leidt. Dit artikel inventariseert het Nederlandse aansprakelijkheidsregime en bespreekt de onvolkomenheden.

Grondrechten

Bibtex

Article{nokey, title = {De verantwoordelijkheid voorbij: de ISP op de stoel van de rechter}, author = {van der Sloot, B.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/TvIR_2011_05.pdf}, year = {0113}, date = {2012-01-13}, journal = {Tijdschrift voor Internetrecht}, number = {5}, abstract = {Het Nederlandse aansprakelijkheidsregime ten aanzien van internet service providers (ISPs) is in vergelijking met uitlandse stelsels uniek, daar aansprakelijkheid vrijwel uitsluitend wordt afgeleid uit een schending van de in acht te nemen \'zorgplicht\'. Naast het feit dat dit en de daaraan gekoppelde \'redelijkheid en billijkheid\' notoir vage concepten zijn, waarvan het vaak onduidelijk is hoe deze in de praktijk moeten worden geïnterpreteerd, dient een provider niet slechts zorg te betrachten naar derde partijen die mogelijk in hun rechten worden geschonden, maar ook naar klanten, die recht hebben op onder andere privacy en vrijheid van meningsuiting. De intermediair ziet zich vaak genoodzaakt de uitleg van deze begrippen en de afweging van verschillende belangen in concrete situaties op zich te nemen, nog voor een zaak aanhangig wordt gemaakt; doet hij dat niet of ondeugdelijk, dan kan hij aansprakelijk worden gesteld voor eventuele gevolgschade die één van de betrokken partijen leidt. Dit artikel inventariseert het Nederlandse aansprakelijkheidsregime en bespreekt de onvolkomenheden.}, keywords = {Grondrechten}, }

Digitally binding: Examining the feasibility of charging a fixed price for e-books external link

Akker, I., Rutten, P., van der Sloot, B., van Eijk, N. & Poort, J.
pp: 1-93, 2012

Abstract

Legal price fixing for printed books in the Dutch and Frisian languages was introduced in the Netherlands in 2005. Publishers today are required to fix retail prices for new books and retailers are required to charge the prices set. Fixed prices are valid for an indefinite period, but publishers are permitted to adjust them after a period of six months and to discard the fixed price altogether after a year. The Resale Price Maintenance (Books) Act (Wet op de vaste boekenprijs) seeks to contribute towards a large and varied stock and wide geographic availability of books, as well as towards public participation (purchasing and reading habits). With the emergence of e-books, the question arises as to whether it would be possible and desirable to introduce legally enforced price fixing for digital books too. This study examines the feasibility and enforceability of resale price maintenance (RPM) for e-books and analyses the functionality in terms of the degree to which it contributes to pluralism and the broad availability of supply, the market structure of the book business and the diversity and availability of print books.

Competition law, Mededingingsrecht

Bibtex

Report{nokey, title = {Digitally binding: Examining the feasibility of charging a fixed price for e-books}, author = {Akker, I. and Rutten, P. and van der Sloot, B. and van Eijk, N. and Poort, J.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/Digitally_binding.pdf}, year = {0309}, date = {2012-03-09}, abstract = {Legal price fixing for printed books in the Dutch and Frisian languages was introduced in the Netherlands in 2005. Publishers today are required to fix retail prices for new books and retailers are required to charge the prices set. Fixed prices are valid for an indefinite period, but publishers are permitted to adjust them after a period of six months and to discard the fixed price altogether after a year. The Resale Price Maintenance (Books) Act (Wet op de vaste boekenprijs) seeks to contribute towards a large and varied stock and wide geographic availability of books, as well as towards public participation (purchasing and reading habits). With the emergence of e-books, the question arises as to whether it would be possible and desirable to introduce legally enforced price fixing for digital books too. This study examines the feasibility and enforceability of resale price maintenance (RPM) for e-books and analyses the functionality in terms of the degree to which it contributes to pluralism and the broad availability of supply, the market structure of the book business and the diversity and availability of print books.}, keywords = {Competition law, Mededingingsrecht}, }