Makers over speerpunten. Opvattingen van makers en uitvoerend kunstenaars over de speerpuntenbrief Auteursrecht 20©20 external link

Weda, J., Akker, I. & Poort, J.
AMI, num: 5, pp: 164-170, 2012

Abstract

In dit artikel vergelijken de auteurs de Speerpuntenbrief Auteursrecht 20©20 met de uitkomsten van een enquête onder vierenhalf duizend makers en uitvoerend kunstenaars. De meeste onderdelen van de brief kunnen op hun instemming rekenen. Maar op de punten waar de brief zich liberaler toont, zijn makers behoudend en op handhaving gericht.

Auteursrecht, Intellectuele eigendom

Bibtex

Article{nokey, title = {Makers over speerpunten. Opvattingen van makers en uitvoerend kunstenaars over de speerpuntenbrief Auteursrecht 20©20}, author = {Weda, J. and Akker, I. and Poort, J.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/AMI_2011_5.pdf}, year = {0127}, date = {2012-01-27}, journal = {AMI}, number = {5}, abstract = {In dit artikel vergelijken de auteurs de Speerpuntenbrief Auteursrecht 20©20 met de uitkomsten van een enquête onder vierenhalf duizend makers en uitvoerend kunstenaars. De meeste onderdelen van de brief kunnen op hun instemming rekenen. Maar op de punten waar de brief zich liberaler toont, zijn makers behoudend en op handhaving gericht.}, keywords = {Auteursrecht, Intellectuele eigendom}, }

Kroniek van het Nederlandse mediarecht 2006-2011 external link

Auteurs & Media, num: 3, pp: 287-305, 2011

Mediarecht

Bibtex

Article{nokey, title = {Kroniek van het Nederlandse mediarecht 2006-2011}, author = {Hins, A. and Schuijt, G.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/Auteurs_en_media_3_2011.pdf}, year = {1123}, date = {2011-11-23}, journal = {Auteurs & Media}, number = {3}, keywords = {Mediarecht}, }

Digitale drempels: Knelpunten voor legaal digitaal aanbod in de creatieve industrie external link

Weda, J., van der Noll, R., Akker, I., Leenheer, J., Poort, J. & van Gompel, S.
pp: 136, 2012

Abstract

Dit rapport beschrijft de knelpunten bij het tot stand komen van een volwaardige markt voor digitale distributie en exploitatie van muziek, films en series, games en boeken. Onderscheid wordt gemaakt tussen economische, juridische en technische knelpunten.

Auteursrecht, Intellectuele eigendom

Bibtex

Report{nokey, title = {Digitale drempels: Knelpunten voor legaal digitaal aanbod in de creatieve industrie}, author = {Weda, J. and van der Noll, R. and Akker, I. and Leenheer, J. and Poort, J. and van Gompel, S.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/digitale_drempels.pdf}, year = {0710}, date = {2012-07-10}, abstract = {Dit rapport beschrijft de knelpunten bij het tot stand komen van een volwaardige markt voor digitale distributie en exploitatie van muziek, films en series, games en boeken. Onderscheid wordt gemaakt tussen economische, juridische en technische knelpunten.}, keywords = {Auteursrecht, Intellectuele eigendom}, }

Valuing commercial radio licences external link

European Journal of Law and Economics, pp: 1-23, 2012

Abstract

Within the EU regulatory framework, licensees for commercial radio broadcasting may be charged a fee to ensure optimal allocation of scarce resources but not to maximize public revenues. While radio licence renewal occurs in many EU countries, an objective, model-based approach for setting licence fees has not been used so far. In this paper, it is described how such a fee can be determined for the purpose of licence renewal or extension. National and regional Dutch FM licences were valued, taking into account that simulcast broadcasting of digital and analogue radio is obligatory upon extension. Licences are valued using discounted cash flow methodology, whereby the cash flows of an averagely efficient entrant are taken as the benchmark for valuation of each individual licence. Cash flows during the licence period 2011–2017 are forecast based on generalized least squares regressions, using financial variables of Dutch radio stations for the years 2004–2008. Separately, bottom-up cost and investment models are used to calculate analogue and digital distribution costs. This results in a value per licence, based on objective licence characteristics, which can be used to set licence fees if administrative renewal or extension is opted for instead of a new auction or beauty contest.

Telecommunicatierecht

Bibtex

Article{nokey, title = {Valuing commercial radio licences}, author = {Poort, J. and van Eijk, N.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/184.pdf}, year = {0814}, date = {2012-08-14}, journal = {European Journal of Law and Economics}, abstract = {Within the EU regulatory framework, licensees for commercial radio broadcasting may be charged a fee to ensure optimal allocation of scarce resources but not to maximize public revenues. While radio licence renewal occurs in many EU countries, an objective, model-based approach for setting licence fees has not been used so far. In this paper, it is described how such a fee can be determined for the purpose of licence renewal or extension. National and regional Dutch FM licences were valued, taking into account that simulcast broadcasting of digital and analogue radio is obligatory upon extension. Licences are valued using discounted cash flow methodology, whereby the cash flows of an averagely efficient entrant are taken as the benchmark for valuation of each individual licence. Cash flows during the licence period 2011–2017 are forecast based on generalized least squares regressions, using financial variables of Dutch radio stations for the years 2004–2008. Separately, bottom-up cost and investment models are used to calculate analogue and digital distribution costs. This results in a value per licence, based on objective licence characteristics, which can be used to set licence fees if administrative renewal or extension is opted for instead of a new auction or beauty contest.}, keywords = {Telecommunicatierecht}, }

Filesharing 2@12: Downloaden in Nederland external link

pp: 61, 2012

Abstract

Dit rapport doet verslag van een consumentenonderzoek naar het downloaden en streamen van muziek, films, tv-series en tv-programma’s, games en boeken. Daarbij is onderscheid gemaakt tussen vier kanalen: het kopen van materiaal op fysieke dragers in een winkel of webwinkel, betaald downloaden of streamen uit legale bron, onbetaald downloaden of streamen uit legale bron en het downloaden of streamen uit illegale bron (filesharing). Downloaden uit illegale bron blijkt op de derde plaats te komen, na fysieke dragers en gratis legaal aanbod. Verder blijkt dat het downloaden uit illegale bron op zijn retour is: 27,2% van de bevolking downloadde het afgelopen jaar uit illegale bron, in 2008 was dat nog 35%. Dit komt door een sterke afname bij muziek, terwijl er nog een toename was bij films en series. Het downloaden van games is gelijk gebleven, het downloaden van boeken uit illegale bron is in opkomst en wordt inmiddels door evenveel mensen gedaan als het downloaden van games. Downloaden en kopen gaan nog altijd hand in hand: mensen die wel eens downloaden uit illegale bron kopen vaker ook content via de legale kanalen, gaan vaker naar concerten en de bioscoop en kopen vaker merchandise. Ook blijkt uit het onderzoek dat het blokkeren van de toegang tot The Pirate Bay nauwelijks effect heeft gehad: driekwart van de respondenten downloadde al niet (meer) uit illegale bron en van degenen voor wie de blokkade bedoeld is, rapporteert driekwart geen verandering.

Intellectuele eigendom

Bibtex

Report{nokey, title = {Filesharing 2@12: Downloaden in Nederland}, author = {Poort, J.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/Filesharing_2012.pdf}, year = {1018}, date = {2012-10-18}, abstract = {Dit rapport doet verslag van een consumentenonderzoek naar het downloaden en streamen van muziek, films, tv-series en tv-programma’s, games en boeken. Daarbij is onderscheid gemaakt tussen vier kanalen: het kopen van materiaal op fysieke dragers in een winkel of webwinkel, betaald downloaden of streamen uit legale bron, onbetaald downloaden of streamen uit legale bron en het downloaden of streamen uit illegale bron (filesharing). Downloaden uit illegale bron blijkt op de derde plaats te komen, na fysieke dragers en gratis legaal aanbod. Verder blijkt dat het downloaden uit illegale bron op zijn retour is: 27,2% van de bevolking downloadde het afgelopen jaar uit illegale bron, in 2008 was dat nog 35%. Dit komt door een sterke afname bij muziek, terwijl er nog een toename was bij films en series. Het downloaden van games is gelijk gebleven, het downloaden van boeken uit illegale bron is in opkomst en wordt inmiddels door evenveel mensen gedaan als het downloaden van games. Downloaden en kopen gaan nog altijd hand in hand: mensen die wel eens downloaden uit illegale bron kopen vaker ook content via de legale kanalen, gaan vaker naar concerten en de bioscoop en kopen vaker merchandise. Ook blijkt uit het onderzoek dat het blokkeren van de toegang tot The Pirate Bay nauwelijks effect heeft gehad: driekwart van de respondenten downloadde al niet (meer) uit illegale bron en van degenen voor wie de blokkade bedoeld is, rapporteert driekwart geen verandering.}, keywords = {Intellectuele eigendom}, }