On the fabrication of sausages, or of Open Government and Private Data external link

JeDEM, num: 2, pp: 1-16, 2012

Abstract

Governments have become increasingly open and transparent over the last few years. Originally, this trend was largely based on the desire to give citizens access to governmental information, so that state policies and regulatory practices could be controlled and debated. The right to access of governmental data was directly linked with democratic values such as autonomous citizenship, public debate and control on governmental power. In the beginning of this century, emphasis has shifted to a new ground for requiring transparency, namely the re-use of public sector information. Re-use of governmental data by third parties is mostly executed by market parties with commercial interests. The principles of open government and data re-use specifically conflict with intellectual property and privacy rights. This article analyses the tension between open government policies and the protection of personal information from a legal perspective. Finally, it assesses whether and if so, how the two principles can be reconciled.

Grondrechten, Privacy

Bibtex

Article{nokey, title = {On the fabrication of sausages, or of Open Government and Private Data}, author = {van der Sloot, B.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/JeDEM_2011_2.pdf}, year = {0106}, date = {2012-01-06}, journal = {JeDEM}, number = {2}, abstract = {Governments have become increasingly open and transparent over the last few years. Originally, this trend was largely based on the desire to give citizens access to governmental information, so that state policies and regulatory practices could be controlled and debated. The right to access of governmental data was directly linked with democratic values such as autonomous citizenship, public debate and control on governmental power. In the beginning of this century, emphasis has shifted to a new ground for requiring transparency, namely the re-use of public sector information. Re-use of governmental data by third parties is mostly executed by market parties with commercial interests. The principles of open government and data re-use specifically conflict with intellectual property and privacy rights. This article analyses the tension between open government policies and the protection of personal information from a legal perspective. Finally, it assesses whether and if so, how the two principles can be reconciled.}, keywords = {Grondrechten, Privacy}, }

De verantwoordelijkheid voorbij: de ISP op de stoel van de rechter external link

Tijdschrift voor Internetrecht, num: 5, pp: 136-140, 2012

Abstract

Het Nederlandse aansprakelijkheidsregime ten aanzien van internet service providers (ISPs) is in vergelijking met uitlandse stelsels uniek, daar aansprakelijkheid vrijwel uitsluitend wordt afgeleid uit een schending van de in acht te nemen 'zorgplicht'. Naast het feit dat dit en de daaraan gekoppelde 'redelijkheid en billijkheid' notoir vage concepten zijn, waarvan het vaak onduidelijk is hoe deze in de praktijk moeten worden geïnterpreteerd, dient een provider niet slechts zorg te betrachten naar derde partijen die mogelijk in hun rechten worden geschonden, maar ook naar klanten, die recht hebben op onder andere privacy en vrijheid van meningsuiting. De intermediair ziet zich vaak genoodzaakt de uitleg van deze begrippen en de afweging van verschillende belangen in concrete situaties op zich te nemen, nog voor een zaak aanhangig wordt gemaakt; doet hij dat niet of ondeugdelijk, dan kan hij aansprakelijk worden gesteld voor eventuele gevolgschade die één van de betrokken partijen leidt. Dit artikel inventariseert het Nederlandse aansprakelijkheidsregime en bespreekt de onvolkomenheden.

Grondrechten

Bibtex

Article{nokey, title = {De verantwoordelijkheid voorbij: de ISP op de stoel van de rechter}, author = {van der Sloot, B.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/TvIR_2011_05.pdf}, year = {0113}, date = {2012-01-13}, journal = {Tijdschrift voor Internetrecht}, number = {5}, abstract = {Het Nederlandse aansprakelijkheidsregime ten aanzien van internet service providers (ISPs) is in vergelijking met uitlandse stelsels uniek, daar aansprakelijkheid vrijwel uitsluitend wordt afgeleid uit een schending van de in acht te nemen \'zorgplicht\'. Naast het feit dat dit en de daaraan gekoppelde \'redelijkheid en billijkheid\' notoir vage concepten zijn, waarvan het vaak onduidelijk is hoe deze in de praktijk moeten worden geïnterpreteerd, dient een provider niet slechts zorg te betrachten naar derde partijen die mogelijk in hun rechten worden geschonden, maar ook naar klanten, die recht hebben op onder andere privacy en vrijheid van meningsuiting. De intermediair ziet zich vaak genoodzaakt de uitleg van deze begrippen en de afweging van verschillende belangen in concrete situaties op zich te nemen, nog voor een zaak aanhangig wordt gemaakt; doet hij dat niet of ondeugdelijk, dan kan hij aansprakelijk worden gesteld voor eventuele gevolgschade die één van de betrokken partijen leidt. Dit artikel inventariseert het Nederlandse aansprakelijkheidsregime en bespreekt de onvolkomenheden.}, keywords = {Grondrechten}, }

Digitally binding: Examining the feasibility of charging a fixed price for e-books external link

Akker, I., Rutten, P., van der Sloot, B., van Eijk, N. & Poort, J.
pp: 1-93, 2012

Abstract

Legal price fixing for printed books in the Dutch and Frisian languages was introduced in the Netherlands in 2005. Publishers today are required to fix retail prices for new books and retailers are required to charge the prices set. Fixed prices are valid for an indefinite period, but publishers are permitted to adjust them after a period of six months and to discard the fixed price altogether after a year. The Resale Price Maintenance (Books) Act (Wet op de vaste boekenprijs) seeks to contribute towards a large and varied stock and wide geographic availability of books, as well as towards public participation (purchasing and reading habits). With the emergence of e-books, the question arises as to whether it would be possible and desirable to introduce legally enforced price fixing for digital books too. This study examines the feasibility and enforceability of resale price maintenance (RPM) for e-books and analyses the functionality in terms of the degree to which it contributes to pluralism and the broad availability of supply, the market structure of the book business and the diversity and availability of print books.

Competition law, Mededingingsrecht

Bibtex

Report{nokey, title = {Digitally binding: Examining the feasibility of charging a fixed price for e-books}, author = {Akker, I. and Rutten, P. and van der Sloot, B. and van Eijk, N. and Poort, J.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/Digitally_binding.pdf}, year = {0309}, date = {2012-03-09}, abstract = {Legal price fixing for printed books in the Dutch and Frisian languages was introduced in the Netherlands in 2005. Publishers today are required to fix retail prices for new books and retailers are required to charge the prices set. Fixed prices are valid for an indefinite period, but publishers are permitted to adjust them after a period of six months and to discard the fixed price altogether after a year. The Resale Price Maintenance (Books) Act (Wet op de vaste boekenprijs) seeks to contribute towards a large and varied stock and wide geographic availability of books, as well as towards public participation (purchasing and reading habits). With the emergence of e-books, the question arises as to whether it would be possible and desirable to introduce legally enforced price fixing for digital books too. This study examines the feasibility and enforceability of resale price maintenance (RPM) for e-books and analyses the functionality in terms of the degree to which it contributes to pluralism and the broad availability of supply, the market structure of the book business and the diversity and availability of print books.}, keywords = {Competition law, Mededingingsrecht}, }

Google and Personal Data Protection external link

Abstract

This chapter discusses the interplay between the European personal data protection regime and two specific Google services, Interest Based Advertising and Google Street View. The chapter assesses first the applicability of the Data Protection Directive, then jurisdictional issues, the principles relating to data quality, whether there is a legitimate purpose for data processing, and lastly the transparency principle in connection with the rights of the data subject. The conclusion is that not all aspects of the services are easy to reconcile with the Directive's requirements.

Bescherming van communicatie, Grondrechten

Bibtex

Presentation{nokey, title = {Google and Personal Data Protection}, author = {van der Sloot, B. and Zuiderveen Borgesius, F.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/Google_Data_Protection_2012.pdf}, year = {0321}, date = {2012-03-21}, journal = {Working Paper}, abstract = {This chapter discusses the interplay between the European personal data protection regime and two specific Google services, Interest Based Advertising and Google Street View. The chapter assesses first the applicability of the Data Protection Directive, then jurisdictional issues, the principles relating to data quality, whether there is a legitimate purpose for data processing, and lastly the transparency principle in connection with the rights of the data subject. The conclusion is that not all aspects of the services are easy to reconcile with the Directive\'s requirements.}, keywords = {Bescherming van communicatie, Grondrechten}, }

Naar een pathologie van privacyschendingen, of over het doel dat de middelen heiligt external link

Privacy & Informatie, num: 2, pp: 58-66, 2012

Abstract

Er is de afgelopen decennia veel literatuur verschenen over de waarde van privacy, de (juridische) methode ten aanzien van privacybescherming en de gevolgen van (grootschalige) privacyschendingen voor het individu en de maatschappij in haar geheel. Een onderwerp dat tot nu toe echter vrijwel onbelicht is gebleven, is de vraag waarom privacyschendingen geschieden. Is er een logica te ontdekken achter de privacyschendingen, waarom hebben ze plaats en hoe worden ze gelegitimeerd? Dit essay geeft een eerste aanzet tot een theoretische beantwoording van deze vragen: een pathologie van privacyschendingen. Aan de hand van een driedeling in de ethiek tussen teleologie, deontologie en deugdethiek, zal worden beargumenteerd dat privacyschendingen vaak worden beschouwd als instrumenteel aan het bereiken van een hoger doel en dat zij daardoor worden gelegitimeerd.

Grondrechten, Privacy

Bibtex

Article{nokey, title = {Naar een pathologie van privacyschendingen, of over het doel dat de middelen heiligt}, author = {van der Sloot, B.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/P&I_2012_2.pdf}, year = {0424}, date = {2012-04-24}, journal = {Privacy & Informatie}, number = {2}, abstract = {Er is de afgelopen decennia veel literatuur verschenen over de waarde van privacy, de (juridische) methode ten aanzien van privacybescherming en de gevolgen van (grootschalige) privacyschendingen voor het individu en de maatschappij in haar geheel. Een onderwerp dat tot nu toe echter vrijwel onbelicht is gebleven, is de vraag waarom privacyschendingen geschieden. Is er een logica te ontdekken achter de privacyschendingen, waarom hebben ze plaats en hoe worden ze gelegitimeerd? Dit essay geeft een eerste aanzet tot een theoretische beantwoording van deze vragen: een pathologie van privacyschendingen. Aan de hand van een driedeling in de ethiek tussen teleologie, deontologie en deugdethiek, zal worden beargumenteerd dat privacyschendingen vaak worden beschouwd als instrumenteel aan het bereiken van een hoger doel en dat zij daardoor worden gelegitimeerd.}, keywords = {Grondrechten, Privacy}, }

Persoonsgegevens als hedendaagse Kantharos external link

Mediaforum, num: 5, pp: 153, 2012

Grondrechten, Privacy

Bibtex

Article{nokey, title = {Persoonsgegevens als hedendaagse Kantharos}, author = {van der Sloot, B.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/Mediaforum_2012_5.pdf}, year = {0504}, date = {2012-05-04}, journal = {Mediaforum}, number = {5}, keywords = {Grondrechten, Privacy}, }

Waar de Commissie Gelijke Behandeling al niet goed voor is, Reactie op ‘Mag Elsevier reacties verwijderen van webbezoekers vanwege hun politieke kleur?’ external link

NJB, 2011

Bescherming van communicatie, Grondrechten

Bibtex

Other{nokey, title = {Waar de Commissie Gelijke Behandeling al niet goed voor is, Reactie op ‘Mag Elsevier reacties verwijderen van webbezoekers vanwege hun politieke kleur?’}, author = {Dommering, E.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/110.pdf}, year = {0524}, date = {2011-05-24}, journal = {NJB}, keywords = {Bescherming van communicatie, Grondrechten}, }

De regulering van Elektronische ProgrammaGidsen: kiezen tussen exclusieve, inclusieve en compenserende neutraliteit external link

Computerrecht, num: 2, pp: 109-119, 2012

Abstract

De overgang van analoge naar digitale televisie en programma-aanbod heeft grote consequenties gehad voor het televisielandschap en de regulering daarvan. Waar er aanvankelijk schaarste bestond, daar geldt thans een overdaad in aanbod. Dit heeft twee belangrijke gevolgen teweeggebracht. Ten eerste is zowel de mogelijkheid als de legitimatie van de Staat om over te gaan tot mediaregulering, onder andere in verband met kwaliteit en pluriformiteit, onder druk komen te staan, daar deze aanvankelijk juist was gestoeld op de eerlijke verdeling van de schaarse etherruimte. Ten tweede wordt de consument geconfronteerd met een overdaad aan digitale zenders, waarvan het tijdrovend kan zijn het kaf van het koren te scheiden en te bepalen welke van de aangeboden programma’s het best bij de persoonlijke interesses aansluit. Dit laatste euvel kan deels worden verholpen middels de Elektronische ProgrammaGidsen (EPG), een navigatie- en zoeksysteem waarmee programma-informatie kan worden geraadpleegd, een lijst met al dan niet op een persoonsprofiel toegesneden programma’s kan worden opgevraagd en programma’s kunnen worden opgenomen en teruggekeken. In dit artikel wordt bekeken hoe diverse overheden ten aanzien van de EPG omgaan met hun traditionele rol om diversiteit te bevorderen, daarbij tevens rekening houdend met het principe van staatsneutraliteit. Daarbij kunnen drie typen (overheids)neutraliteit een rol spelen: exclusieve, inclusieve en compenserende neutraliteit.

Mediarecht

Bibtex

Article{nokey, title = {De regulering van Elektronische ProgrammaGidsen: kiezen tussen exclusieve, inclusieve en compenserende neutraliteit}, author = {van der Sloot, B.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/Computerrecht_2012_2.pdf}, year = {0504}, date = {2012-05-04}, journal = {Computerrecht}, number = {2}, abstract = {De overgang van analoge naar digitale televisie en programma-aanbod heeft grote consequenties gehad voor het televisielandschap en de regulering daarvan. Waar er aanvankelijk schaarste bestond, daar geldt thans een overdaad in aanbod. Dit heeft twee belangrijke gevolgen teweeggebracht. Ten eerste is zowel de mogelijkheid als de legitimatie van de Staat om over te gaan tot mediaregulering, onder andere in verband met kwaliteit en pluriformiteit, onder druk komen te staan, daar deze aanvankelijk juist was gestoeld op de eerlijke verdeling van de schaarse etherruimte. Ten tweede wordt de consument geconfronteerd met een overdaad aan digitale zenders, waarvan het tijdrovend kan zijn het kaf van het koren te scheiden en te bepalen welke van de aangeboden programma’s het best bij de persoonlijke interesses aansluit. Dit laatste euvel kan deels worden verholpen middels de Elektronische ProgrammaGidsen (EPG), een navigatie- en zoeksysteem waarmee programma-informatie kan worden geraadpleegd, een lijst met al dan niet op een persoonsprofiel toegesneden programma’s kan worden opgevraagd en programma’s kunnen worden opgenomen en teruggekeken. In dit artikel wordt bekeken hoe diverse overheden ten aanzien van de EPG omgaan met hun traditionele rol om diversiteit te bevorderen, daarbij tevens rekening houdend met het principe van staatsneutraliteit. Daarbij kunnen drie typen (overheids)neutraliteit een rol spelen: exclusieve, inclusieve en compenserende neutraliteit.}, keywords = {Mediarecht}, }

Annotatie bij HR 29 november 2011 external link

NJ, pp: 354- 356, 2012

Abstract

Geen groepsbelediging in de context van de aard van een column. Vrijheid van artistieke expressie.

Grondrechten, Vrijheid van meningsuiting

Bibtex

Case note{nokey, title = {Annotatie bij HR 29 november 2011}, author = {Dommering, E.}, url = {http://www.ivir.nl/publicaties/download/Annotatie_NJ_2012_37.pdf}, year = {0131}, date = {2012-01-31}, journal = {NJ}, abstract = {Geen groepsbelediging in de context van de aard van een column. Vrijheid van artistieke expressie.}, keywords = {Grondrechten, Vrijheid van meningsuiting}, }