WODC-onderzoek: Voorziening voor verzoeken tot snelle verwijdering van onrechtmatige online content external link

van Hoboken, J., Appelman, N., van Duin, A., Blom, T., Zarouali, B., Fahy, R., Steel, M., Stringhi, E. & Helberger, N.
2020

Abstract

Dit onderzoek is uitgegeven als onderdeel van het speerpunt van de Minister voor Rechtsbescherming om de positie van slachtoffers van onrechtmatige uitingen op het internet te verbeteren. Aanleiding is dat het voor mensen als te moeilijk ervaren wordt om onrechtmatige online content snel verwijderd te krijgen. Dit rapport biedt inzicht in de juridische en praktische haalbaarheid van een voorziening voor de verwijdering van onrechtmatige online content die mensen persoonlijk raakt. Onrechtmatige content is informatie, door mensen op het internet geplaatst, die in strijd is met het recht, vanwege de schadelijke gevolgen ervan en/of omdat de belangen van anderen daardoor op ernstige wijze worden aangetast. Hierbij moet, bijvoorbeeld, gedacht worden aan bedreigingen, privacy-inbreuken of wraakporno. Het doel van de onderzochte voorziening is om mensen in staat te stellen deze onrechtmatige online content zo snel mogelijk te verwijderen. Het onderzoek focust op onrechtmatige online content die mensen in hun persoon raakt en daarmee onder het recht op privéleven uit artikel 8 Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (“EVRM”) valt.

Art. 8 EVRM, frontpage, Informatierecht, onrechtmatige online content, Privacy

Bibtex

Report{vanHoboken2020d, title = {WODC-onderzoek: Voorziening voor verzoeken tot snelle verwijdering van onrechtmatige online content}, author = {van Hoboken, J. and Appelman, N. and van Duin, A. and Blom, T. and Zarouali, B. and Fahy, R. and Steel, M. and Stringhi, E. and Helberger, N.}, url = {https://www.ivir.nl/publicaties/download/WODC_voorziening_onrechtmatige_content.pdf}, year = {1112}, date = {2020-11-12}, abstract = {Dit onderzoek is uitgegeven als onderdeel van het speerpunt van de Minister voor Rechtsbescherming om de positie van slachtoffers van onrechtmatige uitingen op het internet te verbeteren. Aanleiding is dat het voor mensen als te moeilijk ervaren wordt om onrechtmatige online content snel verwijderd te krijgen. Dit rapport biedt inzicht in de juridische en praktische haalbaarheid van een voorziening voor de verwijdering van onrechtmatige online content die mensen persoonlijk raakt. Onrechtmatige content is informatie, door mensen op het internet geplaatst, die in strijd is met het recht, vanwege de schadelijke gevolgen ervan en/of omdat de belangen van anderen daardoor op ernstige wijze worden aangetast. Hierbij moet, bijvoorbeeld, gedacht worden aan bedreigingen, privacy-inbreuken of wraakporno. Het doel van de onderzochte voorziening is om mensen in staat te stellen deze onrechtmatige online content zo snel mogelijk te verwijderen. Het onderzoek focust op onrechtmatige online content die mensen in hun persoon raakt en daarmee onder het recht op privéleven uit artikel 8 Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (“EVRM”) valt.}, keywords = {Art. 8 EVRM, frontpage, Informatierecht, onrechtmatige online content, Privacy}, }

Annotatie bij Rb. Den Haag 5 februari 2020 (NJCM c.s. / Staat der Nederlanden – SyRI-wetgeving) external link

Nederlandse Jurisprudentie, num: 45, pp: 6792-6795, 2020

Abstract

De SyRI-wetgeving voldoet niet aan de in art. 8 lid 2 EVRM gestelde eis dat de inmenging in de uitoefening van het recht op respect voor het privéleven noodzakelijk is in een democratische samenleving, dat wil zeggen noodzakelijk, evenredig (proportioneel) en subsidiair in relatie tot het beoogde doel.

Annotaties, frontpage, Privacy, SyRI-wetgeving

Bibtex

Article{Dommering2020i, title = {Annotatie bij Rb. Den Haag 5 februari 2020 (NJCM c.s. / Staat der Nederlanden – SyRI-wetgeving)}, author = {Dommering, E.}, url = {https://www.ivir.nl/publicaties/download/Annotatie_NJ_2020_386.pdf}, year = {1110}, date = {2020-11-10}, journal = {Nederlandse Jurisprudentie}, number = {45}, abstract = {De SyRI-wetgeving voldoet niet aan de in art. 8 lid 2 EVRM gestelde eis dat de inmenging in de uitoefening van het recht op respect voor het privéleven noodzakelijk is in een democratische samenleving, dat wil zeggen noodzakelijk, evenredig (proportioneel) en subsidiair in relatie tot het beoogde doel.}, keywords = {Annotaties, frontpage, Privacy, SyRI-wetgeving}, }

Evaluatie Wet Auteurscontractenrecht: Eindrapport external link

van Gompel, S., Hugenholtz, P., Poort, J., Schumacher, L.D. & Visser, D.
2020

Abstract

Onderzoek in opdracht van het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum (WODC), ministerie van Justitie & Veiligheid. Van de Wet Auteurscontractenrecht, die ten doel heeft om de contractuele positie van auteurs en uitvoerende kunstenaars te versterken, wordt in de praktijk nog weinig gebruik gemaakt. De Wet, die in 2015 als een nieuw onderdeel van de Auteurswet werd ingevoerd, belooft auteurs en artiesten die met exploitanten in zee gaan een ‘billijke vergoeding', geeft makers de kans om contracten open te breken en verbiedt oneerlijke contractsbepalingen. Auteurs en artiesten blijken maar zelden op de bepalingen van de Wet een beroep te doen. Daarbij lijkt de angst voor verlies aan opdrachten of om op een zwarte lijst te komen een belangrijke rol te spelen. Ook blijkt de door de Wet in het leven geroepen laagdrempelige geschillenprocedure nauwelijks te functioneren. Dit zijn enkele van de conclusies van een praktijkevaluatie van de Wet Auteurscontractenrecht die door onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam en de Universiteit Leiden in opdracht van het WODC is uitgevoerd. See also the summary and conclusions in English at the link below.

auteurscontractenrecht, Auteursrecht, evaluatie, frontpage, wodc

Bibtex

Report{vanGompel2020b, title = {Evaluatie Wet Auteurscontractenrecht: Eindrapport}, author = {van Gompel, S. and Hugenholtz, P. and Poort, J. and Schumacher, L.D. and Visser, D.}, url = {https://www.ivir.nl/publicaties/download/evaluatie_wet_auteurscontractenrecht_2020.pdf https://www.wodc.nl/wodc-nieuws-2020/auteurscontractenrecht.aspx https://www.ivir.nl/publicaties/download/Evaluatie-ACR-Eindrapport-Summary-and-conclusions.pdf}, year = {1029}, date = {2020-10-29}, abstract = {Onderzoek in opdracht van het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum (WODC), ministerie van Justitie & Veiligheid. Van de Wet Auteurscontractenrecht, die ten doel heeft om de contractuele positie van auteurs en uitvoerende kunstenaars te versterken, wordt in de praktijk nog weinig gebruik gemaakt. De Wet, die in 2015 als een nieuw onderdeel van de Auteurswet werd ingevoerd, belooft auteurs en artiesten die met exploitanten in zee gaan een ‘billijke vergoeding\', geeft makers de kans om contracten open te breken en verbiedt oneerlijke contractsbepalingen. Auteurs en artiesten blijken maar zelden op de bepalingen van de Wet een beroep te doen. Daarbij lijkt de angst voor verlies aan opdrachten of om op een zwarte lijst te komen een belangrijke rol te spelen. Ook blijkt de door de Wet in het leven geroepen laagdrempelige geschillenprocedure nauwelijks te functioneren. Dit zijn enkele van de conclusies van een praktijkevaluatie van de Wet Auteurscontractenrecht die door onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam en de Universiteit Leiden in opdracht van het WODC is uitgevoerd. See also the summary and conclusions in English at the link below.}, keywords = {auteurscontractenrecht, Auteursrecht, evaluatie, frontpage, wodc}, }

Netherlands/Research external link

1029, pp: 164-175

Abstract

How are AI-based systems being used by private companies and public authorities in Europe? The new report by AlgorithmWatch and Bertelsmann Stiftung sheds light on what role automated decision-making (ADM) systems play in our lives. As a result of the most comprehensive research on the issue conducted in Europe so far, the report covers the current use of and policy debates around ADM systems in 16 European countries and at EU level.

ai, automated decision making, frontpage, Technologie en recht

Bibtex

Chapter{Fahy2020b, title = {Netherlands/Research}, author = {Fahy, R. and Appelman, N.}, url = {https://www.ivir.nl/publicaties/download/Automating-Society-Report-2020.pdf https://automatingsociety.algorithmwatch.org/}, year = {1029}, date = {2020-10-29}, abstract = {How are AI-based systems being used by private companies and public authorities in Europe? The new report by AlgorithmWatch and Bertelsmann Stiftung sheds light on what role automated decision-making (ADM) systems play in our lives. As a result of the most comprehensive research on the issue conducted in Europe so far, the report covers the current use of and policy debates around ADM systems in 16 European countries and at EU level.}, keywords = {ai, automated decision making, frontpage, Technologie en recht}, }

The Odyssey of the Prohibition on General Monitoring Obligations on the Way to the Digital Services Act: Between Article 15 of the E-Commerce Directive and Article 17 of the Directive on Copyright in the Digital Single Market external link

Abstract

EU law provides explicitly that intermediaries may not be obliged to monitor their service in a general manner in order to detect and prevent the illegal activity of their users. However, a misunderstanding of the difference between monitoring specific content and monitoring FOR specific content is a recurrent theme in the debate on intermediary liability and a central driver of the controversy surrounding it. Rightly understood, a prohibited general monitoring obligation arises whenever content – no matter how specifically it is defined – must be identified among the totality of the content on a platform. The moment platform content must be screened in its entirety, the monitoring obligation acquires an excessive, general nature. Against this background, a content moderation duty can only be deemed permissible if it is specific in respect of both the protected subject matter and potential infringers. This requirement of 'double specificity' is of particular importance because it prevents encroachments upon fundamental rights. The jurisprudence of the Court of Justice of the European Union has shed light on the anchorage of the general monitoring ban in primary EU law, in particular the right to the protection of personal data, the freedom of expression and information, the freedom to conduct a business, and the free movement of goods and services in the internal market. Due to their higher rank in the norm hierarchy, these legal guarantees constitute common ground for the application of the general monitoring prohibition in secondary EU legislation, namely Article 15(1) of the E-Commerce Directive ('ECD') and Article 17(8) of the Directive on Copyright in the Digital Single Market ('CDSMD'). With regard to the Digital Services Act (‘DSA’), this result of the analysis implies that any further manifestation of the general monitoring ban in the DSA would have to be construed and applied – in the light of applicable CJEU case law – as a safeguard against encroachments upon the aforementioned fundamental rights and freedoms. If the final text of the DSA does not contain a reiteration of the prohibition of general monitoring obligations known from Article 15(1) ECD and Article 17(8) CDSMD, the regulation of internet service provider liability, duties of care and injunctions would still have to avoid inroads into the aforementioned fundamental rights and freedoms and observe the principle of proportionality. The double specificity requirement plays a central role in this respect.

algorithmic enforcement, Auteursrecht, censorship, Content moderation, Copyright, defamation, Digital services act, filtering, Freedom of expression, frontpage, general monitoring, hosting service, injunctive relief, intermediary liability, notice and stay down, notice and take down, safe harbour, trade mark, user-generated content

Bibtex

Report{Senftleben2020e, title = {The Odyssey of the Prohibition on General Monitoring Obligations on the Way to the Digital Services Act: Between Article 15 of the E-Commerce Directive and Article 17 of the Directive on Copyright in the Digital Single Market}, author = {Senftleben, M. and Angelopoulos, C.}, url = {https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3717022}, year = {1029}, date = {2020-10-29}, abstract = {EU law provides explicitly that intermediaries may not be obliged to monitor their service in a general manner in order to detect and prevent the illegal activity of their users. However, a misunderstanding of the difference between monitoring specific content and monitoring FOR specific content is a recurrent theme in the debate on intermediary liability and a central driver of the controversy surrounding it. Rightly understood, a prohibited general monitoring obligation arises whenever content – no matter how specifically it is defined – must be identified among the totality of the content on a platform. The moment platform content must be screened in its entirety, the monitoring obligation acquires an excessive, general nature. Against this background, a content moderation duty can only be deemed permissible if it is specific in respect of both the protected subject matter and potential infringers. This requirement of \'double specificity\' is of particular importance because it prevents encroachments upon fundamental rights. The jurisprudence of the Court of Justice of the European Union has shed light on the anchorage of the general monitoring ban in primary EU law, in particular the right to the protection of personal data, the freedom of expression and information, the freedom to conduct a business, and the free movement of goods and services in the internal market. Due to their higher rank in the norm hierarchy, these legal guarantees constitute common ground for the application of the general monitoring prohibition in secondary EU legislation, namely Article 15(1) of the E-Commerce Directive (\'ECD\') and Article 17(8) of the Directive on Copyright in the Digital Single Market (\'CDSMD\'). With regard to the Digital Services Act (‘DSA’), this result of the analysis implies that any further manifestation of the general monitoring ban in the DSA would have to be construed and applied – in the light of applicable CJEU case law – as a safeguard against encroachments upon the aforementioned fundamental rights and freedoms. If the final text of the DSA does not contain a reiteration of the prohibition of general monitoring obligations known from Article 15(1) ECD and Article 17(8) CDSMD, the regulation of internet service provider liability, duties of care and injunctions would still have to avoid inroads into the aforementioned fundamental rights and freedoms and observe the principle of proportionality. The double specificity requirement plays a central role in this respect.}, keywords = {algorithmic enforcement, Auteursrecht, censorship, Content moderation, Copyright, defamation, Digital services act, filtering, Freedom of expression, frontpage, general monitoring, hosting service, injunctive relief, intermediary liability, notice and stay down, notice and take down, safe harbour, trade mark, user-generated content}, }

Public reason, communication and intellectual property external link

Biron, L.
0802, pp: 225-260

Auteursrecht

Bibtex

Chapter{Biron2012, title = {Public reason, communication and intellectual property}, author = {Biron, L.}, url = {https://www.cambridge.org/core/books/new-frontiers-in-the-philosophy-of-intellectual-property/public-reason-communication-and-intellectual-property/BECC4D70E9791A40A2A82B9B9FBBEEB9}, year = {0802}, date = {2012-08-02}, keywords = {Auteursrecht}, }

Joint authorship and copyright in comparative perspective: the emergence of divergence in the UK and USA external link

Cooper, E.
Journal of the Copyright Society of the USA, vol. 62, num: 2, pp: 245-276, 2015

Auteursrecht

Bibtex

Article{Cooper2015b, title = {Joint authorship and copyright in comparative perspective: the emergence of divergence in the UK and USA}, author = {Cooper, E.}, url = {http://eprints.gla.ac.uk/100708/7/100708.pdf}, year = {0713}, date = {2015-07-13}, journal = {Journal of the Copyright Society of the USA}, volume = {62}, number = {2}, pages = {245-276}, keywords = {Auteursrecht}, }

Copyright and mass social authorship: a case study of the making of the Oxford English dictionary external link

Cooper, E.
Social and Legal Studies, vol. 24, num: 4, pp: 509-530, 2015

Abstract

Social authorship ventures involving masses of volunteers like Wikipedia are thought to be a phenomenon enabled by digital technology, presenting new challenges for copyright law. By contrast, the case study explored in this article uncovers copyright issues considered in relation to a nineteenth century social authorship precedent: the seventy-year process of compiling the first edition of the Oxford English Dictionary instigated by the not-for-profit Philological Society in 1858 which involved thousands of casually organised volunteer readers and sub-editors. Drawing on extensive original archival research, the article uses the case study as a means of critically reflecting on the claims of existing interdisciplinary literature concerning copyright and ‘authorship’: unlike the claims of the so-called Romanticism thesis, the article argues that copyright law supported an understanding of NED authorship as collaborative and democratic. Further, in uncovering the practical solutions which lawyers considered in debating issues relating to title and rights clearance, the article uses the nineteenth century experience as a vantage point for considering how these issues are approached today: despite the very different context, the copyright problems and solutions debated in the nineteenth century demonstrate remarkable continuity with those considered in relation to social authorship projects today.

Auteursrecht

Bibtex

Article{Cooper2015, title = {Copyright and mass social authorship: a case study of the making of the Oxford English dictionary}, author = {Cooper, E.}, url = {https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0964663914565848}, doi = {https://doi.org/10.1177/0964663914565848}, year = {0204}, date = {2015-02-04}, journal = {Social and Legal Studies}, volume = {24}, number = {4}, pages = {509-530}, abstract = {Social authorship ventures involving masses of volunteers like Wikipedia are thought to be a phenomenon enabled by digital technology, presenting new challenges for copyright law. By contrast, the case study explored in this article uncovers copyright issues considered in relation to a nineteenth century social authorship precedent: the seventy-year process of compiling the first edition of the Oxford English Dictionary instigated by the not-for-profit Philological Society in 1858 which involved thousands of casually organised volunteer readers and sub-editors. Drawing on extensive original archival research, the article uses the case study as a means of critically reflecting on the claims of existing interdisciplinary literature concerning copyright and ‘authorship’: unlike the claims of the so-called Romanticism thesis, the article argues that copyright law supported an understanding of NED authorship as collaborative and democratic. Further, in uncovering the practical solutions which lawyers considered in debating issues relating to title and rights clearance, the article uses the nineteenth century experience as a vantage point for considering how these issues are approached today: despite the very different context, the copyright problems and solutions debated in the nineteenth century demonstrate remarkable continuity with those considered in relation to social authorship projects today.}, keywords = {Auteursrecht}, }